Annons

varning för privatköp

Produkter
(logga in för att koppla)

Pott

Aktiv medlem
Då var det dags, det var väl egentligen oundvikligt... köpte en 550EX begagnad för 2500 trodde jag, fick en 540EZ istället, nu får jag inte tag på säljaren... Tips till er andra är ju att ALLTID använda köpkontrakt eller motsvarande vilket jag själv också brukar göra i vanliga fall men nu var det lite bråttom så jag chansade.
Tyvärr bryter jag väl mot PUL om jag publiserar säljarens namn här. Om jag får tag på honom lär han ju bara skita i att det är fel blixt antar jag och då står man ju där och har skitit i det blå skåpet. Om någon vill köpa en 540EZ av mig kan ni ju höra av er, den funkar inge vidare med min eos30...
/Pott
 

petervis

Aktiv medlem
scanna in annonsen med hans uppgifter ...om den finns kvar... kan ej tänka mig att du bryter mot några regler när du publicerar den i originalskick.
/Peter w.
 

lion-62

Aktiv medlem
"Varning för privatköp"...

Erik! Jag är den förste att beklaga att Du blivit lurad. Själv har Jag köpt såväl kamerahus, Pentax Z1-p, via annons i tidningen "FOTO" som fotoryggsäck, Tamrac Expedition 5, via annons i "DN", UTAN att bli lurad. Paqueten har Jag, givetvis, öppnat vid "uthämtningsställena". På så sätt har jag undvikit att bli "helblåst". Men Ditt råd att be om en "detaljangivelse" exakt v-a-d paquetet innehåller är en STARK rekommendation. Det bör rent av kunna va' ett KRAV från var och en som "privathandlar"!!!
Kanske Jag haft lite' tur, ändå?!?!?!
Mvh: Stefan S
 

objernulf

Aktiv medlem
Jag har nog köpt närmare 100 fotoprylar av privatpersoner via annonser i FOTO, DN, cyberbörsen, Photodo, Blocket mm. Jag har aldrig blivit lurad. Två gånger har skicket varit något sämre än väntat och en gång fick jag en Ai telekonverter i stället för Ais. För övrigt har det fungerat. Det har varit både postförskott och förskottsinbetalningar.

Det är viktigt att tolka både annonser och kontakter (telefon/mail) så att man med viss säkerhet vet att säljaren är seriös. Dessutom är det viktigt att ta reda på exakt vilken vara det är, t ex exakt modellbeteckning och serienummer.
 

boris.bonasin

Aktiv medlem
Jag har på sistone blivit lurad två gånger, ena gången fick jag fel väska, den andra gången glömde köparen att betala sina filter (han har för övrigt ännu inte betalt). Jag var dum nog att skicka filtern först och låta han betala efter att han provat filtren. Naturligtvis har han "glömt" att betala.

Att jag skickade varan på detta sätt beror på att jag inte har något pg-konto och var en aning godtrogen, men man lär sig av misstagen.

Tyvärr har det i båda fallen varit medlemmar på fotosidan.

Numera skickar jag aldrig något per post och jag köper endast av etablerade fotoaffärer via nätet. Det blir en aning dyrare men mycket säkrare.

Det var inga stora pengar i något av fallen, men oärligheten retar mig :-(

/Boris
 

Sabud

Aktiv medlem
Där ser man!
Det är en risk man tar, helt klart.

Själv har jag köpt och sålt en hel del fotoprylar privat utan att peppar, peppar...råkat ut för någon direkt överraskning.

De jag undviker verkar direkt "ljusskygga" och uppger gärna inte vanliga telefonnummer och bostadsorter. Ej heller brukar de vilja/kunna svara på mina minst sagt detaljerade frågor om produkten i fråga. Detta gäller alltså på mailstadiet.

Denna kategori av säljare brukar även ange det något naiva betalningssättet: Betalningen sättes in på mitt konto innan jag sänder varan :)).

De jag har gjort affärer med har på ett naturligt sätt lämnat ut sina namn och adresser efter det man har "lärt känna" dem över telefon.

De har även haft en gemensam nämnare så till vidare att de har varit vuxna och gillat att tala foto.

Jag är dock fullt medveten om att man kan bli blåst.

Det finns en liten bluff (vit lögn) man kan pröva med. Om man är osäker kan man uppge att man reser en hel del och säga att det finns en chans att man skulle kunna hämta upp prylen i stället för att den skall skickas.

