Annons

"Fota bröllop för gammal vänskaps skull"

Produkter
(logga in för att koppla)

BlomqvistJesper

Aktiv medlem
Hoppas den rubriken fick folk att komma in och läsa, för jag vill höra åsikter från den breda massa, och från de mer etablerade fotograferna och hoppas på en diskussion snarare än massa tips.

Rubriken är kanske lite sned, men det är svårt att få en klar rubrik som talar om vad jag vill ha. Frågan handlar om vad man skall erbjuda "någon man känner" för att ta lite bröllopsbilder. Fotografen är inte på något sätt en kär vän till familjen, men vi känner honom bra genom andra gemensamma intressen.

Så kort och gott, om jag vill lyfta på luren och säga " Hej, skulle du vilja ta lite porträttkort på bröllopsparet den här dagen för X kr?"

Fotografen i fråga bor nära kyrkan de skall vigas i, och dessa porträttbilderna kanske inte behöver tas på bröllopsdagen? Borde man nöja sig med porträttbilder eller låta fotografen plåta under hela bröllopet? Och som sagt, vad kan man erbjuda? Bröllopet har redan rusat iväg på kostnadsbiten, och mycket kvar i budget finns inte (så pass bra känner vi honom att han förstår att bröllopsparets pengar inte växer på träd...), men jag vet att de vill ha proffsiga snygga bilder och vet hur viktigt det är med tillförlitliga fotografer, så.... Där lämnar jag ordet fritt! ;D
 

pellepiano

Aktiv medlem
Om "fotografen" är etablerad bröllopsfotograf eller bara är nån som har en kamera, kan ju göra en viss skillnad för prisbilden. Du borde nämna om han ska fota i sin yrkesroll eller om han är amatör, som kan se andra värden i att fota ett bröllop.
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Om det är någon som fotograferar yrkesmässigt och man bara har en flyktig relation, ska man nog inte föreslå alltför lågt arvode (vad nu det är?).

Angående enbart porträttfoto eller foto under hela bröllopet.
Efter att det gått nåt år, hur ofta tittar man på sina bröllopsbilder?
 

BlomqvistJesper

Aktiv medlem
Skall försöka svara på era frågor...

Per - Ja, Fotografen är etablerad fotograf, mycket frilans, fotar en hel del sport, månen och andra himlakroppar, åt diverse tidningar har jag bestämt för mig han sålt bilder till. Tror dock inte att han livnär sig på det som främsta inkomst (längre) men har nog gjort det, men som sagt, osäker där.

Åke - Förstår inte din fråga riktigt, det är väl olika hur ofta man tittar på sina bröllopsbilder, men när man väl gör det så vill man väl titta på fina kort? Folk är ju olika i huruvida man vill ha kort från resor, bröllop osv, eller om man inte vill, och tex har mina föräldrar ett bröllopsfoto i sin finaste ram framme stående på sin finaste hylla från sitt bröllop för drygt 20 år sen...

Mattias - Självklart får man acceptera ett nej :)
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Skall försöka svara på era frågor...



Åke - Förstår inte din fråga riktigt, det är väl olika hur ofta man tittar på sina bröllopsbilder, men när man väl gör det så vill man väl titta på fina kort? Folk är ju olika i huruvida man vill ha kort från resor, bröllop osv, eller om man inte vill, och tex har mina föräldrar ett bröllopsfoto i sin finaste ram framme stående på sin finaste hylla från sitt bröllop för drygt 20 år sen...

Det var lite det jag syftade på att folk är olika, därav frågetecknet.

Vi har också vårt bröllopsfoto framme , men jag är tveksam till hur ofta vi faktiskt tittar på det (efter 38år).
Sen finns det en mängd foto från bröllopet, som sitter i album, som vi sällan tittar på, och vad är det då värt att ha alla dessa bilder?
Men självklart ska de kort som tas (några eller många) vara fina som man kan njuta av att titta på.

Vi har några väggar som är fyllda med inramade foto, de byts ut och förnyas hela tiden för att de inte ska bli så invanda att vi inte längre ser dem.
 

