Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätt eller Fel att pilla med nån annan bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

BroderIsak

Aktiv medlem
Jag har fått frågan att fixa till nån annans bilder efter som den som har fotat Bröllopet inte gjorde ett bra jobb?? Bilderna som jag fick se var nästa alla oskärpa,färgerna var jättekonstiga. Det som gick att rädda var om man gjorde om dom till svart vitt . Det gick inte att göra nåt med Färg bilder alls.. Skall man göra det eller inte?? Vad hade ni gjort? Jag har nu gjort det i alla fall för att dom skall ha några bilder i från Bröllopet på väggen...Rätt eller Fel jag vet inte.

Bilder finns på
http://stefanisaksson.wordpress.com/
 

j2^

Aktiv medlem
Jag har fått frågan att fixa till nån annans bilder efter som den som har fotat Bröllopet inte gjorde ett bra jobb?? Bilderna som jag fick se var nästa alla oskärpa,färgerna var jättekonstiga. Det som gick att rädda var om man gjorde om dom till svart vitt . Det gick inte att göra nåt med Färg bilder alls.. Skall man göra det eller inte?? Vad hade ni gjort? Jag har nu gjort det i alla fall för att dom skall ha några bilder i från Bröllopet på väggen...Rätt eller Fel jag vet inte.

Bilder finns på
http://stefanisaksson.wordpress.com/
Teoretiskt sett så _får_ du inte göra det utan tillstånd från upphovsmannen om vi skall vara upphovsrättslagen bokstavstrogen.
 

BroderIsak

Aktiv medlem
Nej, jag hade personlige inte tagit mig friheter med andras verk utan deras medgivande.
Jag håller med dig, att jag borde nog ta kontakt med han och säga som det är. Brudparet tycker det är pinsamt att göra det men men...

Nu är det också så att dessa bilder skall ju inte säljas eller på nåt viss utan endast sitta i en ram ovanför typ sängen
 
Pilla eller inte?

Kan själv känna att det skulle vara verkligen trist om någon förändrar ens bilder.

Men åt andra sidan så är resultatet mkt viktigt i detta fall och så är brudparet beställare av ett jobb och är missnöjda. Ett bröllop är ju inget man kan ta en gång till.

Om du får ett uppdrag att vrida om färgerna i en levererad bild, så skulle jag nog be beställaren kontakta fotografen och om denna inte vill göra det, så skulle jag göra ett försök. Men med mycket små förändringar och försöka få brudparet nöjda.

Tricksi situation, hmmm
 

Anders Östberg

Guest
MIn första tanke är att jag skulle inte röra någon annans bilder om inte denne var med på det.

Men ... om brudparet fått bilderna i original och avtalat att dom får göra vad dom vill med dom så är det kanske en annan sak. Annars skulle jag som sagt inte röra dom utan lov. Förmodligen skulle jag inte försöka rädda dåliga bilder i vilket fall, ett dåligt slutresultat får ju du stå med ditt namn på.
 

BroderIsak

Aktiv medlem
Kan själv känna att det skulle vara verkligen trist om någon förändrar ens bilder.

Men åt andra sidan så är resultatet mkt viktigt i detta fall och så är brudparet beställare av ett jobb och är missnöjda. Ett bröllop är ju inget man kan ta en gång till.

Om du får ett uppdrag att vrida om färgerna i en levererad bild, så skulle jag nog be beställaren kontakta fotografen och om denna inte vill göra det, så skulle jag göra ett försök. Men med mycket små förändringar och försöka få brudparet nöjda.

Tricksi situation, hmmm
Man skulle i egentligen kunna säga att jag har bara gjort den Svart/Vit,efter som dom ville ha en Svartvit bild istället för Färg . För han vet ju inte hur mycket jag har lagt ner i allt annat...
 

BroderIsak

Aktiv medlem
MIn första tanke är att jag skulle inte röra någon annans bilder om inte denne var med på det.

