Annons

Kompaktkamera som filmar i HD samt BRA mikrofon

Produkter
(logga in för att koppla)

RichSwe

Medlem
Hej alla,

Jag är ute efter en kompaktkamera, inte en systemkamera (för otympliga) som kan filma i HD. En av de viktigare egenskaperna som denna kamera skall ha är även en bra mikrofon!

Det är kanske en lite udda önskan av egenskap, men mikrofon skall kunna spela in i miljöer med Höga ljudnivåer utan att ljudet skall börja brusa, surra, spraka etc. Typ en mikrofon utrustad med limiter. Jag hade nämligen tänkt spela in videosekvenser på klubbar, konserter etc. Jag har hört att det skall finnas kameror med dessa mikrofoner.

Någon av er som har ett tips?
 

Sabud

Aktiv medlem
Vet inte utan gissar lite;)
Bra mikrofoner kostar flis och min gissning är att de varken finns på systemkameror eller kompakter.
Har en NEX5 med bedrövligt ljud och tillbehörsmikrofonerna är inte värda priset. Tror att du får använda tillbehörsskon för en extern mikrofon.
/Stephan
 

BempaS

Aktiv medlem
Titta på Panasonic DMC-TZ10.
Sök TZ7 (föregångaren) och TZ10 consert på youtube.
 

RichSwe

Medlem
Titta på Panasonic DMC-TZ10.
Sök TZ7 (föregångaren) och TZ10 consert på youtube.
Tack för tipset! Verkar vara en väldigt prisvärd kamera.

Dessvärre verkar den klippa lite väl mkt bas och volym vid väldigt höga nivåer. Sen hade den inte Full-HD. Såg dock att TZ20 hade det, men det vart ju sånt himla prisglapp. :(
 

perstromgren

Aktiv medlem
Det kanske kan vara värt att prova kombinationen Zoom H1 och en enklare kamera? Att synka ljud och bild borde inte vara så förfärligt svårt. Ljudinspelare behöver då heller inte vara på samma ställe som kameran, vilket kan vara en fördel.

Per.

PS. Specen säger max SPL = 120dB. Räcker för mycket, men inte allt. Det är i alla fall betydligt starkare än vad dina öron fixar i en timme.
 

reflux

Aktiv medlem
Tack för tipset! Verkar vara en väldigt prisvärd kamera.

Dessvärre verkar den klippa lite väl mkt bas och volym vid väldigt höga nivåer. Sen hade den inte Full-HD. Såg dock att TZ20 hade det, men det vart ju sånt himla prisglapp. :(
Klart den klipper, finns INGEN kamera som klarar riktigt hög konsertvolym med så små mikrofoner. Full HD är också ganska bortkastat på så pass små sensorer och kommer istället på bekostnad att bilden är interlaced. Du kommer förmodligen inte att hitta någon kamera som är bättre på ljud i konsertmiljö.
 

RichSwe

Medlem
Klart den klipper, finns INGEN kamera som klarar riktigt hög konsertvolym med så små mikrofoner. Full HD är också ganska bortkastat på så pass små sensorer och kommer istället på bekostnad att bilden är interlaced. Du kommer förmodligen inte att hitta någon kamera som är bättre på ljud i konsertmiljö.
Självklart är jag medveten om att den klipper, jag sa att jag tyckte den klippte lite för mycket. Därför jag undrar om det faktiskt finns någon som inte klipper lika mycket.

Sen finns det ju faktiskt kompaktkameror som kan filma i 1080p (inte interlaced), exempelvis denna: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=cps9100sv
 

reflux

Aktiv medlem
Sen finns det ju faktiskt kompaktkameror som kan filma i 1080p (inte interlaced), exempelvis denna: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=cps9100sv
Åh, den hade jag missat, men risken är väl att den å andra sidan är mycket sämre på ljudbiten.

Panasonics kameror, i alla fall min TZ7, har lite olika ljudlägen också. Det är odokumenterat men ljudinspelningen med limiter/kompressor uppför sig väldigt olika i de vanliga lägena och iA-läget. Det senare passar bättre för konserter etc.
 

RichSwe

Medlem
Åh, den hade jag missat, men risken är väl att den å andra sidan är mycket sämre på ljudbiten.

Panasonics kameror, i alla fall min TZ7, har lite olika ljudlägen också. Det är odokumenterat men ljudinspelningen med limiter/kompressor uppför sig väldigt olika i de vanliga lägena och iA-läget. Det senare passar bättre för konserter etc.
Åh, intressant!

Har suttit och googlat jättemycket på TZ10 gällande ljudupptagningen, men det är väldigt få recensioner som skriver om det. Youtube:ar man finner man ju dock en del. Verkar ju som att TZ10 är den bästa för pengarna hittills i alla fall.

Hur långa klipp kan man spela in med din TZ7?
 
ANNONS