BlomqvistJesper

Aktiv medlem
Det var lite det jag syftade på att folk är olika, därav frågetecknet.

Vi har också vårt bröllopsfoto framme , men jag är tveksam till hur ofta vi faktiskt tittar på det (efter 38år).
Sen finns det en mängd foto från bröllopet, som sitter i album, som vi sällan tittar på, och vad är det då värt att ha alla dessa bilder?
Men självklart ska de kort som tas (några eller många) vara fina som man kan njuta av att titta på.

Vi har några väggar som är fyllda med inramade foto, de byts ut och förnyas hela tiden för att de inte ska bli så invanda att vi inte längre ser dem.
Då förstår jag frågan bättre, och jag är en person som gärna skulle sätta mig och bläddra i vänners fotoalbum, eller gärna står länge och pratar om en bild på väggen. Jag vet att bröllopsparet också skulle uppskatta riktigt fina portträttbilder i ett litet album, eller något fotocollage/lifeposter-liknande med de 10-12 bästa bilderna från festen. Sen tror jag att i alla fall bruden skulle uppskatta själva känslan att en proffsfotograf tog bilder, och att det lilla skulle förgylla hennes bröllop.

Men åter till grundfrågan:
"Hej, det är jag, du vet, Herr Y och Fröken X skall gifta sig, skulle du vilja fota dem och deras bröllop för X kr?"

Ungefär hur mycket tror ni? Mellan tummen och pekfingret? :)
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Så kort och gott, om jag vill lyfta på luren och säga " Hej, skulle du vilja ta lite porträttkort på bröllopsparet den här dagen för X kr?"
Tycker du skall ändra slutat av din fråga:

"Hej, skulle du vilja ta lite porträttkort på bröllopsparet den här dagen och hur mycket skulle du vilja ha för det isf?"

Oavsett om det är en yrkesfotograf eller en glad amatör så är det alltid bäst att fråga personen ifråga vad han/hon tänker sig för belopp. Efter det kan man fortsätta diskussionen och då ta upp att budgeten inte sträcker sig riktigt så långt, så vad kan man få för x kr.
 

BlomqvistJesper

Aktiv medlem
Tycker du skall ändra slutat av din fråga:

"Hej, skulle du vilja ta lite porträttkort på bröllopsparet den här dagen och hur mycket skulle du vilja ha för det isf?"

Oavsett om det är en yrkesfotograf eller en glad amatör så är det alltid bäst att fråga personen ifråga vad han/hon tänker sig för belopp. Efter det kan man fortsätta diskussionen och då ta upp att budgeten inte sträcker sig riktigt så långt, så vad kan man få för x kr.
Jepp, det är lite det jag är ute efter. Om vi kommer ringa, vilket inte är bestämt, så kommer vi formulera oss så, men jag ville utforska terrängen lite innan, så vi vet ungefär vad vi ger oss in på redan innan. Men såhär då:

Om någon av er skulle vara denna fotograf jag pratat om, vad skulle ni vilja ha betalt?

Ge gärna lite exempel på summor, inte pratat om timpeng, utrustningskostnader som skall täckas upp osv. utan på en höft var vi rör oss om?
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
SFF prisguide

Kolla SFF prisguide

Sedan kan bröllopsbilder kosta lite mer då det är förenat med större risker, pga att det endast inträffar en gång, dvs trots regn och rusk så SKALL bilderna i parken bli bra!

För enbart porträtt får du nog räkna med ca 3-5 tusen, inkl. efterredigering och utskrift av 3-5 förstoringar.
 

FrePe

Aktiv medlem
5000kr för porträttfotografering.... Vore jag Er med begränsad budget skulle jag efter hur du beskriver Er fotograferande vän och vad han sysslar med inom foto istället börja snegla åt någon som gjort bröllop eller åtminstone porträtt som tilltalar Er. Leta efter någon som bygger en portfolio och därför tar lite eller inget betalt, jag upplever att det finns rätt många sådana därute idag.

www.studiotva.se
 

Minnert

Aktiv medlem
Fotografen i fråga bor nära kyrkan de skall vigas i, och dessa porträttbilderna kanske inte behöver tas på bröllopsdagen?

