Annons

Bakgrund till förskolefoton

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Vad hade ni föredragit för bakgrund på era barns förskoleporträtt?

Gråmelerad
Blåmelerad
eller helgrått.

Jag har redan räknat bort vit och svart ;)

/Stefan
 

larsselin

Aktiv medlem
Vad hade ni föredragit för bakgrund på era barns förskoleporträtt?

Gråmelerad
Blåmelerad
eller helgrått.

Jag har redan räknat bort vit och svart ;)

/Stefan
Jag hade föredragit helgrått. Ljusgrått. Men jag är i gruppfotobranschen och kanske inte helt tillräknelig.

/Lars Selin
Mölndal
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag hade föredragit helgrått. Ljusgrått. Men jag är i gruppfotobranschen och kanske inte helt tillräknelig.

/Lars Selin
Mölndal
Tack för svar. Fler uppfattningar?
Det kvittar vilken branch man är i. Det som är viktigt för mig är vad var och en vill se sitt barn i för bakgrund i ett simpelt förskoleporträtt.

Tänkte att melerat ger mer liv, skuggor, veck o andra defekter döljs väl?
Helgrå kanske är mer dött?

/Stefan
 

nalle9

Aktiv medlem
Kör på en ljusgrå utan melering. Melerad bakgrund känns, i mitt trendkänsliga hjärta, ganska mycket 80- och 90-tal... :)

/b
 

MrGiant

Aktiv medlem
Om jag tittar på dom dagisfoton som vi har hängande på väggen så måste jag säga att gråmelerad är bäst!

Blå är snyggt men kan se konstigt ut beroende på vad barnen har på sig.
Grå passar ju typ till allt.

Har även dagisfoto som är tagna utomhus och det är riktigt riktigt illa!!!
Barn är ofta väldigt bleka eftersom vi föräldrar skyddar mot sol och ofta finns det mer än ett blåmärke i ansiktet :)
Det gör att barnet på fotot ser ut som "blåslagna vampyrer" :-D

Som förälder som ska köpa dagisfoton fler gånger så säger jag gråmelerad!
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Öht att använda spot för att skapa vinjett runt motivet kan ju göras riktigt riktigt snyggt.

Ska det vara enfärgat går jag på mörkare grått och en spot på bakgrunden.
Annars är melerat bekvämt att ha att göra med också. Spot på bakgrund gör sig fint här också.
 

martinator

Aktiv medlem
När jag tittar igenom bilder på mig själv från min skoltid så slås jag av hur otroligt trist och ful den där gråmelerade/blåmelerade bakgrunden är. Kan inte för mitt liv förstå varför den varit så populär...
Vad som helst utom det hade jag sagt.

/martin
 

Johan Okker

Aktiv medlem
När jag tittar igenom bilder på mig själv från min skoltid så slås jag av hur otroligt trist och ful den där gråmelerade/blåmelerade bakgrunden är. Kan inte för mitt liv förstå varför den varit så populär...
Vad som helst utom det hade jag sagt.

/martin
Upplevelsen av större dynamik i bilden?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ska nog köra på en mer modernt stuk som föreslagits. Mörkgrå eller helsvart bakgrund upplåst av en spot.
Känns mer som......jag och inte "vanlig" förskolefoto.

/Stefan
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Nu har jag fotograferat första förskolan. Blev detta stuk med vit bakgrund,
Denna bild var första dagen. Sen bytte jag ut stolen mot en pall utan rygg.

/Stefan
 

Bilagor

larsselin

Aktiv medlem
Nu har jag fotograferat första förskolan. Blev detta stuk med vit bakgrund,
Denna bild var första dagen. Sen bytte jag ut stolen mot en pall utan rygg.

/Stefan
Det ser bra ut, även om jag hade dämpat vinjetteringen lite. Och pall med ryggstöd har jag också avskaffat "the hard way". Och jag hade haft mindre luft ovanför huvudet.

mvh/Lars
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det ser bra ut, även om jag hade dämpat vinjetteringen lite. Och pall med ryggstöd har jag också avskaffat "the hard way". Och jag hade haft mindre luft ovanför huvudet.

mvh/Lars
Tack, Ryggstödet som jag skrev åkte bort dag 2.
Luft ovanför huvudet är medvetet. Gillar inte det inträngda utseendet det annars kan bli.
Får mig att tänka på pass/körkort/id-kort. Detta med mer luft ovanför huvudet är behagligare för ögat.
Vinjetteringen kan jag dock hålla med på. Ska testa justera ner den.


EDIT: Testat nu, Mer liv med den vinjettering den har nu och som sagt mer luft gör det behagligt för ögat att titta op den, Hoppar inte på en så att säga.
Tack för inpitten, värdefullt för då får jag testa och se om det är min typ som jag vill sälja till föräldrarna. Gillar de inte stuket så får de ju välja en annan fotograf nästa år.

/Stefan
 

LottaJohansson

Aktiv medlem
.

Såg att de rdan hade hunnit med några foton men vill lägga in ett inlägg ändå.

Jag föredrar utan tvekan melerad bakgrund, både grå och blå funkar bra. Tycker att enfärgad blir direkt dåligt. Ser platt och tråkigt ut... Men det är såklart en smaksak.

Bifogar ett porträtt från en företagsfotografering med melerad bakgrund som jag tycker blev bra. Det behöver inte se "80-tal" ut.

1.jpg
 
ANNONS