Annons

Köpa filmskanner

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Jag planerar att köpa en bra filmskanner och har främst tänkt att använda den för småbild, även om det inte är någon nackdel om den även tar större format. Imacon känner jag till, liksom Nikon Coolscan 5000 och 8000/9000. Men det några andra riktigt bra filmskannrar? Tanken är att uteslutande att skanna svartvita negativ. Nämnas bör också att jag har en mac.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Jag antar att det är begagnat du är ute efter, för nya filmskannrar är utbudet tyvärr inget vidare. Minoltas diaskannrar (Scan Dual II - IV) stod sig väl mot Nikons motsvarande. Även Canon hade en utmärkt modell, FS-4000US.

Vill du skanna större än småbild går även flatbäddskannrar med dialock att använda (exempelvis Epson V700), men du får inte lika bra resultat med småbild som med en riktig filmskanner (svart/vitt är dessutom extra knepigt att skanna).

Imacon är förmodligen det bästa som går att få, men prislappen brukar också vara därefter.

Ett alternativ är annars att du fotograferar av negativen med en hygglig digitalkamera och ett makroobjektiv, en fördel är att det går väldigt snabbt att läsa av varje negativ.
 
ANNONS