Annons

Photina Reflex?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick för några veckor sedan tag på en sån här. Har inget liknande sedan tidigare och har försökt hitta information runt på internet.

Är det någon som har en sån här?
Hur fungerar den?
All information och fakta är uppskattat!
(vet i stort sett endast märke och ålder)

Tacksam för svar :)
 

Groth

Aktiv medlem
Camerapedia är en underbar hemsida :D
http://camerapedia.wikia.com/wiki/Photina_Reflex

The Photina Reflex (many sources say Photina Reflex III) is a TLR camera that makes 6x6cm exposures on type No. 120 film rolls. It was made in the 1950s by Photavit. It is equipped with a pair of Steinheil München Cassar 1:3.5 f=75mm lenses, or with Isco Göttingen Isconar 1:3,5 75mm lenses. The shutter is a Pronto with speeds 1/25 sec. to 1/200 sec. plus B mode, or a Prontor-SVS shutter (as the one in picture on the right) with speeds (in seconds): 1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/300 plus B mode. Camera lens and finder lens are gear coupled for finder screen focusing. Photavit made it also as Tower Reflex 30 for Sears and as OGA-Reflex for Obergassner.
 
Så mycket förstår jag :)
Men hur fungerar den? Hur tar jag en bild?
Jag kan se i sökaren, eller vad man kallar den på en sån här kamera?
Och jag kan ställa skärpan. Vad är alla spakar och knappar till för?

Jag vet inte om den fungerar men jag tror att jag får filmen att röra sig och kameran att göra ett konstigt tickande ljud, en liten mätare går från grönt till rött.

Låter säkert helkonstigt, men tjej med noll kunskap söker kunskap :)
 

Groth

Aktiv medlem
Hej!

Har aldrig sett samma som du har.. Men det ser ju ut att vara en klassiskt schaktsökare (spegel vänd bild) titta där..

Den övre optiken är för sökaren och den undre tar bilden, hur du ställer skärpan ser jag inte riktigt, men det kan vara att vrida på optiken, annars nån ratt..

Framifrån på vänster sida ser det ut som du har filmframmatningen, antingen har du ett räkneverk där du se vilken bild du är på, eller så har du en rödruta där du ska se baksidan på filmen.

Två av "rattarna" är egentligen knoppar som du drar ut när du byter film ta bort bakstycket så ser du det

Det ser ut som du har två hävarmar på varsin sida om den nedre optiken, den ena borde vara för att ställa slutar tiden, den andra för bländarstorleken.

Om jag kan få se lite fler bilder på den kanske jag kan hjälpa till mer...

mvh
Krister
 

Groth

Aktiv medlem
HJmm jag läste lite dåligt.. Men du verkar ju ha bottaniserat en del redan :)

Om det går från rött till grönt, det är inte en självutlösare som du spänner och kör?
 

blj

Aktiv medlem
PhotinaPhotavit

Hej! Äger en Photina Photavit TLR 6X6 120film kamera,min har objektivet Roeschlein-Kreuznach Pointar 1:3,5 f = 75mm.Slutare Pronto med B - 1/25-1/50-1/100 och 1/200delssek.
Självutlösar spaken rödmärkt.Ingen kopplad avståndsmätare.Kameran tar bra bilder med bra
skärpa om liten bländaröppning ställs in.

Gå in på kameraväska-recensioner-kameror-mellanformat-bokstaven P där har jag lagd in min.
En annan ägare har lagd in sin modell där också.

Du kanske känner någon som kan hjälpa dig komma igång med att ladda kameran med 120film och lite instruktioner den är värd att användas,Lycka till!
 
