Annons

Bygga fibertork

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag har inte riktigt råd att köpa en fibertork med glansplåt utan undrar om det inte skulle gå att bygga en.

Det borde väl bara vara att ta en blank plåtbit av lämplig storlek och sen en duk (vet inte vilket material det ska vara) och sen pressar man ihop det och värmer med ett strykjärn.

Det borde väl gå?

Det jag mest tänker på är att en glansplåt är väl inte magisk utan bara en blank plåtbit?

/ Marcus
 
En fibertork kan du ju få för 150 kr....

Men jag brukar lufttorka dom tills dom nästan är torra sen lägger jag den mellan två glasskivor en j*vla massa böcker ovanpå. Funkar super, men nackdelen är ju mängden kopior. Jag har en glansplåtstork som jag använder ibland. Funkar bra det med. Då kan jag torka två åt gången.

Men ska nog köpa lite fler glasskivor så jag kan stabla dom på hög.
 

mipert

Aktiv medlem
Prova med en glasskiva som du först tvättar ren med T-röd.

Bada bilden i vätmedel (överdosera inte) och pressa fast den med en tvättraka, ordentligt.

När den ramlar loss har du kanske en hyfsat plan och blank barytpapperskopia.
 

.Z.

Aktiv medlem
Brummelisa skrev:
Så billigt???

Jag hade för mig att en tork med glansplåt kostar flera tusen
Kolla runt på auktionssighterna samt annonssighterna typ blocket. Du bör kunna hitta en tork med glansplåt mycket billigt begagnat.

Kolla bara upp så att plåten inte är skadad.

Larsa
 

.Z.

Aktiv medlem
Dom är gjorda så att dom har en oerhört glansig yta (glansplåt) så vilken plåt som helst duger inte.

Mvh/Larsa
 

janne ö

Aktiv medlem
Själva torkapparaten är inte så dyr, däremot glansplåtarna kostar en del. Det fungerar inte speciellt bra med vad som helst. Det ska vara en högblank plåt som måste vara helt slät och helt ren. Det är ju en högblank kopia vi eftersträvar och har lagt ner både arbete och pengar så snåla inte på sista arbetet.

Jag har ett lager av nya plåtar om det blir problem att få fatt i några för dig.
Kommer snart att sälja ut hela mitt mökrum och då ryker allt med.
 

Olle

Aktiv medlem
Med matta eller halvmatta papper vänder man baksidan mot plåten. Då duger nog vilken plåt som helst, med lagom tjocklek.

Olle
 
ANNONS