Bara en tanke:
Det är nog bara på själva bröllopsdagen som man verkligen fixar sig med brudsminkning och hår och allt. Så att ta alla bilderna på själva bröllopsdagen är mitt tips.
 

Gurrah

Medlem
heheh...

Att be en VÄN fotografera ens bröllop brukar vara ett säkert sätt att avsluta den vänskapen för all framtid sägs det.
En VÄN i all ära, men även om han är en halvbegåvad amatörfotograf, så finns det ju en hel del yrkeskunskaper som underlättar för den "riktige" fotografen att få sina bilder med JÄMN kvalitet...

Ska du ha en fotograf som ska göra det för pengar så var noga med att kolla upp om du gillar hans portfölj, att fotografen beter sig professionellt samt inte behöver komma i kläm med vänskap och annat eftersom det är pengar inblandat.

Du ska f.ö också helst hjälpa fotografen genom att se till att han/hon har fria transportvägar för sina positioner, dvs kunna flytta sig mellan olika platser genom hela processen.

Mota BORT farbror Arnold och hans nya "digitalkamera" , se till att inte alla fotografens uppställningar blir lidande på grund av alla dina amatör-släktingar som minsann också är fotografer....
det finne en sjuhelskottas massa kameraägare - men inte så många fotografer...( ok fel forum at säga så kanske, men du förstår bilden)

Låt givetvis vem som helst ta bilder, men räkna inte med att det blir speciellt många riktigt BRA bilder från dem, ett och annat, absolut, men det stora samlingen med jämn kvalitet lär komma från fotografen, inte kameraägaren.
 

BlomqvistJesper

Aktiv medlem
Att be en VÄN fotografera ens bröllop brukar vara ett säkert sätt att avsluta den vänskapen för all framtid sägs det.
En VÄN i all ära, men även om han är en halvbegåvad amatörfotograf, så finns det ju en hel del yrkeskunskaper som underlättar för den "riktige" fotografen att få sina bilder med JÄMN kvalitet...

Ska du ha en fotograf som ska göra det för pengar så var noga med att kolla upp om du gillar hans portfölj, att fotografen beter sig professionellt samt inte behöver komma i kläm med vänskap och annat eftersom det är pengar inblandat.

Du ska f.ö också helst hjälpa fotografen genom att se till att han/hon har fria transportvägar för sina positioner, dvs kunna flytta sig mellan olika platser genom hela processen.

Mota BORT farbror Arnold och hans nya "digitalkamera" , se till att inte alla fotografens uppställningar blir lidande på grund av alla dina amatör-släktingar som minsann också är fotografer....
det finne en sjuhelskottas massa kameraägare - men inte så många fotografer...( ok fel forum at säga så kanske, men du förstår bilden)

Låt givetvis vem som helst ta bilder, men räkna inte med att det blir speciellt många riktigt BRA bilder från dem, ett och annat, absolut, men det stora samlingen med jämn kvalitet lär komma från fotografen, inte kameraägaren.
Fotografen är inte en vän till familjen, utan mer någon vi känner. Han är inte heller någon amatör med en kamera. Han har, som det frågades lite om tidigare, jobbat inom många olika områden, allt från sport till bilder på rymdens himlakroppar, och jag har sett många av hans fina portträttbilder. Jag är bara osäker på om han fortfarande har fotografi som huvudsakliga inkomst, eller mer har det som en "väldigt aktiv hobby". Såg honom senast igår fota handbollsmatch i elitserien på uppdrag av hemmaklubben.

Och ja, Gunnar, jag håller med dig om att det ibland finns för många "kameraägare"...

Hursom har jag blivit uppläxad en hel del, och fått lite respons på min faktiska fråga, tack er som svarat och gett mig lite summor att tänka kring, det bekräftade att jag från början befann mig i rätta banor.

Tack Minna också, bra tanke där!
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Hoppas den rubriken fick folk att komma in och läsa, för jag vill höra åsikter från den breda massa, och från de mer etablerade fotograferna och hoppas på en diskussion snarare än massa tips.

