Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota Möhippa - hjälp med blixt tack =)

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Becca

Aktiv medlem
Som ni förstår så skall jag vara med under en hel dag när de har en möhippa, och ljuset lär ju inte vara det bästa på alla ställen.

så jag behöver hjälp med en bra blixt att ha med. jag är inte kunnig alls i detta, därför ber jag om hjälp.
jag har en nikon d200 idag.

Jag är sugen på en http://kaffebrus.nu/400ws-ringblixt-med-batteripack-698.html men kostar lite och kan bli för tung.

så snälla hjälp!! =)

//Rebecka
 
Nu vet jag inte om D200 stöder TTL till SB blixtarna men jag har själv en SB900 till min Nikon D90 och blixten gör verkligen skillnad, särskilt när man fotar inomhus och kan reflektera blixtljuset mot vägg eller tak.

Kommer att köpa Nikons nya SB700 snart som komplement och den tycker jag verkar rätt prisvärd.
 

c_boo

Aktiv medlem
SB-600 är ett riktigt bra alternativ till 900. Har inte testat själv, men hört många som har.
Själv har jag 2 st 900 och 1 st 800.
900 är grymt mycket bättre än 800...
 

HannesNikon

Aktiv medlem
En ringblixt ska du absolut inte ha med dig. En softbox är mest till för porträtt. Köp en sb-700 för ca 2700. den är riktigt prisvärd.

/Hannes
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Men är inte sb900 lite bättre?
Jo den är bättre, och klumpigare, och blir lätt varm. Så till "vanligt" fotograferande så passar nog sb-700 bättre. Ringblixt ska du inte ha, det är till för makro och produktfoto. en vanlig sb-700 som studsas mot vitt tak eller vägg funkar super! Det finns en anledning att tidningsfotografer (och amatörer) använder speedlights!
/Hannes
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Fast som jag upplevde det så ska du bara dokumentera en möhippa och inte fotografera i studio? Om du ska "springa omkring" och dokumentera så är en vanlig blixt att rekommendera.

EDIT: Vilken menar du? Ray-flash eller Ring-flash?
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
beror ju helt på vilket resultat man vill ha, vill man ha ett ljus som ser "naturligt" ut så är ju en blixt slagen i taket att rekommendera men vill man ha ringblixt-ljus så är ju valet enkelt.
 
ANNONS