Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska spela in musikvideo, behöver lite tips och råd.

Produkter
(logga in för att koppla)

tushi

Medlem
Hejsan!

Ska spela in en musikvideo om 2 veckor, och har lite frågor kring utrustning och och inställningar i filmläget på min Nikon D7000. Jag har inte spelat in en musikvideo tidigare, vad borde jag ha för slags utrustning, stativ, räls, ljus osv och hur ska man tänka i planeringsproccessen. Vi ska vara på en klubb utan fönster så allt ljus kan vi styra över helt själva. Kanske en lite diffus fråga, men skriv era egna erfarenheter kring musikvideo inspelning så kan jag nog lära mycket :)

Det andra jag undrar över vilka inställningar jag ska ha på kameran, har hört något om att man kör 24 bilder per sekund så ska man inte gå under en viss tid i slutaren. Hur vet man vilken slutare man inte ska gå under och vad händer då man gör detta? Jag undrar också vad det gör för skillnad i hur många "hertz" man filmar.

Tack på förhand!
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Ditt fisheye kan vara kul att använda. Ganska vanligt i musikvideor, dessutom är det ganska ljusstarkt. Vilken artist är det? Är det hiphop eller klassisk musik?
 

tushi

Medlem
fisheyet är bra, men är osäker på om jag vill ha rundade kanter.

det är en hiphop video, och temat är "amerikansk hiphop video" (vad det nu innebär :) )
 
ANNONS