Om allt verkar O.K. kan ju planerna blivit ändrade så får det bli postförskott ändå.

Är något skumt försvinner problemet av sig självt ...liksom.
 

fargo

Aktiv medlem
Synd att ditt köp gick åt fanders.

Själv har jag inte så mycket erfarenhet av privatköp men köpte för en tid sedan en del grejer av en av fotosidans medlemmar. Prylarna skickades och jag testade dem och väntade in en diarulle från labbet (vilket vi hade kommit överens om) som bekräftade att allt var okej. Sedan satte jag in pengarna.
 

Damocles

Aktiv medlem
Jag köpte min Eos33 beggad, han jag köpte den av körde hem till mig, var ganska nära, dock inte lika nära kommunalt, fick allting i handen, han fick pengarna i handen. Sen fick jag all hans gamla film som var kvar i kylen på köpet. Detta var hans sista analoga kamera. 21 rullar, varav 11 dia, velvia och provia. Bättre än så kunde det inte varit.

Men man får lusläsa annonser, jag var godtrogen förrut och lånade ut pengar till en kompis kompis... big mistake.... han påstod ha satt in pengar, men har man en far som jobbar på banken som kan spåra sakerna så är det ganska lätt att se att så inte var fallet. 100danska kronor. Billig läropeng får man se det som.

Tråkigt att det ska finnas oseriöst folk överhuvud taget.
 

RolandM

Aktiv medlem
Beklagar :-(

Kronofogden hjälper gärna till med indrivning av skulder. Första steget är att skaffa ett betalningsföreläggande hos fogden, vilket läggs till skulden och kostar kostar 300:- Kloka människor betalar då, i annat fall hjälper fogden till med indrivning vilket sker genom återtag av godset eller införsel via lön och utmätning av egendom, där alla kostnander belastar den stackaren som har en liten pytteskuld. Kronofogden är mycket effektiv myndighet :)

Och som en bonus i så uppstår det alltid en betalningsanmärkning för stackarn....Det blir svårt att göra affärer framöver. Ett tips kan vara att vid större summor konkta Upplyssningscentralen och be om en kreditupplysning, vilket kostar ca 100:-.
 
Senast ändrad:

Pott

Aktiv medlem
kronofogden kan ju vara en ide om man inte fått något, nu skickade han ju faktiskt en blixt och kan ju försvara sig genom att säga att det blivit något missförstånd från min sida, det är därför ett skriftligt avtal där det står i klartext vilken utrustning som är aktuell är en bra ide. Det tar ju bara någon dag extra att maila iväg ett köpebrev som säljaren skriver under och sedan skickar med snigelpost så egentligen borde man alltid använda det...

Om någon blir oroad av att läsa denna diskussion kan de ju skicka ett mail till mig så delar jag gärna med mig av det köpkontrakt jag brukar använda...
 

adrianulander

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Ett tips kan vara att vid större summor konkta Upplyssningscentralen och be om en kreditupplysning, vilket kostar ca 100:-.
Kan man som privatperson verkligen inhämta upplysningar därifrån? Jag jobbar på bank och har daglig kontakt med UC. Vi är ju licensierade för detta och när jag ringer dem är de väldigt noga med att höra vad vi har för abonnentnummer och vad jag har för personkod. Observera att alla här på banken har egna certifikat för att få ta upplysningar..
 

ArtAbuse

Avslutat medlemskap
om du publicerar personen i frågas orginal annons, och skriver källan (tex. aftonbladet söndagen den 111/11...) så är det fullt lagligt.
 

Pott

Aktiv medlem
ok, det går tyvärr inte, det var en annons på nätet som inte finns kvar längre. Jag skulle förvisso kunna publicera både hans namn, telefonnummer och bankkonto typ på geocities eller nåt liknande och länka hit men då är jag ju en lika dålig människa som han...
nåväl, jag har lyckats sälja blixten vidare nu iaf även om jag förlorade några slantar på det.

/Pott
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Jag har, hittills, bara haft bra erfarenheter av att handla privat. Senast köpte jag ett Carl Zeiss 85/2,8 av en medlem här på fotosidan. Han skulle egentligen kommit ner till Stockholm på jobb och samtidigt bestämde vi träff för att jag skulle få se objektivet. Nu blev han förhindrad men erbjöd sig ändå att skicka ner objektivet plus riktiga motljusskydd, med paket. Alltså inte postförskott! Han litade på mig och jag betalade givetvis samma dag jag fick objektivet. Objektivet var i mycket fint skick liksom motljusskydden i metall. Dessutom fick jag ett mycket bra pris, vilket gladde mig då jag är studerande!

