Annons

Hoya vs. B+W

Produkter
(logga in för att koppla)

knopp

Aktiv medlem
Hej. Jag ska köpa ett softfilter, vilket vore det bättre alternativet av tillverkare, B+W eller Hoya? Kvittar?

Priset ligger ungefär lika, men jag vet inte vad som är skillnaden mellan dom. Ligger run 450:- båda två. Men det finns säkert flera varianter, B+W filtret säljer aifo. www.aifo.se. Hoya filtret tänkte jag i så fall köpa här i stan.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Kolla in Aifos sida där det står om hur de olika softfiltrena fungerar innan du bestämmer dig för vilket du ska köpa.

De B+W filter som har koncentriska ringar (sk "Duto-filter") är av glas. Har för mig de kallas "Soft Focus" av B+W.

Sedan finns ju många softfilter av plast, men det spelar ingen större roll, eftersom det ju är en softeffekt man är ute efter.
 

knopp

Aktiv medlem
Då blir det B+W. Priserna var lika mellan B+W på aifo och det i stan med frakt inräknat på B+W filtret.
 

nikitin

Aktiv medlem
ffordes photographic Heliopan Zeiss Softar filter till mycket bra pris, har dom inte din filterstorlek, kan du köpa en step-down ring. Zeiss Softar ger en mycket trevlig softning, och Heliopan är av motsvarande kvalite som B+W. Köpte själv ett sådan filter av dem i våras.

-- Nicke
 

Palletheking

Aktiv medlem
knoppen skrev:
Hej. Jag ska köpa ett softfilter, vilket vore det bättre alternativet av tillverkare, B+W eller Hoya? Kvittar?

Priset ligger ungefär lika, men jag vet inte vad som är skillnaden mellan dom. Ligger run 450:- båda två. Men det finns säkert flera varianter, B+W filtret säljer aifo. www.aifo.se. Hoya filtret tänkte jag i så fall köpa här i stan.
Det finns mig veterligen inte någon tillförlitlig studie som skulle visa på att det ena är bättre än det andra. Däremot är det ställt utom allt rimligt tvivel att B&W-filtren känns betydligt mer påkostade. Finish och design jämfort med Hoya är som Nikkor-objektiv kontra cosina, Metz kontra Sunpak.
 
Hej där.
Det ältas om och om, B&W eller Hoya. Jag har testat ganska ingående. Hoya hmc super med sin 12 skikts antireflex slår B&W, men ytterst marginellt. B&W å andra sidan har ju sin mrc (multi resistant coating) som i praktiken innebär att filtret tål tuffa tag innan det blir repor på glaset. För mig är det som "Aftonbladet eller Expressen". Men eftersom hmc super är så himla bra så sitter de på mina objektiv.

Tommy Åström.
 

martinl

Aktiv medlem
Tommy Åström skrev:
Hej där.
Det ältas om och om, B&W eller Hoya. Jag har testat ganska ingående. Hoya hmc super med sin 12 skikts antireflex slår B&W, men ytterst marginellt.
Slår B+W hur då? Motljusegenskaper? Menar du att Hoya HMC Super slår vanliga B+W eller B+W MRC? De enda skillnaden jag sett mellan B+W MRC och Hoya HMC Super är att Hoyafiltrens antireflexbehandling skadas extremt lätt och att de är omöjliga att få helt rena. Jag har sålt alla mina Hoya HMC Super och nu och framöver sitter B+W MRC på samtliga linser, i längden är de värda den lilla merkostnaden.
 
Jo jag menar moljusegenskaperna. Visst har du rätt, Hoya filtren kan vara lite bökigare att få rena.Jag löser det med lite saliv (kanske lite snuskigt) men det verkar vara en ypperlig metod att få bort de små nyansskiftningar i Hoyas multicoating. Jag har däremot inte märkt att Hoyas behandling är känsligare.Måste nog testa igen, tack för tipset.

Tommy.
 

martinl

Aktiv medlem
Tommy Åström skrev:
Jag löser det med lite saliv
(!) Den var ny... jag är glad att jag inte har några Hoya kvar att testa på... ;-)

Jag upplevde Hoyas beläggningar som extremt känsliga. Det räckte med att sätta ner linslocket lite snett för att det skulle bli ett fult märke i beläggningen. Mina B+W däremot är fortfarande i nyskick efter att ha utsatts för samma behandling som Hoyafiltren.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Tommy Åström skrev:
Jo jag menar moljusegenskaperna. Visst har du rätt, Hoya filtren kan vara lite bökigare att få rena.Jag löser det med lite saliv (kanske lite snuskigt) men det verkar vara en ypperlig metod att få bort de små nyansskiftningar i Hoyas multicoating.
Om du snusar så kan du på det sättet få en trevlig varmtonseffekt på ditt gamla UV-filter. :)
 
ANNONS