Annons

Skillnad mellan S och SX (Eizo skärm)

Produkter
(logga in för att koppla)

blenda12

Aktiv medlem
Hej!
Är det någon som vet skillnaden mellan Eizos Flexscan med beteckningen S2262 och SX2262?
skiljer ca 2500 sek i pris vid 22 tum

/Magnus
 

Anders Eizo

Avslutat medlemskap
Jag tror du menar skillnaden mellan S2243 och SX2262 för det finns ingen S2262.
Både S2243 och SX2262 har upplösningen 1920 x 1200 och är PVA paneler.
Skillnaden är att SX har anpassats för fotografer o grafiskt bruk dvs. fabrikskalibrerad inte bara i centrum utan över hela bildskärmens yta.
SX kan också emulera sRGB både via meny på skärmen och via hårdvarukalibrering med EasyPix.
En annan skillnad är att SX kan ta emot och visa 10bitar via Displayport.
 

HRL

Aktiv medlem
Hej!
Är det någon som vet skillnaden mellan Eizos Flexscan med beteckningen S2262 och SX2262?
skiljer ca 2500 sek i pris vid 22 tum

/Magnus

Vet inte - däremot vet jag att man bör välja Eizo Coloredge framför Flexscan om skärmen ska
funka optimalt för bildhantering. Tyvärr en skillnad i pris.

/Roger
 

blenda12

Aktiv medlem
Helt rätt angående modellbeteckningarna!
Tack för svaret.
Frågan man ställer sig är ju om flexscan "duger", är rädd för att HRL har rätt att jag måste gå upp ytterligare ett steg i kvalitet/pris...Svårt när man inte kan jämföra dem sida vid sida.

Har behov av en bättre skärm, dock behöver jag inte det absolut bästa. Viktigast är att färgerna blir" hyffsat rätt " och att betraktningsvinkeln inte är så känslig samt att skärmen visar ett någorlunda jämt ljus..

Men det är nog kanske bara att bita i det sura äpplet och inse att en hyffsat bra skärm börjar på fel sida om 10 000 SEK.

/Magnus
 

Anders Eizo

Avslutat medlemskap
Helt rätt angående modellbeteckningarna!
Tack för svaret.
Frågan man ställer sig är ju om flexscan "duger", är rädd för att HRL har rätt att jag måste gå upp ytterligare ett steg i kvalitet/pris...Svårt när man inte kan jämföra dem sida vid sida.

Har behov av en bättre skärm, dock behöver jag inte det absolut bästa. Viktigast är att färgerna blir" hyffsat rätt " och att betraktningsvinkeln inte är så känslig samt att skärmen visar ett någorlunda jämt ljus..

Men det är nog kanske bara att bita i det sura äpplet och inse att en hyffsat bra skärm börjar på fel sida om 10 000 SEK.

/Magnus
Det är ju väldigt svårt att råda i dessa fall.
Jag tycker personligen att SX är ett minimum däremot om du ska "gå upp" till CG är ju bara du som kan avgöra.
Det är också mycket svårt att se skillnader på SX och CG när dom är nya,
Du kan se det i hög och lågdager och kanske i gråkil.
Men i huvudsak är det år 2-5 du ser den stora skillnaden, CG är byggd för åldring på ett helt annat sätt än SX både mjukvarumässigt och hårdvara, därför den extra garanti på 10.000 driftstimmar som då specificerar både temperatur, ljusstyrka, ytjämnhet och gråbalans.
 

alfin

Aktiv medlem
Har behov av en bättre skärm, dock behöver jag inte det absolut bästa. Viktigast är att färgerna blir" hyffsat rätt " och att betraktningsvinkeln inte är så känslig samt att skärmen visar ett någorlunda jämt ljus.
Med de kraven du ställer och om du inte arbetar professionellt med bilder och bildbehandling, tror jag inte ens att du behöver fundera över ColorEdge serien.
 

alfin

Aktiv medlem
Men i huvudsak är det år 2-5 du ser den stora skillnaden, CG är byggd för åldring på ett helt annat sätt än SX både mjukvarumässigt och hårdvara, därför den extra garanti på 10.000 driftstimmar som då specificerar både temperatur, ljusstyrka, ytjämnhet och gråbalans.
Det där låter väldigt märkligt. Menar du okalibrerat eller menar du att min SX2462W som jag inkl EX1 kalibrering betalat över 10.000 kr för, kommer att försämras mycket fortare än vad motsvarande CG243 skulle gjort, trots 5 års garanti? Vad skiljer i hårdvara mellan skärmarna?
 
ANNONS