Jag tycker givetvis synd om dig som råkade ut för en oseriös säljare! Men många gånger funkar det bra också :)

mvh
 

Pott

Aktiv medlem
jovisst oftast är det ju lungt, jag är själv student även om jag jobbar just nu och hade aldrig haft råd att köpa den utrustningen jag har idag ny i butik. Jag hoppas verkligen inte någon blir avskräckt från att leta begagnad utrustning av mitt inlägg, all min utrustning har jag köpt i absolut nyskick för ca 60% av nypriset utom lite filter och annat smått och gått.
Som jag skrev inledningsvis vill jag bara belysa att visa människor är dåliga människor och eftersom det är svårt och veta vilka bör man enligt mig alltid använda köpkontrakt eller dylikt.
/Pott
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Det är detta jag är mest rädd för, att man blir blåst. Köper t.ex en kamera på privatannons i Norrland, skickas som postförskott ner till skåne där jag bor. Får en risig kamera eller en tom kartong.
 

Darren

Aktiv medlem
Bengt-Arne skrev:
Det är detta jag är mest rädd för, att man blir blåst. Köper t.ex en kamera på privatannons i Norrland, skickas som postförskott ner till skåne där jag bor. Får en risig kamera eller en tom kartong.
Varför inte öppna paketet direkt på utlämningsstället. På så sätt så har du vittnen om något skulle vara galet.

Jag själv har handlat privat ett par gånger, dock endast på tradera.com. Det som är bra med tradera är att man kan se vad andra tycker om säljaren eller köparen.
 

myrslok

Aktiv medlem
Har tyvärr blivit lurad av en säljare, trodde jag var trygg då köpet gjordes upp på en @telia.com adress, pengarna överfördes till personkonto i handelsbanken samt att jag hade personens personnummer. Dock skickade denna person alldrig varan och vägrade svara på mail. Polisanmälde slutligen honom bara för att en vecka senare få brev hem från polisen om att anmälan var nerlagd och ingen mer utredning skulle göras, detta helt utan motivering......

Bara en kommentar om att även om man har alla uppgifter som finns på säljaren kan denna blåsa en utan risk ändå...

Funderar på kronofogden lite beroende på om jag kan kräva denna personen på deras avgifter oxå
 

Dajo

Aktiv medlem
Självklart kan du kräva honom på kronofogdens avgifter !!

Om det är frågan om ett belopp över halva basbeloppet så kan du även kräva honom på rättegångskostnaderna.

du kan ju alltid göra en ny polisanmälan annars...
 

Daniel Lindholm

Aktiv medlem
Orkar inte gå tillbaka och titta, men någon skrev att denne blivit blåst av folk här på fotosidan.se. Är dessa personer numera avstängda? Jag tycker att affärer gjorda genom fotosidan.se har kännts trygga och vill fortsätta med det. Man kanske borde börja titta hur länge användaren varit registrerad? Inte för att jag är orolig för att bli blåst på pengar. Jag brukar vara rätt försiktig och skulle aldrig sätta in pengar på någons konto till att börja med. Sätter man in pengar på någons konto, kan ju denna person handla upp dem i god tro. Sedan har man inget att komma med. Ta bara exemplet som togs upp i plus för ett år sedan ungefär. Någon kvinna som skrivit fel kontonummer till sin arbetsgivare. När ingen lön kom vart hon fundersam. Det visade sig då att pengarna blivit insatta till någon annan, som redan hade 'handlat upp' dem. Ingen kunde kräva något av den felaktige mottagaren eftersom (hör och häpna) en hel månadslön kunde handlas upp i god tro.

Det är inge ursäkt att inte ha något postgiro. Vad jag vet så kan man ordna det genom att skicka det med bussgods så mottagren betalar vid leverans. Detta kostar förståss lite extra om man jämför med postförskott och jag antar att man endera får en utbetalningsavi eller att det sätts in på bankkonto sedan.

Till sist vill jag bara tillägga att jag enbart haft goda erfarenheter av att handla begagnat. Oftast har jag till och med fått grejjorna skickad till mig innan jag behövt betala. Detta är inget jag har krävt och skulle aldrig göra det heller, men erbjuder de sig så...
 
ANNONS