Annons

upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
jag kanske är lite bakom flötet men fotar inte så mycket och har en nikon X40D och nu ska jag ta en bild för min hemsida och då säger hans om gör hemsidan att det ska vara hög upplösning..hur ställer man in det...? Menar är det enbart storleken man ska ha så stor som möjligt på bilden eller andra inställningar?
 

pellepiano

Aktiv medlem
Upplösningen är egentligen bara relevant om du ska skriva ut en bild. Webbläsare struntar blankt iden och är bara intresserad av måtten i pixlar. Och för hemsidor behövs inte särskilt stora bilder. Bäst är dock att alltid fota i högsta kvalitet, helst i RAW så man kan ändra vitbalans och justera exponeringen i efterhand ( och även upplösning om man vill det ( ger dock ingen som helst effekt ).

Men han kanske bara menar att han vill ha ett så stort och bra original som möjligt att arbeta utifrån, och bara formulerade sig helt fel.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Och du menar säkert antal pixlar ( pixelupplösning har med antal pixlar på en yta av definierad storlek, som dpi eller ppi).
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Och du menar säkert antal pixlar ( pixelupplösning har med antal pixlar på en yta av definierad storlek, som dpi eller ppi).
Ja, jag menar antalet pixlar, vilket för en bildfil anges som pixelupplösning i formen XxY. Detta är mycket vanligare än användandet av dpi och ppi, vilka ju är obefintliga så länge en bilden bara finns digitalt. Men du har såklart också rätt i det du säger.
 

trixy

Aktiv medlem
Blev lite fel...skrev hemsidan men det är ett reklamblad som ska ligga på min hemsida som pdf som arrangören kan skriva ut..
Då säger han att man ska ha hög upplösning på bilderna.
Har en D40X och kan någon säga HUR jags täller in högupplösning på denna..kan inget...
 

pellepiano

Aktiv medlem
Det går i regel inte att ställa upplösning i kameran. Utan det gör man i sin Raw-konverterare ( om du fotar RAW, vilket man bör ) . Går också att ändra upplösning i Photoshop ( under Image>Image Size ).

Men du behöver förmodlgen inte bry dig, den som gör pdf dokumentet lär kunna göra det , tar 5 sekunder att göra typ( fota i största format bara ).
 
ANNONS