Rubriken är kanske lite sned, men det är svårt att få en klar rubrik som talar om vad jag vill ha. Frågan handlar om vad man skall erbjuda "någon man känner" för att ta lite bröllopsbilder. Fotografen är inte på något sätt en kär vän till familjen, men vi känner honom bra genom andra gemensamma intressen.

Så kort och gott, om jag vill lyfta på luren och säga " Hej, skulle du vilja ta lite porträttkort på bröllopsparet den här dagen för X kr?"

Fotografen i fråga bor nära kyrkan de skall vigas i, och dessa porträttbilderna kanske inte behöver tas på bröllopsdagen? Borde man nöja sig med porträttbilder eller låta fotografen plåta under hela bröllopet? Och som sagt, vad kan man erbjuda? Bröllopet har redan rusat iväg på kostnadsbiten, och mycket kvar i budget finns inte (så pass bra känner vi honom att han förstår att bröllopsparets pengar inte växer på träd...), men jag vet att de vill ha proffsiga snygga bilder och vet hur viktigt det är med tillförlitliga fotografer, så.... Där lämnar jag ordet fritt! ;D
Endast brudparet vet vad bröllopsbilderna får kosta. Därför kan de fråga den aktuelle fotografen vad han vill ha för att fotografera dem.

Jag har ett enkelt råd angående bröllopsfotografering:

Det är inte priset som ska avgöra vem som tar ens bröllopsbilder.

Och vad menar jag med det? Jo, bröllopsbilder är unika. De är ett visuellt förevigande av en stor livshändelse. Därför bör man fundera på hur man vill att bilderna ska se ut. Vilka fotografer tar bilder som man gillar? Det är i den änden man ska börja. Sedan är det självklart att man måste ta hänsyn till kostnaden i slutänden, men många börjar med prislappen - det tycker jag är ett feltänk.

En fotograf uppskattar att bli tillfrågad, men att komma med "Du kan få 3.000 kronor om du plåtar dem" är som jag ser det inget bra sätt att ta en första kontakt. "Vi tycker om dina bilder och undrar vad du vill ha betalt för att ta vårt bröllopsporträtt" är ett mycket bättre alternativ.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag har förstått att grundfrågan i huvudsak handlar om hur mycket (lite) pengar man kan erbjuda en bekant för brölloppsbilder.
Jag vill ändå flika in ett inlägg om det vettiga (ovettiga) att blanda in vänner i ett sådant viktigt sammanhang.

Jag själv ombads att ta bilder på brudparet när min syster gifte sig för snart femton år sedan. Antagligen på rekommendation av pappa som alltid tycker att allt jag gör i livet blir så himla bra.
Helt klart. Jag har fotograferat till och från sedan jag var sex år gammal. Vid tiden för brölloppet hade fotointresset legat på hyllan tämligen länge. Jag var rostig.
Skärpa och exponering var ju enkelt att få till. Men bilderna blev osannolikt ointressanta. Bilderna har aldrig kommit upp på väggen, eller plockats fram vid något tillfälle som jag känner till. Det är lätt att inse den besvikelse som infann sig. Man hade ju sett för sig riktiga brölloppsbilder alldeles gratis. Mycket möjligt är att de för länge sedan har slutat tänka på de bilder som aldrig blev något. Men för mig finns känslan av att misslyckas med något så viktigt kvar. Och kommer att finnas kvar länge.
Jag tror det är bra att hålla en så ansvarsfylld uppgift utanför bekanskapskretsen.
Alternativet är att bjuda upp till allmän fotografering bland alla "kameraägare", och så får man se vad det blir. Eller köp tjänsten av en fotograf som du aldrig mer behöver träffa i bekanskapskretsen. För fotografens skull alltså!

Petter ...
 
Senast ändrad:

millhouse

Aktiv medlem
Hoppas den rubriken fick folk att komma in och läsa, för jag vill höra åsikter från den breda massa, och från de mer etablerade fotograferna och hoppas på en diskussion snarare än massa tips.

