Annons

Så gick det till när farfar var ung ........

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografica

Aktiv medlem
Med glädje kan man bl.a. på denna sidan konstatera att allt fler yngre tjejer och killar fått upp intresset för äldre analog fotografering. Vill gärna berätta hur det kunde vara under första halvan av 1900-talet då man ville få en bild rätt exponerad.
På bilden syns en ljusräknare (dåtidens exponeringsmätare) med vilkens hjälp Du kan ställa in rätt bländare och exponeringstid på kameran.
Hur gör man ?
Jo - häng med nu - Du får inte ha bråttom !
1. Den taggiga vridbara skivan vrids medsols tills rätt DIN-tal syns i den lilla fyrkantiga öppningen. T.ex. 24.
2. I tabell 1 väljer Du klockslag på f.m. eller e.m. och månad ex.vis e.m. kl. 2 i mars = en 2:a.
3. Vrid taggskivan med fingernagel två jack ner till höger (Anschlag)
4. Välj ljusförhållande i tabell 2 t.ex. Molnigt = en 2:a
5. Vrid taggskivan ytterligare 2 jack ner mot höger.
6. Välj motiv i tabell 3 t.ex. "Lanskap med förgrund eller ljusa gator = en 3:a
7. Vrid taggskivan ytterligare 3 jack.
8. Läs av 1/100 sek och bländare 5,6 och ställ in på kameran + rätt avstånd till motivet.
9. Har motivet ej hunnit försvinna ;-) - tag då Din vackra bild.

Allt var inte bättre förr, men håll med om att det då var en sport att få fint exponerade bilder.
DIN-tal = filmkänslighet (Deutsche Industrie Normen) 24/10 DIN motsvarar c:a 200 ASA som det hette tidigare. Nu får Du gissa vad ISO resp. ASA är förkortningar av ;-)

Hälsningar från Kameramuseet i Olofström
www-museikameror.olofstrom.net
 

Bilagor

J. Patric

Aktiv medlem
Roligt ämne!

Ett annat sätt för att hitta rätt exponering var att använda en fotoelektrisk ljusmätare, som börjde bli populär bland avancerade amatörer och proffs på 30-talet. Detta exemplar är en Gossen Sixtino med ungefär 50 år på nacken. Den fungerar med hjälp av en "solcell" av en selenförening som skapar sin egen elektricitet med hjälp av ljuset, så inga batterier behövs.

När man laddat filmen i kameran så ställer man färdigt in filmens känslighet i ASA eller motsvarande DIN. Här har jag ställt in 100 ASA (som är likvärdigt dagens ISO, vilket är bekvämt). Jag riktar mätaren mot något motsvarande medelgrått i motivet (eller ett gråkort), och mäter då det reflekterande ljuset. Den vita nålen i mätarfönstret ger sitt utslag, och jag vrider på den stora ringen så att den gula pekaren hamnar precis över nålen, och kan då läsa av alla kombinationer av slutartid och bländare jag kan använda.

1/30 sek är märkt i rött, för att man skall minnas att längre tider än så bör man inte använda när man håller kameran för hand, för att slippa skakningsoskärpa.

Hm, jag skall ta ett porträtt nu, så jag väljer bländare 4 och slutartiden 1/60 sek. Då får jag kort skärpedjup och en lagom snabb slutartid. ;-)


Denna typ av ljusmätare med selencell tillverkas fortfarande. Det finns numera även ljusmätare med effektivare ljuskänslig mätcell som klarar av att mäta bättre under mörka förhållanden. De kräver dock batteri för att få den ström som krävs. En del har digital display och klarar också att hinna mäta blixtljus. Gamla selenljusmätare kan försämras med tiden och bli opålitliga eller sluta fungera. Min Sixtino mäter dock rätt fortfarande, men jag använder mest en modern Gossen Sixtomat Digital.
 

Bilagor

Olle

Aktiv medlem
Detta exemplar är en Gossen Sixtino med ungefär 50 år på nacken.
......
Min Sixtino mäter dock rätt fortfarande, men jag använder mest en modern Gossen Sixtomat Digital.
Då finns det hopp om att min Sixtino 2 skall visa rätt under hela min livstid. Inköpt ny för ca 15 år sedan.
Jag har också en Sixtomat Digital.

Olle
 

J. Patric

Aktiv medlem
Då finns det hopp om att min Sixtino 2 skall visa rätt under hela min livstid. Inköpt ny för ca 15 år sedan.
Jag har också en Sixtomat Digital.
Härligt, det är inte mycket som skiljer mellan den äldre och nyare versionen förutom färgen och nyare selencell. Tidlöst och praktiskt.

Testade nyss att mäta med Sixtino och Sixtomat Digital mot samma vägg, och kunde inte bli mer nöjd med resultatet. Den digitala börjar bli retro även den, med sin gammaldags LCD-display. Idag borde vi ju ha färgskärm och några spel inkluderade!
 

Bilagor

jobo

Aktiv medlem
DIN-tal = filmkänslighet (Deutsche Industrie Normen) 24/10 DIN motsvarar c:a 200 ASA som det hette tidigare. Nu får Du gissa vad ISO resp. ASA är förkortningar av ;-)
Ingenting alls respektive American standards association ;-) Ska man vara petig så är faktiskt ISO-skalan en kombination om av ASA och DIN, så en film på 400 ASA eller 27° DIN ska märkas ISO 400/27°

Intressant genomgång, allt är som sagt inte sämre nu. Även om jag fortfarande, trots att jag inte fyllt 30 än, tycker om att fota med film.
 
ANNONS