Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertera h.264 till lämpligt redigeringsformat

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Hej!
Sitter med Premiere Elements 9 och inser att h.264 formatet som kommer ut från min 550D inte är det lämpligaste formatet att redigera i då programmet måste rendera i stort sett allt jag gör.
Vad jag förstår så är det lämpligast att konvertera dessa filer till mpeg2 (Jag kör på PC).
Men finns det något bra freewareprogram för att konvertera till mpeg2?
 

Kimster

Aktiv medlem
Det finns några stycken. Google komme hjälpa dig att hitta de flesta.
Två snabba tips är MPEG-streamclip och Super

DNxHD, Cineform, DVCProHD och AVC-intra är alternativ till format som funkar till redigering. Dock måste man kolla upp stöder mot redigeringsprogrammet.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag använder MPEG streamclip och konverterar till Adobe Intermediate Codec för redigering i Final Cut Express. Då får jag ett okomprimerat format som inte behöver renderas stup i kvarten.

Prores ska vara ett ännu bättre mellanformat, men då måste man ha Final Cut Pro.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Om MPEG Streamclip är lika enkelt, bra och gratis till PC som till Mac, så är det precis vad du behöver. Skitenkelt att spara dina export/konverteringsinställningar, rätt smidig hantering och fullt stöd för att batchkonvertera i bakgrunden medan du gör något annat och roligare.
 

AnteVante

Aktiv medlem
Verkar som att Intermediate codec inte är Adobe utan Apple´s Codec
Jag har försökt att leta runt lite och det verkar inte som att Premiere Elements 9 stöder detta format i PC miljö
Dock hittade jag ett gratisprogram Super Videoconverter som jag ska testa hur det funkar.
Det går ju att lägga in Mpeg4 filerna i timeline och convertera dom till Mpeg2 i PSE men det känns som ett extramoment.
 

Kimster

Aktiv medlem
Stämmer, det är apple. Kolla om ditt program stöder Prores.
Eftersom han kör PC är Appleformat som t.ex. ProRes inte ett alternativ då Apple inte tillåter att man skapar Prores-filer på en maskin som kör annat än OS X med FinalCut. Har man inte FinalCut kan man använda Apple Intermediate Codec.
Dock går det att läsa ProRes-filer på en PC/Windows med hjälp av ett gratisplugin till QuickTime.

Motsvarigheten för PC-maskiner är Avids DNxHD. ProRes är faktiskt utvecklat utifrån DNxHD-formatet.
Ett annat populärt format är Cineform som ger motsvarade kvalité som ovannämnda. Nackdelen här är att Cineform inte är gratis. Men redigerar man mycket är det väl investerade pengar. Funkar utmärkt till t.ex. filer från en Canon DSLR.
 

AnteVante

Aktiv medlem
Jag får det fortfarande inte att funka.
Har testat både super och mpeg streamclip.
Om vi nu kör på mpeg stremclip som ni andra kör, då antar jag att jag öppnar filen i programmet och sen väljer file, export to AVI, vad väljer jag där för compression för att få lämplig fil som går lättare att redigera i PSE9 på min pc?
 

Kimster

Aktiv medlem
Som sagt, ta hem och prova Avids DNxHD i MPEG-Streamclip.

Sen brukar DNxHD fungera bäst i en MOV-behållare istället för AVI. Jag vet dock inte hur bra elements v9 är på MOV. Elements v8 hade det lite jobbigt med MOV. Det går att göra DNxHD i AVI också, du får testa dig fram.
 
ANNONS