Annons

Hjälp med HD filmning

Produkter
(logga in för att koppla)

koon

Medlem
Okej, tänkte se om någon sitter inne med de kunskaper jag ägnat de senaste dagarna åt att febrilt inhämta från olika ställen. Men då det är väldigt svårt för en nybörjare att sätta sig in i alla termer och ord provar jag att ställa frågan.

Jag har nyligen köpt en Canon 550, delvis för att filma med. Nu är det så att jag inte kan spela upp filmen på min dator utan att det laggar. Varken i full HD, HD eller 640/480. Det verkar lite märkligt att jag inte ska kunna spela upp filmen på datorn, ens när jag inte väljer att filma i HD eller?

Datorn är inte jätteny, 3 år ungefär. Prestandan är:
Intel Core 2 Duo 2.00 GHz
Ram 3gb
Windows Vista 32 bitars
Grafikkortet är NVIDIA Geforce 9600M GT

Jag kör också Avid Media Composer.

Så min fråga är, har någon erfarenhet av detta? Är datorn helt enkelt FÖR dålig för att spela upp och redigera film? Bör jag använda något annat redigeringsprogram och har någon ett tips om ett bra och lättare program?

Och OM det inte GÅR att spela upp och/eller redigera HD, är det bästa att spela in 640/480 eller att spela in i HD och sedan använda ett program för att konvertera till ett lättare format?

Kärnfrågan är:
Finns det någon med en slö dator som kan spela in i HD och redigera och har lust att skriva några rader för att hjälpa mig?
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Du bör konvertera filmerna till ett format som är bättre lämpat för redigering, exempelvis ProRes. Kan tyvärr inte tipsa om bra sätt att göra detta på, då jag inte filmar nåt själv.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Precis. 6 kärnor skulle inte sitta fel.
Eller helt enkelt en snabbare typ av processor. När du säger quad core 2.88 antar jag att det inte är en i5 eller i7 (vilka också har modeller med 4 kärnor med samma klockfrekvens men är avsevärt mycket snabbare än föregångarna).
 

koon

Medlem
Precis. 6 kärnor skulle inte sitta fel.
Det hade visserligen varit soft men om jag inte har helt fel har det varit möjligt att filma i HD långt mycket längre än det 6 kärniga processorer funnits.

Skulle vilja kunna redigera hjälpligt, och är det omöjligt i HD kan jag tänka mig att välja sämre kvalitet.
 

Wilhelm

Aktiv medlem
Att titta på originalfilen i VLC spelaren tar bara 25% CPU för mig så det borde ju funka med din burk.
 

koon

Medlem
Att titta på originalfilen i VLC spelaren tar bara 25% CPU för mig så det borde ju funka med din burk.
Nope, funkar knappt alls. HD är omöjligt, bilden stannar hela tiden. Som jag skrev, inte ens när jag spelat in i 640/480 flyter det helt, även om det funkar någorlunda.
 

fredasp

Medlem
Testa med följande inställning i VLC:
Gå till Verktyg -> Inställningar
Välj Visa inställningar: Alla i nedre vänstra hörnet
Sätt sedan
Inmatning/Kodekar -> Videokodekar -> FFmpeg -> Skip the loop filter for H.264 decoding
till "Alla"
Starta om VLC
 

koon

Medlem
Testa med följande inställning i VLC:
Gå till Verktyg -> Inställningar
Välj Visa inställningar: Alla i nedre vänstra hörnet
Sätt sedan
Inmatning/Kodekar -> Videokodekar -> FFmpeg -> Skip the loop filter for H.264 decoding
till "Alla"
Starta om VLC
Saknar FFmpeg valet. När jag valt "Videokodekar " finns den inte. Kan visserligen välja x264 och får då upp en del val att göra. Kan bland annat kryssa i en ruta "Skip loop filter" men det hjälpte inte.
Något jag saknar i mitt VLC för att få välja FFmpeg?
 

Kimster

Aktiv medlem
Okej, tänkte se om någon sitter inne med de kunskaper jag ägnat de senaste dagarna åt att febrilt inhämta från olika ställen. Men då det är väldigt svårt för en nybörjare att sätta sig in i alla termer och ord provar jag att ställa frågan.

Jag har nyligen köpt en Canon 550, delvis för att filma med. Nu är det så att jag inte kan spela upp filmen på min dator utan att det laggar. Varken i full HD, HD eller 640/480. Det verkar lite märkligt att jag inte ska kunna spela upp filmen på datorn, ens när jag inte väljer att filma i HD eller?

Datorn är inte jätteny, 3 år ungefär. Prestandan är:
Intel Core 2 Duo 2.00 GHz
Ram 3gb
Windows Vista 32 bitars
Grafikkortet är NVIDIA Geforce 9600M GT

Jag kör också Avid Media Composer.

Så min fråga är, har någon erfarenhet av detta? Är datorn helt enkelt FÖR dålig för att spela upp och redigera film? Bör jag använda något annat redigeringsprogram och har någon ett tips om ett bra och lättare program?

