Annons

Vad levererar man till kund?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas-Stenungsund

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är nybörjare på produktfotografering, undrar lite på vad man skall lämna över till kund.
Det är så att jag fått mitt första uppdrag, skall provfotografera några hund och kattleksaker åt ett företag. Om de blir nöjda så får jag nog fortsätta arbeta åt dem.
Vet nu inte riktigt vad jag skall lämna över till kund, rådata-filen(tiff) kan jag nog gissa mig till att de vill ha, men skall man alltid se till att efterarbeta bilderna i tex PhotoShop så att bakgrunden är kritvit?
Jag fotograferar idag produkterna i en hemmasnickrad ljuskub med bygglampor och använder mig utav en Nikon CoolPix 5700 kamera.

Tackar på förhand för alla tips!
/Nicklas
 

marco

Aktiv medlem
Nicklas-Stenungsund skrev:
Hej!
. men skall man alltid se till att efterarbeta bilderna i tex PhotoShop så att bakgrunden är kritvit?

Tackar på förhand för alla tips!
/Nicklas
Vore det inte bättre att exponera bilderna så att du får en vit bakgrund? Så slipper du hålla på och joxa med fotoshop och kan ligga i hängmattan med en kall öl istället...
 

mipert

Aktiv medlem
Lämna alltid över så snygga bilder som möjligt.

Inget damm, färger korrekta (med vit bakgrund) och oskärpta med önskad storlek och upplösning färdigt.


Vill kunden ha frilagda bilder med bana tar man extra för arbetet.


Tro aldrig en kund som säger att ”det är inte så noga” eller att ”vi fixar bilderna”. Det man minns att du lämnade var en bunt halvbra bilder med låg kontrast eller annat.

Kall öl kan man ta när kunden säger ”f-n va bra, honom vill vi ha som fotograf på nästa jobb”.
 

jensohlsson

Aktiv medlem
Tillåt mig att generalisera en smula. Men en butik som säljer hund och kattleksaker vet inte ett smack om foto eller tryck eller färger eller något.