Annons

Ett riktigt bra porträttobjektiv sökes

fredrik-gbg

Medlem
Jag har nu 10000 kr avlagt till att köpa ett så bra porträttobjektiv för min budget.
Jag fotar både inne och ute med befintligt ljus eller en externblixt.
Det är mycket bröllopsbilder som står på schemat med.
Väldigt tacksam för svar på vilket objektiv ni rek.
 

Walle

Aktiv medlem
Jag kan varmt rekommendera 85mm. Själv använder jag 85/1.2, men den ligger "något" utanför din budget, men även 85/1.8 ska vara riktigt bra!

En annan höjdare är 135mm, men med en APS-sensor kan den ge lite väl snäv bildvinkel i mitt tycke. Beroende på tycke och smak kan även 85mm bli onödigt snävt på APS, men jag tycker inte det själv, även om jag använder min på FF.
 

Hannuse

Aktiv medlem
Hej.
Jag kan hålla med föregående talare.
Har själv haft 85mm/1.8, och nu köpt 135/2.0L, och det är en riktig höjdare.
Det blir ett otroligt "klipp" i bilderna, som jag inte upplevde med 85mm/1.8.
Jag har inte provat 85mm/1.2, men den är ju lovordad av många.
Nackdelen med 135:an blir som sagt var att du får ett arbetsavstånd som kanske inte alltid är önskvärt.
Jag använder mitt mycket i skidbacken just nu, det gav en helt annan utmaning åt mig som fotograf, men när man lyckas så blir resultatet trevligt, och den har en ruskigt snabb autofokus.
Här är ett porträttexempel från skidbacken, med bländare 2.0:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2283683&target=_blank
Men som porträtt och bröllopsoptik så måste du nog tänka på arbetsavståndet, speciellt om du även ska ta helkroppsbilder.
Testa med en zoom, och se vliken brännvidd som du tycker verkar vara gångbar så kanske du får en fingervisning.
Jag gillar ju min 135:a, men samtidigt så kanske brännvidden blir i längsta laget för din användning.
Jag skulle nog faktiskt satsa på ett 85mm/1.8, otroligt prisvärt.
Alternativet är att leta ett begagnat 85/1.2L, en investering som du får igen större delen av pengarna på den dagen du inte nyttjar det längre.
Plånboken blir lite tunnare, men det är temporärt, om ett halvår har du glömt det ;)
M.V.H
/Tobias
 

Rommel

Avslutat medlemskap
85/1.8 kan jag tycka är lite långt för ett porträttobjektiv såvida man inte är i en stor studio eller utomhus. Särskilt på en cropkamera.
Då tycker jag 50/1.4 är ett bättre val där största bländaren kommer att motsvara samma skärpedjup hos båda objektiven.

Att tänka på är att fullt öppen bländare inte ger samma goda skärpa i kanterna, men vid porträtt är oftast målet i centrum så då är detta försumbart.


/Stefan
 

matnyttige

Aktiv medlem
Jag skulle inte rekommendera Canon EF 50/1.4 som porträttobjektiv. Den är väldigt mjuk på största öppning. EF 85/1.8 eller 100/2.0 är betydligt bättre på den fronten.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Nya Sigma 85mm f/1.4 skall vara jättebra och inom din budget. Men hallå, alla porträttobjektiv i princip är jättebra, så det är väl inte så mycket att rekommendera hit eller dit, köp det du tycker känns bra, resultatet lär bli topp med alla. Möjligen fundera på om du skall ha en telezoom typ 70-200 eller fast objektiv, utifrån vad du vill använda den till mer.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag skulle inte rekommendera Canon EF 50/1.4 som porträttobjektiv. Den är väldigt mjuk på största öppning. EF 85/1.8 eller 100/2.0 är betydligt bättre på den fronten.
Tänkte mera på Sigma som är ganska skarp även vid kanterna.
Men canons 50 är skarp i mitten. Det är i kanterna där de faller platt fall mot Sigmas motsvarighet eller Canons 85/1.8.

Men som sagt. 85 mm på cropkamera kräver avstånd! Hade problem med mitt Sigma 50/1.4 vid helkropp trots rätt bra avstånd från modellen. Ännu värre vid gruppfoton. 85/1.8 kan jag tänka mig är rätt bra utomhus eller i kyrka.

/Stefan
 

spotmatic

Aktiv medlem
Ja det finns många bra korttelen att välja på.
Jag tycker ef 85/1,8. Verkar vara riktigt fint och till ett bra pris.

Kan du tänka dig manuell fokus så kan ett Zeiss planar T* 85/1,4 ZE vara ett spännande alternativ.
Inte så billigt finns från10750 spänn. Enligt prisjakt.
 

interior

Aktiv medlem
Jag hade köpt ett Sigma 1,4/50 som porträttobjektiv till APS. Har bara testat det på FF, men där är det helt underbart.
 

Hannuse

Aktiv medlem
Hej.
Måste faktiskt tillägga att Håkans tanke känns som någonting att fundera på.
Ett 70-200 i L-klassen ger både skärpa och flexibilitet.
Fundera på om inte det kan vara ett alternativ.
M.V.H
/Tobias
 

bengt-re

Aktiv medlem
Det finns en porträttfotograf som livnär sig på det och han använder ett 70-200 f/2.8 L USM - gamla varianten utan IS och prylar och han kör med en gammal 5D. Bilderna blir fantastiskt bra och det med rätt billig utrustning. OKi för att det är tungt objketiv, men för portstättfoto har man oftast ändå en massa prylar för att få ljuset så det lär ju kvitta...

8 kkr ungefär skall det kosta begagnat och fungerar mycket bättre än vad man tror. Med ff så behöver man sällan större bländare än f/2.8 om det skall se normalt ut - visst är det kul ibland med f/1.2-f/1.8 också, men i ärlighets namn så blir det ofta för kort skärpedjup och med aktiv ljussättning så plockar man bort bakgrunden effektivt genom belysningen snarare än genom skärpedjupet.

Sigma 70mm f/2.8 macro och EF 100mm f/2.8 L IS MACRO fungerar också bra som porträttobjketiv om man nu inte är sucker för bladtunna skärpeplan.
 

interior

Aktiv medlem
Det finns en porträttfotograf som livnär sig på det och han använder ett 70-200 f/2.8 L USM - gamla varianten utan IS och prylar och han kör med en gammal 5D. Bilderna blir fantastiskt bra och det med rätt billig utrustning. OKi för att det är tungt objketiv, men för portstättfoto har man oftast ändå en massa prylar för att få ljuset så det lär ju kvitta...

8 kkr ungefär skall det kosta begagnat och fungerar mycket bättre än vad man tror. Med ff så behöver man sällan större bländare än f/2.8 om det skall se normalt ut - visst är det kul ibland med f/1.2-f/1.8 också, men i ärlighets namn så blir det ofta för kort skärpedjup och med aktiv ljussättning så plockar man bort bakgrunden effektivt genom belysningen snarare än genom skärpedjupet.

Sigma 70mm f/2.8 macro och EF 100mm f/2.8 L IS MACRO fungerar också bra som porträttobjketiv om man nu inte är sucker för bladtunna skärpeplan.
Jag håller med om att 2,8 räcker långt när det gäller kort skärpedjup på ff. Men sedan är det väldig skillnad på hur olika objektiv tecknar oskärpan. Här är Sigma 50/1,4 suverän enligt mig.

Jag tycker det är oklart om trådskaparen använder FF eller APS, men om det är APS tycker jag att Sigma 50mm borde vara ett porträttobjektiv att kolla närmare på.
 
ANNONS