Annons

GF1/2 objektiv

Jokke

Aktiv medlem
Hej,
Någon som vet om objektivet som säljs med gf2 passar till gf1, tänker på AF 14/2,5? Och om man kan köpa det separat?

/Jocke
 

Jokke

Aktiv medlem
Tack för snabbt svar, det var till stor hjälp dessutom. Dock har jag ännu en fråga: Den elektroniska sökaren LVF1 har som jag förstår lite dåligt rykte, den ska vara betydligt sämre än Olympus variant. Finns det någon annan sökare som passar till gf1?

Tacksam för svar!
/Jocke
 

Knight Palm

Aktiv medlem
EVF & ovf

Ingen annan elektronisk idag. Knappast troligt att Panasonic ersätter DMW-LVF1 i första taget, den passar ju till LX5, GF1 och GF2. Det vore ju samma som att skriva under på att den är dålig.

Men ska du bara ha ett objektiv med fast brännvidd, kolla i stället på optiska genomsiktssökare som passar i tillbehörsskon. Vet inte om det finns sådana till MFT, annat än den som Olympus har till sitt 17mm/2.8,dvs. VF-1 för 35mm ekviv. Panasonic har visserligen en optisk DMW-VF1 för 35mm ekviv till LX3/LX5.

Men ser att Sigma har en till 28mm ekviv:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=VF-11

Samt att Voigtländer har en uppsjö:
http://www.voigtlaender.de/cms/voigtlaender/voigtlaender_cms.nsf/id/pa_asan6m4e2g.html

Med pannkakor som populära objektiv till de spegellösa kamerorna, så kan man förmoda att kinesiska entrepenörer snart hittar denna relativt enkla nisch att exploatera.
 

.Z.

Aktiv medlem
Har sett exempel på folk som använder vf-1 till Panasonic 20 1.7. Borde funka hyfsat då den sökaren är väl så snäv till Oly 17 2.8, man får alltså med klart mer än vad som syns innanför ramen.
 

.Z.

Aktiv medlem
Med sådana sökare så får man väl dock leva med 3:2- utsnitt antar jag, eller?

Med Vf1 så får man ju 4:3 som stämmer hyfsat från 17 - 20 mm, kvalitén på den är godkänd men inget att skriva hem om direkt...
 

pgmj

Aktiv medlem
Med sådana sökare så får man väl dock leva med 3:2- utsnitt antar jag, eller?

Med Vf1 så får man ju 4:3 som stämmer hyfsat från 17 - 20 mm, kvalitén på den är godkänd men inget att skriva hem om direkt...
Helt riktigt. Tack för att du tog upp det. Man kan ganska lätt göra egna linjer i sökaren om man vill.
 

.Z.

Aktiv medlem
Ok, har funderat lite på det då jag även funderar på ett 14mm till min e-p1, då får man väl ragga reda på en ekv. 28mm sökare & modda.
 

arwo

Medlem
Ok, har funderat lite på det då jag även funderar på ett 14mm till min e-p1, då får man väl ragga reda på en ekv. 28mm sökare & modda.
Ricoh:s 28 sökare till grd-kamerorna är utmärkt och i rätt format. Köpte från robert white klart billigare än i Sverige.
 
ANNONS