Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stor svart sorgekant till höger (Adobe Premiere Elements 9)??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Hur är det med bildformatet? Kan du ha monitorn "inställd" på 16:9 men bilden visad i 4:3?

Kan inte säga på rak arm om och vilken inställning du (i så fall, eventuellt) ska ändra, men några inställningar ska göras i projekt-för-inställningar istället för projektinställningar.
 

recman

Aktiv medlem
Hur är det med bildformatet? Kan du ha monitorn "inställd" på 16:9 men bilden visad i 4:3?

Kan inte säga på rak arm om och vilken inställning du (i så fall, eventuellt) ska ändra, men några inställningar ska göras i projekt-för-inställningar istället för projektinställningar.
Det kan nog mycket väl ha något att göra med 16:9 kontra 4:3, videofilen är ju i 16:9 men trycks ju ihop till 4:3 i Premiere, men då med svart sorgekant till höger...
Kikade runt bland inställningarna men kunde inte hitta något som gjorde någon skillnad.

När jag skapar projektet så väljer jag ju ändå 1080, 16:3, 29.7fps som alternativ...men ändå skiter det sig :(
 

Kimster

Aktiv medlem
Ser ut som bilden är ihoptryckt. Dubbelkolla inställningar och effekter motsv. Se till att du har 1:1 i pixelstorleken (pixel aspect ratio, square pixel)
 

recman

Aktiv medlem
Ser ut som bilden är ihoptryckt. Dubbelkolla inställningar och effekter motsv. Se till att du har 1:1 i pixelstorleken (pixel aspect ratio, square pixel)
Tack, skall kika på detta i kväll. Fortsatte att slåss med problemet igår och det verkar vara D90ns mjpeg-videofiler som krånglar till det. Sony Vegas vill inte ens öppna filerna. Jag kunde komma runt problemet genom att öppna originalfilen i Windoes Live Movie Maker och spara om den till wmv, sen gick det fint att jobba med den i både Premiere Elements och Sony Vegas. Men jag märkte att bitraten föll lite i och med konverteringen i Movie Maker, vilket kanske inte är önskvärt.
Så hade jag haft ett sätt att konvetera filerna (gärna i batch) utan att förlora någon som helst kvalité så hade jag kunnat nöja mig med den formen av workaround. Så tips om sådan konverter (som klarar D90-filerna, många verkar ha problem med det) mottages gärna!
 

Kimster

Aktiv medlem
hmm.. just det, det är mjpeg i D90... Du, med CS4 så finns genvägen att hem drivrutiner för Declink SDI-kort. Den är till för hårdvaran, men man behöver inte Declink-hårdvaran för att installera drivrutinen. Poängen är att med drivrutinen följer även ett antal codecs, bland dem en lämplig MJPEG-codec som funkar för mina D3s kameror. Jag misstänker att det är samma MJPEG-codec i D3s som D90. Om detta fungerar på Elements vet jag inte, men för PremierePro CS4 funkar det utmärkt. (CS5 behöver inte då stödet finns inbyggt)

http://www.decklink.com/support/software/
(Man måste inte registrera sig)
 
ANNONS