Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gammal skärm kan man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

lusidor

Aktiv medlem
Min gamla LaCie electron19blueIV har nu stilla somnat in, frid över dess minne.

Nu undrar jag om det lönar sig att titta på gamla begagnade LCD-skärmar för bildredigering. Hur länge håller de nya plattskärmarna, tappar de kontrast och färg på samma sätt som de gamla CRT-skärmarna?

Till exempel om man jämför en 5 år gammal proffsskärm med kalibrering för 5000, kontra en ny skärm för samma summa?
 

alfin

Aktiv medlem
Måste väl bero på hur mycket den varit igång. Eizo lämnar 5 år eller 30000 tim garanti på nya skärmar, så det kanske kan användas som något sorts riktmärke för när de inte vill veta av dem längre.

Mina gamla skärmar har framför allt tappar ljusstyrka över åren. Färg och kontrast brukar gå att skruva upp, men när lysrören inte orkar längre är det återvinningsstationen som gäller.

Men för 5000 kr får du ju ingenting i proffsväg ändå, så det beror väl på som sagt. Vilken skärm är det?
 

lusidor

Aktiv medlem
Men för 5000 kr får du ju ingenting i proffsväg ändå, så det beror väl på som sagt. Vilken skärm är det?
Det är t ex en LaCie 319 med hårdvarukalibrator ute nu, för 4000:-. Det var den som föranledde frågan, men den är jag tveksam till pga upplösningen. Jag vill gärna ha 1200px på höjden, däremot är widescreen inget krav. Och 5000:- är väl vad jag kan punga ut med tror jag.

/ L
 

alfin

Aktiv medlem
Du ska inte betala 4-5 tusen för en 5 år gammal 19-tums LaCie. Och arbetar du i Photoshop och/eller Lightroom så vill du garanterat ha wide screen, då får du mer plats för sidopanelerna utan att det inkräktar på bildytan. Det finns en hel del pågående trådar där det rekommenderas olika skärmar, du får läsa de trådarna och se om du får några bra tips. 5000 kr för en riktigt bra skärm inkl kalibrering blir nog knepigt att hitta.
 
ANNONS