Annons

Var hittar jag information om Zeiss Ikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

nonno

Aktiv medlem
Hej!
Jag har fått av min pappa hans första kamera, en Zeiss Ikon Compur Rapid, Tessar 1:35 f = 10,5cm.
Det står också Carl Zeiss Jena, nr 22 80 886. Kameran kan vara 50 - 60 år gammal och är i mycket gott skick. Jag har sökt i minut och parti på nätet efter information om just denna kamera, men hittar en massa andra Zeiss Ikon, utom just den.
Är det någon som kan ge tips om var jag kan hitta info eller någon som kanske själv vet något?
Vänligen
Nonno
 

ErlandH

Aktiv medlem
Compur Rapid är märket på kamerans slutare, objektivet är ett Tessar med brännvidden 105 mm och största bländare 1:3,5.

Serienumret betyder, enligt de tabeller jag sett på nätet, att den är tillverkad 1938. Förmodligen är modellen Super Ikonta C, med modellnummer 531/2.
 
Senast ändrad:

nonno

Aktiv medlem
Compur Rapid är märket på kamerans slutare, objektivet är ett Tessar med brännvidden 105 mm och största bländare 1:3,5.

Serienumret betyder, enligt de tabeller jag sett på nätet, att den är tillverkad 1938. Förmodligen är modellen Super Ikonta C, med modellnummer 531/2. Om du googlar borde du hitta bilder som du kan jämföra med din kamera.
Tack för hjälpen!
Jag har nog inte fattat hur serienumret ska tydas. Nu ska det nog bli lättare att hitta bilder att jämföra med.
Tusen tack igen!
/Nonno
 

ErlandH

Aktiv medlem
I min sista länk (som jag redigerade in efteråt) hittar du bilder, om det nu är den modellen. Men med tanke på att kameran tillverkades under många år är det inte säkert att den på bilderna är exakt lik din i alla detaljer, även om det är samma modell.

Vilket år vilka serienummer tillverkades framgår av tabellen längst ner på den här sidan. Fast man kanske ska ta uppgifterna med en liten nypa salt.
 

nonno

Aktiv medlem
Jag har ännu inte hittat en enda bild som stämmer överens på pricken med den Zeiss Ikon som jag har.
Letandet fortsätter!
/Nonno
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har ännu inte hittat en enda bild som stämmer överens på pricken med den Zeiss Ikon som jag har.
Letandet fortsätter!
Även om din kamera är en Super Ikonta C, modellnummer 531/2, från 1938 (vilket allt tyder på) så behöver den inte se exakt likadan ut som andra 531/2 från 1938. På den tiden tillverkades kamerorna lite mer hantverksmässigt och man kunde byta ut olika detaljer från vecka till vecka, beroende på var det var lättast/billigast att få tag på sakerna.
 

nonno

Aktiv medlem
Även om din kamera är en Super Ikonta C, modellnummer 531/2, från 1938 (vilket allt tyder på) så behöver den inte se exakt likadan ut som andra 531/2 från 1938. På den tiden tillverkades kamerorna lite mer hantverksmässigt och man kunde byta ut olika detaljer från vecka till vecka, beroende på var det var lättast/billigast att få tag på sakerna.
Ah, kan det förhålla sig på det viset? Du verkar kunna mycket om dessa kameror. Tack för tålmodigt svarande. :)
Jag fortsätter att gräva "ute på nätet".
/Nonno
 

meldert

Aktiv medlem
Carl Zeiss Jena Fabrikationsbuch

I min bok om fabrikationen i Jena så är ditt objektiv avsett för en Ikonta och de producerad 900 st mellan 26/5 1936 och9/7 1938.
Ikonta var namet på modellen närmast över Nettar och den har alltså dubbelexponeringsspärr. Det syns bäst på att den har en liten kromad plåtkåpa under filmframmatningsratten. Jag är inte helt säker på modellbeteckningen men den borde vara 521/2 med bildformat 6x9 cm.
 

wangblad

Aktiv medlem
Jag är intresserad av att skaffa en sån och har sökt lite i annonser och kommit fram till att Zeiss Ikon och Ikonta tillverkades med Novar Anastigmal objektiv och största bländare 2.9, 4.5, eller 6.3 monsta bländare jag sett är 22. Inställbar minsta tid var ofta 1/200, men det fanns slutare som var gjorda att klara 1/300.
 

nonno

Aktiv medlem
I min bok om fabrikationen i Jena så är ditt objektiv avsett för en Ikonta och de producerad 900 st mellan 26/5 1936 och9/7 1938.
Ikonta var namet på modellen närmast över Nettar och den har alltså dubbelexponeringsspärr. Det syns bäst på att den har en liten kromad plåtkåpa under filmframmatningsratten. Jag är inte helt säker på modellbeteckningen men den borde vara 521/2 med bildformat 6x9 cm.
Tack Thomas!
Nu börjar jag att hitta bilder som liknar den kamera som jag fått. Jag har ju inte varit särskilt intresserad av så här gamla kameror, men nu är det sannerligen annat ljud i källan. ;-)
Tack Erland och Thomas för att ni hjälper mig fram bit för bit.
/Nonno
 

nonno

Aktiv medlem
Jag är intresserad av att skaffa en sån och har sökt lite i annonser och kommit fram till att Zeiss Ikon och Ikonta tillverkades med Novar Anastigmal objektiv och största bländare 2.9, 4.5, eller 6.3 monsta bländare jag sett är 22. Inställbar minsta tid var ofta 1/200, men det fanns slutare som var gjorda att klara 1/300.
Mitt intresse för gamla kameror har varit mest ljumt, bortsett från två gamla Pentax som jag har liggande i en byrålåda. Jag hjälpte min pappa flytta för någon vecka sedan och skulle packa ned denna Zeiss Ikon och annat som staplats på hög. Jag blev då varse att högen var ämnad att skickas till tippen och överst tronade detta felfria exemplar som inte blivit använd på 40 - 50 år. Det är ju en jättespännande kamera! Tur att jag hann rädda den från ett öde på soptippen. Min pappa hade inte en tanke på att jag skulle kunna vara intresserad av den. :)

Nu har jag lagt till Zeiss Ikonta C 521/2 i min kameraväska.

/Nonno
 
Senast ändrad:
ANNONS