Annons

foto -yrke eller hobby?

Produkter
(logga in för att koppla)

indefinitely

Aktiv medlem
Hej

om ett år är det dags för mig att söka till högskola/universitet. vill gärna plugga foto och har tänkt söka till östra grevie så småningom.

jag vill verlkligen hålla på med foto men börjar undra om man har en chans på arbetsmarknaden. eller är det bättre att bara ha det som hobby?

undrar också vad man tittar på när man skickar in arbetsprover... vad ska man tänka på när man väljer bilder?
 

Maverick

Aktiv medlem
Hej!

En viktig sak att ta ställning till är om du vill fortsätta att ha det som hobby eller inte. Det blir nämligen lätt så att det mister sin tjusning när man är tvungen att leva på det. Jag har sådana erfarenheter från programmeringsbranchen.

En portfolio ska vara varierad och visa att du behärska färg, svartvitt osv... Skulle själv inte ha mer än max 30 bilder, då tröttnar betraktaren.

Mvh
Maverick
 

gors

Aktiv medlem
indefinitely skrev:
jag vill verlkligen hålla på med foto men börjar undra om man har en chans på arbetsmarknaden.
Kom ihåg att alla som har fotografin som yrke idag kände just precis så i början. Satsa om det är det du känner att du vill. Om det inte skulle funka av någon anledning så finns det många andra sammanhang där du har nytta av ett utvecklat bildseende.

indefinitely skrev:
undrar också vad man tittar på när man skickar in arbetsprover... vad ska man tänka på när man väljer bilder?
Det viktigaste är att välja med magen, inte hjärnan. Det är hopplöst kört att försöka tänka ut vad andra vill se och anpassa sig efter det.

Lita på din instinkt. Om den leder dig rätt så vet du att du nått dit du nått av egen kraft och inte genom att ängsligt snegla på andra. Om den leder dig fel så har du i alla fall varit modig nog att pröva den.

Försök att imponera på dig själv när du sätter samman arbetsproverna, ingen annan.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Håller med Göran.

Du behöver inte ha bråttom. Ett bra sätt är att succesivt bli mer och mer professionell. Att direkt lyckats få en full inkomst på foto är svårt, men att börja sälja mer och mer bilder och skaffa fler och fler uppdrag samtidigt som man utvecklas är ett tryggt sätt. Många frilansfotografer tvingas till extra knäck. Det är inte fel att göra tvärt om - att se fotandet som ett extra knäck till man är tillräckligt duktig och fått upp kontaktnätet samtidigt som man har ett kul vanligt jobb.

Känner du att du verkligen vill bli fotograf så ska du inte låta bli att försöka bara för att andra har det svårt.

Som ung är det dock ganska lätt att få jobb som assistent. Det är ett bra sätt att lära sig yrket, bestämma sig för om man vill satsa på det och samtidigt få kontakter.
 

Carlsson

Medlem
En jämförelse

Jag pluggade reklam när branschen var nere i botten. Under mitt läsår gick över 300 byråer i konkurs, så det kändes inte särskilt inspirerande att skuldsätta sig under sådana förhållanden.
Å andra sidan var det nog det bästa tillfället att plugga på - dvs under lågkonjnturen. Det var väl utnyttjad tid så att säga.
Ett år efter min utbildning hade jag fått jobb, mycket beroende på de kontakter jag knöt på skolan. Huvudsaken är att du är helt säker på vad du vill, och inte ge upp din dröm. Det kommer alltid att finnas behov av duktigt yrkesfolk.
Och som min lärare sa när jag kände tvekan inför framtiden: "Ibland måste man våga hoppa."
 
ANNONS