Annons

Vad levererar man till kund?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas-Stenungsund

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är nybörjare på produktfotografering, undrar lite på vad man skall lämna över till kund.
Det är så att jag fått mitt första uppdrag, skall provfotografera några hund och kattleksaker åt ett företag. Om de blir nöjda så får jag nog fortsätta arbeta åt dem.
Vet nu inte riktigt vad jag skall lämna över till kund, rådata-filen(tiff) kan jag nog gissa mig till att de vill ha, men skall man alltid se till att efterarbeta bilderna i tex PhotoShop så att bakgrunden är kritvit?
Jag fotograferar idag produkterna i en hemmasnickrad ljuskub med bygglampor och använder mig utav en Nikon CoolPix 5700 kamera.

Tackar på förhand för alla tips!
/Nicklas
 

marco

Aktiv medlem
Nicklas-Stenungsund skrev:
Hej!
. men skall man alltid se till att efterarbeta bilderna i tex PhotoShop så att bakgrunden är kritvit?

Tackar på förhand för alla tips!
/Nicklas
Vore det inte bättre att exponera bilderna så att du får en vit bakgrund? Så slipper du hålla på och joxa med fotoshop och kan ligga i hängmattan med en kall öl istället...
 

mipert

Aktiv medlem
Lämna alltid över så snygga bilder som möjligt.

Inget damm, färger korrekta (med vit bakgrund) och oskärpta med önskad storlek och upplösning färdigt.


Vill kunden ha frilagda bilder med bana tar man extra för arbetet.


Tro aldrig en kund som säger att ”det är inte så noga” eller att ”vi fixar bilderna”. Det man minns att du lämnade var en bunt halvbra bilder med låg kontrast eller annat.

Kall öl kan man ta när kunden säger ”f-n va bra, honom vill vi ha som fotograf på nästa jobb”.
 

jensohlsson

Aktiv medlem
Tillåt mig att generalisera en smula. Men en butik som säljer hund och kattleksaker vet inte ett smack om foto eller tryck eller färger eller något.

Jag har själv arbetat en del med reklam och fått original i word-format och på en massa konstiga sätt. Allt får man göra själv alltså, för annars vet man aldrig hur det slutar. Ni som skrev att man ska lämna så bra bilder som möjligt har alldeles rätt. Men jag förstår inte vitsen med att använda alla PS verktyg för att bilden ska bli så bra som möjligt, UTOM oskarp mask? I normala fall kommer aldrig någon oskarp mask att läggas på om man inte själv gör det, förutom då man levererar till proffs, som t.ex. en riktig tidning eller en bildbyrå.

Den ursprungliga filen som kameran skapar skulle jag aldrig leverera, inte heller en råscannad, helt obearbetad bild. Det är ju resultatet som räknas, inte mina arbetssätt, trix och knep för att uppnå det.

/Jens
 

haze

Aktiv medlem
Är det en provfotografering för ev framtida jobb så tycker jag nog att du skall lägga ner åtskilliga späck-timmar på vinjettering av produkten samt se till att den har kanonskärpa,
(hundsaker är väl ganska små så du kan komma mycket nära för bra detaljrika bilder),
är färgkorrigerad och har 0 i bakgundsfärg etc.

Jag skulle även printa dem "dyrt" och montera upp dem en och en på pannåer.

Man får bara en chans, det är det absolut första intrycket som gäller när dom ser dig och dina bilder. Tänk på det.

Hängmattsgrabbar genomskådas ganska snabbt, här vill man se vad du klarar av. Känner du dig osäker så fixa hjälp av någon, bara du får in jobben vilket är det absolut svåraste att fixa.
En kund ger ofta en till på rekommendationer.

Bra fotografer finns i massor men hur många får bra betalt?
 
Hej! Du lämnar som regel aldrig råbilderna, utan bara den färdiga produkten. Det har att göra med att du somfotograf skall kunna visa upp ett kunnande och professionalitet. Resan från råbild till färdig kopia kan vara lång.. Andreas
 

uge

Aktiv medlem
Om kunden har beställt bilderna så har dom kanske angett hur dom vill ha dem levererade. Om inte fråga dem, det är alltid bättre att fråga en gång extra.

Produktbilder mot vitt! Ja är det så de ska vara så tycker jag det är bra om du leverar dem i färdigt skick. Annars kanske någon hos kunden går loss i Photoshop och frilägger dåligt eller i värsta fall bara drar i nivåerna för att fräta bakgrunden. och då är risken stor att dina bilder blir helt åt pepparn fel, och du oförskylt får skulden...
 
ANNONS