Rubriken är kanske lite sned, men det är svårt att få en klar rubrik som talar om vad jag vill ha. Frågan handlar om vad man skall erbjuda "någon man känner" för att ta lite bröllopsbilder. Fotografen är inte på något sätt en kär vän till familjen, men vi känner honom bra genom andra gemensamma intressen.

Så kort och gott, om jag vill lyfta på luren och säga " Hej, skulle du vilja ta lite porträttkort på bröllopsparet den här dagen för X kr?"

Fotografen i fråga bor nära kyrkan de skall vigas i, och dessa porträttbilderna kanske inte behöver tas på bröllopsdagen? Borde man nöja sig med porträttbilder eller låta fotografen plåta under hela bröllopet? Och som sagt, vad kan man erbjuda? Bröllopet har redan rusat iväg på kostnadsbiten, och mycket kvar i budget finns inte (så pass bra känner vi honom att han förstår att bröllopsparets pengar inte växer på träd...), men jag vet att de vill ha proffsiga snygga bilder och vet hur viktigt det är med tillförlitliga fotografer, så.... Där lämnar jag ordet fritt! ;D
Hej,
om vi skulle ha en annan utgångspunkt på din fråga.
Vi leker med att du eller någon annan skall göra lite ombyggnad av det egna huset. Man känner till en snickare som bor i närheten.Är kanske inte så där bekant med honom men han är bra. Nu är det så att det man har " kvar" på att göra ombyggnade för är lite, därför att man har redan köpt en massa möbler och vitvaror. Så nu vill man natuligtvis hör med honom om han vill gå ned för att det skall stämma med det man har kvar till denna ombyggnad.
Jag hoppas att du förstår vart jag vill. Det är bara att fråga vad fotografen skall ha för denna fotografering. Bara han och ingen annan kan avgör vad han vill ta betalt. Oberoende om han är yrkesverksam eller ej så är det ett arbete han utför.
Tyvärr så har det blivit allt vanligare att se fotografer som en "grupp" som naturligtvis kan göra allt nästan utan betalning. Nu har nog fotografer som alla andra tex. snickare hyra,mat m.m att betala. Och man kan ju ställa sig frågan varför arbetar mänskligheten ? Jo, jag kan nog påstå att det stavas pengar. Sedan kan man tycka att det kostar ? Men det är nog en annan fråga/tråd.
 

Filip H

Medlem
Spontant känns utgångsläget lite fel. Saken med foto är ju mycket att det handlar om tycke och smak och att "bra" är upp till betraktaren. Således borde fotograf väljas snarare utifrån att man verkligen uppskattar någons portfolio än utifrån att man känner någon. Jag tror inte att det behöver bli dyrare:

Jag tror att en bra idé kan vara att fråga här på fotosidan efter någon som kan göra det, men tydligt skriva att det inte får vara för dyrt, gärna exakt summa (tex "max xxx kr men helst mindre"). Jag misstänker då att du skulle få massor med svar och kan hitta någon som gärna gör det till ett lågt pris för att bygga på sin portfolio i just bröllopskategorin. (så länge ni granskar deras referensbilder med kritiska ögon så klart)
Jag tror det finns många sådana fotografer och att många av dem kan vara betydligt mer inspirerade och kreativa än somliga av dem som fotar massor med bröllop.
Hittar ni ingen ni tycker håller tillräcklig kvalitet så har ni iaf inte förlorat mer än lite tid på det hela.

Så hade jag gjort iaf :)
MVH
Filip Herbst
 

Linmajon

Aktiv medlem
Alltså...är man inte yrkesfotograf med väl dokumenterad erfarenhet av bröllopsfogografering anser jag att man inte alls kan ta betalt för äventyret, eller möjligen då kanske för självkostnader.
På det bör man väga in risken att resultatet kan vara osäkert. Ett proffs har mängder med fantastiska bilder i sin portfolio och gör dig sällan helt besviken.
En nykter betraktelse ovan var också hur viktiga bilderna egentligen är. Man kanske inte ska överskatta det i absurdum.
För övrigt var Petters inlägg ovan väldigt tänkvärt.
Inte lätt det här...
 
Senast ändrad:
ANNONS