Annons

Lumix LX3 "SYSTEM ERROR (O.I.S)"

Produkter
(logga in för att koppla)

erkmon

Ny medlem
Hej,

Jag har en digitalkamera Lumix LX-3. När jag startar kameran och börjar fota kan jag ta ungefär 3-4 bilder innan meddelandet "TURN KAMERA OFF THEN ON AGAIN" kommer upp. Efter att ha startat om kameran (och fällt in och ut objektivet) några gånger och fortsatt ta bilder kommer felmeddelandet "SYSTEM ERROR (O.I.S)" upp, och kameran går inte att använda.

Jag har provat att ladda om batteriet, uppdaterat firmware, testat med och utan SD-kort etc, men ingen förändring. Såvitt jag kan se åker objektivet ut som det ska, ser inget fel med linsen etc.

Vet någon vad som kan vara felet, om det går att åtgärda och vad det skulle tänkas kosta och vart man kan undersöka/laga den? Jag bor i Umeå.
 

j2^

Aktiv medlem
In kamera säger att det är något problem med bildstabiliseringen. I princip betyder det att kameran inte kan flytta det flytande linselementet till sina maxlägen och tillbaka till center.

Jag tror inte du kan fixa det själv om inte "knacka lite försiktigt på kameran" hjälper.

Jag tror inte att Panasonic har någon servicepartner för digitalkameror i Sverige (Iallfall får jag noll träffar när jag söker på panasonic.se).

Så, gå till återförsäljaren och fråga hur han tycker att du skall göra.
 

erkmon

Ny medlem
Tack för ditt svar Janne. Har googlat lite själv och som du säger är felet mest troligt att linsen är förhindrad att åka ut i rätt position. Har försökt att knacka lite, trycka/dra lite i objektivet etc. för att hjälpa det i position, men som du förstår vill jag inte ta i för mycket och riskera att förvärra felet.

Har även sett att det kan hjälpa att ha 'större' batterier/ansluta USB-kabel etc. för att ge objektivet mer kraft att fällas ut korrekt, men inget har hjälpt hittills.

Problemet är att jag köpt kameran begagnad (väldigt dumt köp med facit i hand, men då jag måste säga att jag litar på säljaren tippar jag att den fått någon stöt el. dyl. under frakten).

Har även kontaktat panasonic som hänvisade till ett serviceföretag i Skövde, men då dessa tar 450 kr + frakt bara för felsökning vill jag försäkra mig om att det inte är något jag kan fixa själv innan jag skickar iväg den.
 

j2^

Aktiv medlem
Har googlat lite själv och som du säger är felet mest troligt att linsen är förhindrad att åka ut i rätt position. /QUOTE]

Njae.. OIS är helt intern i objektivet. Du ser inget av det på utsidan.

Om själva objektivet inte kunde 'fällas ut' på rätt sätt så hade du fått en annan felkod.
 
ANNONS