Annons

Sigma 120-300/2,8. Att vara (OS) eller inte.

Produkter
(logga in för att koppla)

BeriJan

Aktiv medlem
Vad tror ni, kommer man att ångra sig om man slår till på en SIGMA 120-300/2.8 EX DG IF APO HSM, gamla modellen utan OS (bildstabilisering) för ca 15000:-, http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=24401381203002

istället för att invänta den nya med OS för ungefär dubbla kostnaden, finns ju att förbeställa i Europa på olika ställen bl a här http://www.warehouseexpress.com/buy-120-300mm-f-2-8-ex-dg-os-hsm-canon-fit/p1524203 därmed inte sagt att jag skulle handla just från detta ställe.

Jag har inte lyckats hitta någon info om när gluggen beräknas finnas tillgänglig eller något pris i Sverige. Man tycker ju att handlarna i Sverige borde kunna prissätta den eftersom det tydligen går bra att göra det i andra delar av Europa
 

Maxe

Aktiv medlem
Då jag kikat på denna nyhet är min idé att byta ut mitt 70-200/2.8VR mot Sigma 120-300/2.8 OS.

Så jag prioriterar OS, men det är ju jag...
 

BeriJan

Aktiv medlem
Det kommer nog mest att användas för sport och natur, vilket i bägge fallen ju kan bli fråga om action. För ev landskap finns ju oftast stativmöjlig vilket eliminerar OS-nödvändigheten. Det jag är mest fundersam över är om att jag riskerar att få obrukbara bilder i t ex dunkla lugna miljöer inomhus pga skakningsoskärpa utan OS.

Troligtvis kommer jag att invänta OS-versionen men hur lääääänge ska man behöva vänta, det suger i köptarmen.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Det kommer nog mest att användas för sport och natur, vilket i bägge fallen ju kan bli fråga om action. För ev landskap finns ju oftast stativmöjlig vilket eliminerar OS-nödvändigheten. Det jag är mest fundersam över är om att jag riskerar att få obrukbara bilder i t ex dunkla lugna miljöer inomhus pga skakningsoskärpa utan OS.

Troligtvis kommer jag att invänta OS-versionen men hur lääääänge ska man behöva vänta, det suger i köptarmen.
Jag har ställt mig i kö hos Cyberphoto idag. Deras pris är 19 895kr. Jag var nära o köpa gamla gluggen i förrgår hos japanphoto, de ville ha 25 000!!!! sen fick jag veta att de nya är på g, så tar den 5 tusen billigare!! Rajala tog lite mer ändå, det är lurendrejeri!
Cyberphoto kan inte säga när den kommer, men den är beställd. Jag mailade med en engelsk webshop de räknar med att ha nikon fit inom ett par veckor och canon om ca en månad. Klipper in dera ssvar nedan.... PS, de skulle ha 25 000 för nya.

Hello again,
I have been informed by our purchasing department that the Sigma fit version of the lens should be available in about a months time. The Canon/ Nikon fit versions will hopefully become available in about 2 weeks.
Many thanks
Kind regards,
Nicholas A. Gill
Support Services Agent (Non - UK)
WarehouseExpress
Tel: +44 1603 486 413
Fax: +44 1603 481 837
Web: www.warehouseexpress.com
 

BeriJan

Aktiv medlem
Jag har ställt mig i kö hos Cyberphoto idag. Deras pris är 19 895kr. Jag var nära o köpa gamla gluggen i förrgår hos japanphoto, de ville ha 25 000!!!! sen fick jag veta att de nya är på g, så tar den 5 tusen billigare!! Rajala tog lite mer ändå, det är lurendrejeri!
Cyberphoto kan inte säga när den kommer, men den är beställd.......
Jag beställde den från Cyberphote den 1'a april och enl TURA Scandinavia som är grossisten för Sigma bör det finnas tillgängligt i Sverige i juni.

Scandinvaian Photo har 1 exemplar av den gamla 120-300 verisonen i lager för 18,995kr.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1557563
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag köpte versionen utan OS för tiotusen ny på Rajala för några veckor sedan, ett fynd, otroligt bra optik, är nya versionen lika bra rent optiskt så kommer jag nog överväga, stabilisering är onekligen rätt värdefullt.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag köpte versionen utan OS för tiotusen ny på Rajala för några veckor sedan, ett fynd, otroligt bra optik, är nya versionen lika bra rent optiskt så kommer jag nog överväga, stabilisering är onekligen rätt värdefullt.
Och nu ville de sälja samma glugg till mig för 25 000 eller nåt när de får in den, lurendrejeri. Men absolut, den är nog riktigt bra.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Och nu ville de sälja samma glugg till mig för 25 000 eller nåt när de får in den, lurendrejeri. Men absolut, den är nog riktigt bra.
det är väl inte lurendrejeri att man sänker priser ibland och sen höjer igen. Nu finns det ju nästan inga kvar i handeln och då borde ju priset gå upp, haha. Men de lär nog få sänka rejält om de skall hitta en köpare. Köp den begagnad om du hittar någon, den har en underbar bokeh och är superskarp på full öppning, i vart fall min på en 5d mk II. Bilden på 300mm f/2.8
 