Senast ändrad:
Groth: kan ta lite egna bilder under helgen och lägga upp så kan vi hjälpas åt att peka ut om det är något jag fortfarande inte vet vad det är? Tack för hjälpen hittills ändå, det har hjälpt en hel del!

blj: tack så mycket, ska definitivt kolla in ditt tips! :)

Vad betyder slutare B? Resten förstod jag nog.
Det sitter faktiskt film i redan (satt i när jag köpte den), men jag vet inget om ifall filmen redan är använd eller hur länge den suttit i. Kanske kan vara en ide att gå till någon som kan framkalla film och be om hjälp med den biten?
 

blj

Aktiv medlem
Inst B

B = Bulb. d.v.s. slutaren är öppen så länge du håller ner avtryckaren eller har trådutlösare
användes tex. vid nattbilder mm.Filmen som sitter i kan gå att framkalla förutsatt att ingen öppnad bakstycket så den blir ljusskadat..mvh/blj
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Ställer du in slutaren på B, så kommer den att vara öppen så länge du håller slutarknappen intryckt. Betyder Boll - en pneumatisk gummibollsutlösare. Flitigt använd av fotografer förr i tiden.

På Photax site finns en bild:
http://www.photax.se/

Klicka först på Kameror & Tillbehör och sedan på Fjärr / Trådulösare. Näst längst ner på sidan finns det en bild på en Hansa fjärrutlösare, Art. Bet. H3450.
 
Senast ändrad:
Tack så mycket för alla svar. Här kommer bilderna jag lovade.

Om jag har förstått det hela rätt är dom små "rattarna" för att öppna baksidan?


Vad är den stora för?

Vad betyder den här gröna mätaren?



Jag har mina aningar, och nummer 1 verkar sitta fast... någon som kan förklara närmare?
 

blj

Aktiv medlem
Funktion reglage och rattar.

Hej! Bild nr 1. Bakstyckets övreförkromade knapp är för att öppna bakstycket på kameran.
Lucka för bildrutefönster samt stora ratten är för filmframdragningen .

Bild nr 2 De små knapparna är för att frilägga vid byte eller isättning film.
Knapparna kan dras ut + stora ratten för filmframmatningen dras ut
vid film byte.
Bild nr 3 Gröna rutan visar att filmen är framdragen för nästa exponering.

Bild 4 Spak nr 1 för att spänna slutaren.

Spak nr 2 avtryckaren för att ta en bild.

Spak nr 3 rödmärkt punkt. är självutlösaren

Spak nr 4 för att ställa in bländar öppningarna texpl. 3,5-5,6-8-11-16

Sitter spak 1 fast kan den vara spänd, tryck på avtryckaren så ska den gå
tillbaka.Det är spärr mot dubbelexponering så dra fram filmratten det
brukar klicka och synas där gröna fönstret är.
 
Tack så supermycket för alla svaren! Jag tror mig faktiskt förstå allt nu. Ska leta upp någon som kan hjälpa mig att sätta i ny film (måste det göras i mörkrum?) och sen ska jag prova att fota! Lägger upp bilder ifall det visar sig att kameran fungerar som den ska så får ni se lite testbilder.
 

Groth

Aktiv medlem
Du behöver inte byta film i mörkrum, men filmen är ljuskänslig så du bör byta i ett mörkt rum, i min instruktionsbok till Rolleiflexen så rekomenderas det att iaf skydda med kroppen om man inte har tillgång till nått mörkt rum
 
Ah, ok. Det fanns ingen form av instruktionsbok kvar till denna. Men då bör jag alltså kunna köpa film och stoppa i själv? Måste prova det!


Önskar att jag varit intresserad av foto när analogt var modernt, då hade man ju vetat sånt här...
 

Groth

Aktiv medlem
jag körde bara lite småbild innan digitalperioden...
Men jag har lärt mig det lilla jag kan om mellanformat och framkallning genom "learning by doing"

Finns både billig och dyr film att köpa till dessa kameror.
Jag brukar beställa på Ebay från Asien för inte så många pengar per rulle.
Men bara för att testa så är det väl bättre att leta på nån butik som har det i lager. :D
 
Tror jag ska åka in till schönherrs foto imorgon när jag ändå ska in till stan en sväng. Dom har varit vänliga förut, å får dom sälja lite film kanske dom kan visa hur man sätter i den oxå ;)
 
ANNONS