Men ... om brudparet fått bilderna i original och avtalat att dom får göra vad dom vill med dom så är det kanske en annan sak. Annars skulle jag som sagt inte röra dom utan lov. Förmodligen skulle jag inte försöka rädda dåliga bilder i vilket fall, ett dåligt slutresultat får ju du stå med ditt namn på.
Mitt namn eller inte ja. Men jag har tagit utav dom 300 bilder som han tog har jag plockat ut endast 4st efter som jag ansåg att dom var dom enda som jag skulle kunna stå för efter att jag har gjort om dom. Tycker ni att bilderna är bra eller är dom dåliga???


Brudparet har sett bilderna nu och mycket glad för dom. ...
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag har fått frågan att fixa till nån annans bilder efter som den som har fotat Bröllopet inte gjorde ett bra jobb?? Bilderna som jag fick se var nästa alla oskärpa,färgerna var jättekonstiga. Det som gick att rädda var om man gjorde om dom till svart vitt . Det gick inte att göra nåt med Färg bilder alls.. Skall man göra det eller inte?? Vad hade ni gjort? Jag har nu gjort det i alla fall för att dom skall ha några bilder i från Bröllopet på väggen...Rätt eller Fel jag vet inte.

Bilder finns på
http://stefanisaksson.wordpress.com/
1) Visst kan du fixa bilder åt brudparet.

2) Du ska inte publicera dem någonstans, utan upphovsmannens tillstånd.

Om du vill att ditt namn ska förekomma tillsammans med bilderna ska du ta kontakt med fotografen och kontrollera så att det är okej.

Att du publicerat dem på din egen sida nu tycker jag är klart tveksamt.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
På din hemsida hittade jag bara en bild av de fyra du tog dig an, men den tyckte jag definitivt blev bra.

Men av din text där framgår också att det INTE var en professionell fotograf som brudparet hade anlitat, utan en kompis som tycker om att fotografera. Detta tycker jag var att spela för högt när det gällde att dokumentera ett av deras livs viktigaste ögonblick, och något som inte kan göras om. Dessutom var det dåligt omdöme av den fotointresserade vännen, som borde ha nekat när han saknade erfarenhet av detta.

Man ska inte ge sig på en brölloppsfotografering ifall man aldrig har gjort det förut - det är för viktigt för brudparet och alldeles för riskabelt ifall man saknar erfarenhet - hur kul man än tycker att det är att fotografera i övrigt. Är man seriös med detta, så börjar man först som medhjälpare till en erfaren brölliopsfotograf. Går detta bra, så kan man ju sedan börja fundera på om och i så fall när man skulle kunna vara mogen att klara detta som huvudfotograf.
.
 
Senast ändrad:

ÅkeK

Aktiv medlem
Svårt det där

Min första tanke var att det är väl inte så farligt, men sedan kom nästa tanke:
Hur skulle du själv reagerat om någon gav sig till att ändra dina bilder?

Man måste nog vara rätt försiktig, jag skulle frågat först och försökt vara så diplomatisk som möjligt, t.ex. som du säger, föreslå att jag gör om några till svartvitt eftersom brudparet vill ha det så.
 

BroderIsak

Aktiv medlem
Har fått OK i från killen som har tagit bilden att det var okej att jag gjorde ordning bilder eftersom han inte kunde det alls.. Så det känns ju skönt!!!
 

KGS

Aktiv medlem
Teoretiskt sett så _får_ du inte göra det utan tillstånd från upphovsmannen om vi skall vara upphovsrättslagen bokstavstrogen.
Klart han får. För privat bruk får man göra vad som helst med vilka bilder som helst och man får även ge bort enstaka exemplar. Han får inte publicera hur som helst och han får inte sätta sitt namn på verket om han inte gjort så stora förändringar att det nya verket fått egen verkshöjd.
 

