Annons

Gratis filmredigerings-program?

Produkter
(logga in för att koppla)

HannesNikon

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har nyss införskaffat mig en D7000, kommer därför att filma mycket! i Full HD dessutom!

Men fattig som jag är (efter kameraköpet) så har jag inte råd till något schysst redigeringsprogram till filmerna :(

Så nu tänkte jag fråga er om ni vet något schysst gratis (lagligt) filmredigeringsprogram till Windows? Behöver inte vara jätteavancerat men ändå så att man kan klippa ljud, musik och bild precis som man vill.

Tacksam för alla tips!
 

Falumas

Aktiv medlem
Windows inbygda fixar det du vill
Windows Movie Maker (Vista och lägre)
Windows DVD Maker (Vista och högre)

View NX 2 har också lite sådant men jag vet inte hur mycket.

/Karl
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Det är dåligt med gratisprogram för video, förmodligen för att det ändå är ganska avancerat att ta fram och underhålla den typen av program, men Lightworks är ett undantag som tidigare kostade pengar men nu är fritt: http://www.lightworksbeta.com/

Hur det funkar med dina D7000-filer vet jag dock inte.

Annars är det väl Sony Vegas HD som är mest prisvärt:
http://www.dustinhome.se/pd_5010470299.aspx

Ska kolla in lightworks...tack för tipset!
 

Kimster

Aktiv medlem
Håller nog med där, Vegas är otroligt prisvärt. En femhundring borde väl gå att skaka fram.
Annars är det Windows Movie Maker som gäller.

Lightworks, ser jag inte riktigt är färdigt att köra med för vem som helst.
 

Falumas

Aktiv medlem
Håller nog med där, Vegas är otroligt prisvärt. En femhundring borde väl gå att skaka fram.
Annars är det Windows Movie Maker som gäller.

Lightworks, ser jag inte riktigt är färdigt att köra med för vem som helst.
Får man inte hela Nerosviten för en femhundring? Är vegas bättre?

/Karl
 

Kimster

Aktiv medlem
Får man inte hela Nerosviten för en femhundring? Är vegas bättre?

/Karl
Har inte kört Nero så vet inte exakt. Men om jag jämför med dels vad som används av andra och prestandan från öppen information på nätet så är Vegas mer åt proffshållet än Nero. Givetvis är det användaren som avgör vad som är tillräckligt. Men Sony Vegas största konkurrent skulle jag påstå vara Premiere Pro. Det skulle jag inte påstå att Nero är.

Lite subjektivt, men ändå.
 

and30ers

Aktiv medlem
Funkar mina D7000 AVI filer i det programmet?
Det förutsätter jag. Vegas är världsmästare på att funkar så som man vill att det skall funka; enkelt, kraftfullt, snabbt, kompatibelt, flexibelt. Enligt produktbeskrivningen:

Supported File Formats
Opens: AAC, AA3, AIFF, AVI, BMP, CDA, FLAC, GIF, JPEG, M2TS, MP3, MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4, OGG, OMA, PCA, PNG, QuickTime®, SND, SFA, W64, WAV, WDP, WMA, WMV

Saves: AAC, AC3, AA3, AIFF, AVC, AVI, BMP, FLAC, JPEG, LPEC, MP3, MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4, OGG, PCA, PNG, RealMedia®, TIFF, QuickTime, W64, WAV, WDP, WMA, WMV


Ladda hem gratis, installera och testa själv. När du är nöjd köper du boxen för 549kr och aktiverar den testlicens som redan är installerad. http://www.sonycreativesoftware.com/download/trials/moviestudiope
 
virtualdub

Skulle rekommendera Virtualdub. Som gratis program.
Det finns ett mycket bra plugin som heter "deshaker".

Sök på YouTube så finns det massor med videos om det programmet och olika plugins.

Jag gillar Virtualdub för det är mycket bra och att det är gratis. Samt att det inte tar onödigt mycket systemresurser.
 

Karl R

Aktiv medlem
Skulle rekommendera Virtualdub. Som gratis program.
Det finns ett mycket bra plugin som heter "deshaker".

Sök på YouTube så finns det massor med videos om det programmet och olika plugins.

Jag gillar Virtualdub för det är mycket bra och att det är gratis. Samt att det inte tar onödigt mycket systemresurser.
Det låter ju bra. Jag har provat att lägga nytt ljudspår på en filmsnutt tagen med en D90 med Windows Movie Maker. Det var ju enkelt att lägga på nytt ljudspår, från en Zoom H1, och spara. Men, då sparades filmen i betrydligt lägre upplösning, det som var "bäst för min dator". Det som fanns att välja på var ännu lägre upplösning. Filmen fick märkbart lägre kvalitet. Ljudet blev bra dock. Fungerar Virtualdub på det sättet också? Jag menar om det är någon idé att filma i högre upplösningar. Jag spelar in ljud med H1:an i en parabol.//K
 

PeterWem

Aktiv medlem
Håller nog med där, Vegas är otroligt prisvärt. En femhundring borde väl gå att skaka fram.
Annars är det Windows Movie Maker som gäller.

Lightworks, ser jag inte riktigt är färdigt att köra med för vem som helst.
Laddade ned Lightworks idag. Tog en stund innan jag fick kläm på det. Fick t.o.m. läsa manualen. Men nu börjar det sitta. Fungerar bra med Canons .mov om man har quicktime lite installerad.
 

j2^

Aktiv medlem
Men, då sparades filmen i betrydligt lägre upplösning, det som var "bäst för min dator". Det som fanns att välja på var ännu lägre upplösning.
Men välj då någon annan inställning när du sparar. Du hittar inställningarna i spara-menyn för WMM.
 
ANNONS