Annons

Publicera okända fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

rideg

Avslutat medlemskap
Jag har hittat ett antal gamla och intressanta bilder som jag skulle vilja lägga upp på hembygdsföreningens hemsida. Bilderna har ett stort historiskt värde för bygden, men för många av bilderna saknas uppgift om vem som fotograferat. Har man rätt att publicera sådana bilder?
 

Snömannen

Aktiv medlem
Hur gamla? Kan man anta att fotografen fortsatt till nästa liv?

Vad jag menar är att copyrighten upphör/försvagas väl när fotografen inte längre är i livet.
 

janc

Aktiv medlem
Gäller det hembygdsföreningen skulle jag lägga ut dom och i texten be fotografen höra av sig även om jag inte vet vad lagen säger. Eller är jag väldigt oansvarig nu...?
 

jfahlstrom

Avslutat medlemskap
janc skrev:
Gäller det hembygdsföreningen skulle jag lägga ut dom och i texten be fotografen höra av sig även om jag inte vet vad lagen säger. Eller är jag väldigt oansvarig nu...?
Håller med janc, publicera och skriv "Fotograf okänd" tillsvidare och be fotografen eller någon som vet vem det är att höra av sig.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Osannolikt att du skulle stöta på några problem. Men ange som ovan sagt "Fotograf okänd" och uppmana folk som har kunskap om motivet/bilden att höra av sig. Ni kanske får reda på mer nyttigt genom att publicera bilderna.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Får och får. Man får i sådana här fall tänja lite på reglerna tycker jag. Det måste ju finnas någon som kan stämma en. Och frågan om de skulle, syftet är ju behjärtansvärt. Skriver man dessutom att man söker kontakt med fotografen eller dennes släktingar så och samtidigt erbjuder att ta bort bilden om de misstycker så tror jag absolut inte att det kan vara problem - vad än lagen säger.
 
ANNONS