Och OM det inte GÅR att spela upp och/eller redigera HD, är det bästa att spela in 640/480 eller att spela in i HD och sedan använda ett program för att konvertera till ett lättare format?

Kärnfrågan är:
Finns det någon med en slö dator som kan spela in i HD och redigera och har lust att skriva några rader för att hjälpa mig?
Kör du Avid så importera filerna (inte AMA). Då kommer Avid göra om det till DNxHD som är mycket enklare att jobba med än h.264 i en MOV-fil. Det kommer bli större filer, men det är så det funkar.

Har du fortfarande problem är det dåliga drivrutiner eller undermålig hårdvara.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Min dator

Okej, tänkte se om någon sitter inne med de kunskaper jag ägnat de senaste dagarna åt att febrilt inhämta från olika ställen. Men då det är väldigt svårt för en nybörjare att sätta sig in i alla termer och ord provar jag att ställa frågan.

Jag har nyligen köpt en Canon 550, delvis för att filma med. Nu är det så att jag inte kan spela upp filmen på min dator utan att det laggar. Varken i full HD, HD eller 640/480. Det verkar lite märkligt att jag inte ska kunna spela upp filmen på datorn, ens när jag inte väljer att filma i HD eller?

Datorn är inte jätteny, 3 år ungefär. Prestandan är:
Intel Core 2 Duo 2.00 GHz
Ram 3gb
Windows Vista 32 bitars
Grafikkortet är NVIDIA Geforce 9600M GT

Jag kör också Avid Media Composer.

Så min fråga är, har någon erfarenhet av detta? Är datorn helt enkelt FÖR dålig för att spela upp och redigera film? Bör jag använda något annat redigeringsprogram och har någon ett tips om ett bra och lättare program?

Och OM det inte GÅR att spela upp och/eller redigera HD, är det bästa att spela in 640/480 eller att spela in i HD och sedan använda ett program för att konvertera till ett lättare format?

Kärnfrågan är:
Finns det någon med en slö dator som kan spela in i HD och redigera och har lust att skriva några rader för att hjälpa mig?
Har en 5-6 år gammal Delldator (pentium 4 med 2GB ram). På den funkar det bra att spela upp HD-film med det medföljande programmet zoombrowser (Inget annat program funkar för råfilm utan hack). För redigering använder jag Sony Movie Studio HD som funkar ganska bra. Lite hack i previewföstret men inga problem att lägga klippen på rätt ställe och inga problem med övergångar och dylikt) När jag gjort filmen klart (HD-format) så har jag inga problem att spela upp den i valfri spelare.
PS jag redigerar råfilmen utan konverteringar till annat format.
 

Per_62

Aktiv medlem
Om du inte har ett tillräckligt snabbt SD-kort i kameran så kan det hacka vid inspelningen!
Enligt manualen: "När du spelar in videoscener bör du använda ett SD-högkapacitetskort i SD-hastighetsklass 6 eller snabbare."
 

j2^

Aktiv medlem
men om jag inte har helt fel har det varit möjligt att filma i HD långt mycket längre än det 6 kärniga processorer funnits.
Javisst, men kamerorna använder ju dedikerad hårdvara som har stöd för komprimeringen ombord, något sådant har du inte i en vanlig dator, alltså måste man kasta rejält med processorkraft efter problemet.
 

koon

Medlem

koon

Medlem
Kör du Avid så importera filerna (inte AMA). Då kommer Avid göra om det till DNxHD som är mycket enklare att jobba med än h.264 i en MOV-fil. Det kommer bli större filer, men det är så det funkar.

Har du fortfarande problem är det dåliga drivrutiner eller undermålig hårdvara.
Är inte helt hemma med alla termer kring format och Avid men har jag rätt i att du helt enkelt menar att högerklicka i binen och välja import och välja de .mov filer jag vill använda?

Behöver jag inte konvertera .mov filerna till annat lämpligt format innan då?
 

Wilhelm

Aktiv medlem
Det löste biffen. Jag har tydligen förlitat mig på windows egna uppdateringar, ngt jag inte skulle ha gjort för de nya drivrutinerna löste problemet, både med att titta på HD och att redigera i Avid.
Är många som gör det. Kolla även dina drivrutiner för chipset och ljudkort.
 

Kimster

Aktiv medlem
Är inte helt hemma med alla termer kring format och Avid men har jag rätt i att du helt enkelt menar att högerklicka i binen och välja import och välja de .mov filer jag vill använda?

Behöver jag inte konvertera .mov filerna till annat lämpligt format innan då?
Nu vet jag inte exakt vilken version du har av Avid men, typ ja. Så länge Avid har stöd för den codec filerna ligger i så kommer Avid att konvertera dem till ett format Avid älskar, nämligen sitt egna DNxHD som är byggt för redigering/mellanformat.

Kan du inte importera så har Avid inte stödet, och då måste man konvertera till ett annat format med ett annat program. T.ex. MPEG-streamclip. (förutsatt att det programmet i sin tur har stöd)


Sitter du med Avid, bör du nog läsa upp dig lite. Det är ändå ett stort proffsprogram, som inte är det smidigaste att jobba med om man INTE vet hur det fungerar.
 
ANNONS