Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket minne ska jag vælja?

Produkter
(logga in för att koppla)

E.Castro

Ny medlem
Hej
Jag har precis køpt en Canon 5 D mk 2 och ær vældigt osæker på vilket flashminne jag ska vælja.
Egentligen så står det mellan SanDisk Extreme IV Compact Flash med 45 mb/s skrivhastighet och SanDisk Compact Flash Extreme III med 60 mb/s skrivhastighet.
Jag ska mestadels anvænda kameran till att filma, och vet inte vad skrivhastigheten spelar før roll heller inte hur UDMA gør saken bættre.
Tacksam før svar!

/Emmanuel
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Filmning är inte speciellt krävande, det är seriebildtagning med råformat som pressar kameran.

Själv använder jag Extreme III 30 MB/s, det du vinner med ett snabbare kort är att tiden till nästa bild om du har fyllt kamerans buffertminne (dvs. >13 råfiler) blir kortare (viktigt om du kör skurar med råformat). För filmning spelar det ingen roll.

Alla tre kort är så kallade udma kort, vilket ger dig en bild extra i kamerans buffert dvs. 13 råbilder mot 12 utan udma.

Märk dock att det borde inte finnas något Extreme III med 60 MB/s, utan korten med denna hastighet heter kort och gott "Extreme". Se upp med föregångaren Extreme III 30 MB/s, dessa kort kostade ungefär lika mycket som Extreme 60 MB/s men då med bara halva hastigheten mot dagens kort.

Extreme IV 45 MB/s är en äldre generation (samtida med Extreme III 30 MB/s), dessa kort har ersatts av "Extreme PRO" med 90 MB/s. Om det inte är så att din handlare råkar rea ut kvarvarande Extreme IV 45 MB/s för ett attraktivt pris har du inget att vinna på att välja dessa.

I din situation hade jag valt Extreme 60 MB/s korten, då de är nyare kort än Extreme IV 45 MB/s och troligen ger bäst balans mellan pris och prestanda.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Kop Transcend istallet. Samma prestanda for halva priset. Transcend 400x ar snabba och bra CF kort till ett billigt pris. Transcend 600x ar lika snabba som de dyraste Sandisk om du vill ha dem. Battre att du lagger pengarna pa bra objektiv och kameror.
 

E.Castro

Ny medlem
Tack för era svar. Jag köpte mig två Sandisk extreme lll 30 Mb/s 16 Gb för försäljaren sa att Transcend lätt kunde gå sönder. Det var säkerligen bara ett försäljningsknep eftersom han bara hade Sandisk att sälja. Hur som helst landade priset på 1100 kronor för båda. Det är ett okej pris väl? I Norge är elektronik billigare än i Sverige.

/Emmanuel
 

StaffanW

Aktiv medlem
Tack för era svar. Jag köpte mig två Sandisk extreme lll 30 Mb/s 16 Gb för försäljaren sa att Transcend lätt kunde gå sönder. Det var säkerligen bara ett försäljningsknep eftersom han bara hade Sandisk att sälja. Hur som helst landade priset på 1100 kronor för båda. Det är ett okej pris väl? I Norge är elektronik billigare än i Sverige.

/Emmanuel
Tycker du gjorde helt rätt. Hellre ett något långsammare Sandisc som Canon stöder fullt ut och som är mindre risk för strul med, än ett annat snabbare för samma peng men med större risk för stök.
 
ANNONS