Annons

Behöver hjälp med blandning av vätskor

Produkter
(logga in för att koppla)

Dawn

Ny medlem
Hej!
Kan någon förklara vad formuleringar som tex 1+7, 1+19 och allt det där betyder när man ska blanda till vätskor till framkallning av neg och pappers kopior?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det kan betyda en del koncentrat och x delar vatten men också en del brukslösning och x delar vatten. Vilka kemikalier gäller det?
 

marcus_kallander

Aktiv medlem
För att förklara så att alla förstår och inte veckla in sig i för många termer och vilka kemikalier det handlar om så är det som följer. 1+7, 1:an står för kemikalie mängden ex 1dl (Framkallare) + 7dl vatten = Korrekt blandat vätska. Svårare än så är det inte.
 

Dawn

Ny medlem
Det var bara lite allmänt, jag har framkallat lite förut men jag har aldrig blandat till vätskorna själv till neg eller till baden inne i mörkerrummet utan det fanns alltid färdigt på labbet i en skola som jag gick i för några år sen. Det är först nu som jag läste en beskrivning där det stod att när man tex skulle blanda HCA så skulle det vara 1+19 eller till framkallningsbadet i mörkerrummet så ska det vara 1+9 osv. Hur mycket ska man då ha till varje del? Det finns väl en logisk förklaring, jag har hakat upp mig på alla siffror som inte säger mig någonting.
 

Dawn

Ny medlem
Ska man alltid gå efter dl eller gäller det bara för framkallarn?
Tack annars för svaret/svaren.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Det är i delar precis som när man blandar till saft.
En del av nåt och exempelvis 9 delar av något annat.
Ex1. 1 dl nåt och 9 dl något annat.
Ex2. 2 dl nåt och 18 dl något annat.
Ex3. 3 msk nåt och 27 msk någor annat.
etc
 

marcus_kallander

Aktiv medlem
dl,cl,l,fingerborg.... det är ju upp till hur hur mycket som får plats i dina baljor.... har dock en regel som jag framkallar efter.... 300ml till att framkalla en filmrulle, sedan är det ju olika hur man delar upp dessa 300ml....



funlight fungerar inte det måsta vara bob...
 

mazz

Aktiv medlem
Skelettet:

Om du använder fun light måste du dubblera mängden kemikaler i det här fallet hallonsaften, eftersom light är ju minde koncentrat gämfört med bob´s "vanliga" hallonsaft.
Om du inte använder bob utan använder Blåvitts, blir du tvungen att gångra med 0,9 (eftersom har jag hört) att blåvitt är miljöbaserat och därför innebär det en del krångel...

MEN om du använder kodaks, agfas, illford, eller annat märke, se då till att du använder deras papper (agfa vätska för agfa papper osv) för bästa resultat, man kan likna det vid att hänga på en volvo dörr på en opel, det fungerar men kanske inte bästa resultat!

Mvh Mats G
 

marcus_kallander

Aktiv medlem
nej nu är vi ute och cyklar, rätt siffra skall vara 0.87......

Vad gäller samma papper - samma kemikalier... Så är det kvalificerat skit snack, du kan få lika bra bilder om du använder ilford vätska och agfa papper... Detta är ofta något som nämns av tillverkarna, men som sagt man skall inte ta allt bokstavligt....
 

npet

Aktiv medlem
Photax (www.photax.se) har i sin katalog på sidan 4 en lathund för blandning av kemikalier i olika proportioner. Bara att ladda ned och skriva ut, hehe...
// Npet
 
ANNONS