Bilagor

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Photozones test visar att den nya gluggen är extremt skarp i bildcentrum, men medioker i hörnen. Den tidigare versionen utan OS är ju utifrån tester, t ex tidningen Foto och min egen erfarenhet, lika skarp i hörnen som i bildcentrum. Den tidigare är också extremt skarp i bildcentrum på alla brännvidder och öppningar. Den nya väger 300 gram mer, men har bildstabilisering med fyra steg. Erfarenheter från Sigmas andra objektiv som hävdar fyra steg pekar mer mot ca två steg, ungefär som Canons första IS-version, det blir intressant om de har utvecklat denna, i så fall blir denna glugg högintressant, särskilt med tanke på det låga priset. Distorsionen på längsta brännvidden tycks de ha fixat, den var ju större med den gamla versionen. Vikten avskräcker dock, de 2,6 kg jag kånkar på redan nu känns lite överdrivet som det är.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
det är väl inte lurendrejeri att man sänker priser ibland och sen höjer igen. Nu finns det ju nästan inga kvar i handeln och då borde ju priset gå upp, haha. Men de lär nog få sänka rejält om de skall hitta en köpare. Köp den begagnad om du hittar någon, den har en underbar bokeh och är superskarp på full öppning, i vart fall min på en 5d mk II. Bilden på 300mm f/2.8
Det är inte lurendrejeri att sänka priset ibland. Men när det kan slå på 10 000 kr för samma optik på några veckor. Och i detta fallet när man försöker sälja ett utgångent optik dyrare än vad den nya kostar utan att ens informera om att det nya kommer nu, ja då är det gränsfall. Fatta vad hemskt att ha köpt det gamla objektivet för 25 000 och så kommer det nya med os för 19995 ett par veckor senare. Det är fan inte okej av en proffisionel fotohandlare.

Skäms Rajala och japan photo!!!
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
TC 1,4 resp. TC2

Ett mycket intressant objektiv.

För min del undrar jag hur bilderna blir med teleconverters.
Jag förmodar att med TC 1,4x dvs 4/168-420mm så blir kvaliteten fortfarande bra.
Men hur blir det med TC 2x dvs 5,6/240-600mm? Bibehållen AF är ju hur värdefullt som helst.

Om det funkar så har jag funderingar på att använda det på EOS 7D och då skärmar man av en del skärpeförluster i bildens utkanter jämfört med exempelvis EOS 5D.

Nån som vet eller kan prova kombinationerna?

J O
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ett mycket intressant objektiv.

För min del undrar jag hur bilderna blir med teleconverters.
Jag förmodar att med TC 1,4x dvs 4/168-420mm så blir kvaliteten fortfarande bra.
Men hur blir det med TC 2x dvs 5,6/240-600mm? Bibehållen AF är ju hur värdefullt som helst.

Om det funkar så har jag funderingar på att använda det på EOS 7D och då skärmar man av en del skärpeförluster i bildens utkanter jämfört med exempelvis EOS 5D.

Nån som vet eller kan prova kombinationerna?

J O
Det nya objektivet håller CA stången tack vare nya linselement som påminner om fluorit. Sigma TC har inte uppdaterats. Finns risk för lite CA alltså.

Gällande tester av gamla 120-300 fick det lite blandad kritik på photozone främst relaterat till centrering. Med tanke på Sigmas historik i detta avseende skulle jag nog föredra, om jag skulle köpa det (skall inte), att köpa i butik om de har några ex och ta det skarpaste om det gick.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Det är inte lurendrejeri att sänka priset ibland. Men när det kan slå på 10 000 kr för samma optik på några veckor. Och i detta fallet när man försöker sälja ett utgångent optik dyrare än vad den nya kostar utan att ens informera om att det nya kommer nu, ja då är det gränsfall. Fatta vad hemskt att ha köpt det gamla objektivet för 25 000 och så kommer det nya med os för 19995 ett par veckor senare. Det är fan inte okej av en proffisionel fotohandlare.

Skäms Rajala och japan photo!!!
17900 kr har det kostat på Rajala, inte 25 000 kr så de är oskyldiga i alla fall, bortsett från det dumma då att rea ut några för 9990 kr för någon månad sedan under några få dagar.
 
ANNONS