Annons

Skrivar inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

JonAnder

Aktiv medlem
Har nyligen köpt in en Epson 2100 som jag nu försöker att ställa in. Det är lättare sagt än gjort märker jag. Jag har problem med att utskrifterna inte blir som de på skärmen.

Jag använder Photoshop 7 med färginställning Adobe RGB. Under menyn Skriv ut med förhandsgranskning har jag följande inställningar:
- Källfärgrymd dokument Adobe RGB
- Utskriftsrymd profil Epson 2100 (har även testat att använda pappersprofilen)

I skrivarens inställning använder jag mig av "No color correction".

Jag kan tillägga att jag har kalibrerat min skärm hårdvarumässigt.

Vad gör jag för fel? Tacksam för råd och tips.

Mvh/ Jonas
 

mipert

Aktiv medlem
JonAnder skrev:
Har nyligen köpt in en Epson 2100 som jag nu försöker att ställa in. Det är lättare sagt än gjort märker jag. Jag har problem med att utskrifterna inte blir som de på skärmen...
Hur mycket och på vilket sätt skiljer de sig åt?


Jag använder Photoshop 7 med färginställning Adobe RGB. Under menyn Skriv ut med förhandsgranskning har jag följande inställningar:
- Källfärgrymd dokument Adobe RGB
- Utskriftsrymd profil Epson 2100 (har även testat att använda pappersprofilen)

I skrivarens inställning använder jag mig av "No color correction".
Principen är rätt men det krävs att skärmen är korrekt kalibrerad för det första. (Om man använder ett mätinstrument som Spyder är det vanligt att mätnngen luras om rumsbelysningen är för stark. Ljus läcker in vid kanten av skärmglaset.) Även i övrigt finns det felkällor. Dessutom räcker det inte med en kalibrering, det krävs en profilering också.

Om profilen är den som följer med från tillverkaren är den inte anpassad för just din skrivare. Dessutom krävs att rätt sorts bläck och papper används.

Plus, i vilket ljus tittar du på utskriften? Glödlampa, lysrör, dagsljus?
 

JonAnder

Aktiv medlem
Det blir ett färgstick i utskrifterna, det konstiga är att det i vissa fall blir grönstick och vissa magentastick. Blå himmel är tex svårt att få rätt. Kontrast och ljushet är ok.
När jag kalibrerade min skärm var det mörkt i rummet.
Hur gör jag en profil till min skrivare?
/Jonas
 
ANNONS