BroderIsak

Aktiv medlem
Klart han får. För privat bruk får man göra vad som helst med vilka bilder som helst och man får även ge bort enstaka exemplar. Han får inte publicera hur som helst och han får inte sätta sitt namn på verket om han inte gjort så stora förändringar att det nya verket fått egen verkshöjd.
Så menar att jag kan göra vad jag vill med bilderna bara jag inte publicerar dom nånstans typ min Blogg??
 

KGS

Aktiv medlem
Så menar att jag kan göra vad jag vill med bilderna bara jag inte publicerar dom nånstans typ min Blogg??
Klart du kan. Vem skulle hindra dig? Om du sitter o klipper o klistrar o ritar på andras bilder i ditt kök liksom. Och om du sedan ger bort något enstaka exemplar till någon polare, vem skulle göra vad? baserat på vilket lagrum?
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Klart han får. För privat bruk får man göra vad som helst med vilka bilder som helst och man får även ge bort enstaka exemplar. Han får inte publicera hur som helst och han får inte sätta sitt namn på verket om han inte gjort så stora förändringar att det nya verket fått egen verkshöjd.
Men det var inte for privat bruk. Han fick frågan (av andra personer) om han kunde gora om bilderna eftersom fotografen pa brollopet inte hade gjort ett bra jobb
 
Senast ändrad:

Lars Johnsson

Aktiv medlem
På din hemsida hittade jag bara en bild av de fyra du tog dig an, men den tyckte jag definitivt blev bra.

Men av din text där framgår också att det INTE var en professionell fotograf som brudparet hade anlitat, utan en kompis som tycker om att fotografera. Detta tycker jag var att spela för högt när det gällde att dokumentera ett av deras livs viktigaste ögonblick, och något som inte kan göras om. Dessutom var det dåligt omdöme av den fotointresserade vännen, som borde ha nekat när han saknade erfarenhet av detta.

Man ska inte ge sig på en brölloppsfotografering ifall man aldrig har gjort det förut - det är för viktigt för brudparet och alldeles för riskabelt ifall man saknar erfarenhet - hur kul man än tycker att det är att fotografera i övrigt. Är man seriös med detta, så börjar man först som medhjälpare till en erfaren brölliopsfotograf. Går detta bra, så kan man ju sedan börja fundera på om och i så fall när man skulle kunna vara mogen att klara detta som huvudfotograf.
.
Håller med dig. Och tycker samtidigt att det är lite taskigt att hänga ut kompisen här på Fotosidan som en dålig fotograf. Vill man inte betala något för sina bröllops-bilder. Utan bara tar dit en kompis som ska göra jobbet gratis. Då kan man inte klaga på honom efteråt
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Vad du än gör, fixa inte bilderna gratis! Brudparet har självklart snålat och valt en fotograf som är extremt billig /gratis/släkting/vän till familjen - och därmed ett kasst resultat.

Ta rejält betalt för att fixa bilderna, MEN kolla med fotografen först.
 

KGS

Aktiv medlem
Men det var inte for privat bruk. Han fick frågan (av andra personer) om han kunde gora om bilderna eftersom fotografen pa brollopet inte hade gjort ett bra jobb
Eftersom trådstartaren är amatör antar jag att brudparet frågade honom som kompis och då är det fritt fram. Är han yrkesfotograf och tar betalt för att ändra andras bilder. Tja... finns väl inget som hindrar det heller (med de förutsättningar som nämnts tidigare), eller? Finns de som gör förstoringar till studentplakat och annat och tar betalt för det. De lägger till ramar och kan förändra bilder på olika sätt. Du kan skicka in bilder och få tillbaka dem som karikatyrer mot betalning. Det finns företag, som mot betalning ger dig retuscherade, frilagda, tonade (brunton,sepia m.m.), ihop-kopierade, sammansatta, vinjetterade, delförstorade och färglagda bilder.
 
ANNONS