Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon S95 filmfiler i Windows Media Player?

Produkter
(logga in för att koppla)

ebh

Aktiv medlem
Jag får inte filmfilerna från Canon S95 att spela upp i Windows Media Player. Det går utmärkt med andra kameror. Jag gör antagligen något väldigt enkelt fel, men kommer inte på det. Kan ni hjälpa mig?
Vänligt tack från sign ebh
ebh@telia.com
 

AFJ

Aktiv medlem
Vilken Windows version har du?

I windows 7 så spelar de upp utan att behöva installera något.

Om du kör XP (och Vista tror jag) så måste du installera coded. Enklast är nog att installera Quick Time.

Detta är i alla fall mina erfarenheter (har själv en S95) men någon med mer koll kanske kan reda ut begreppen.
 

ebh

Aktiv medlem
Vilken Windows version har du?

I windows 7 så spelar de upp utan att behöva installera något.

Om du kör XP (och Vista tror jag) så måste du installera coded. Enklast är nog att installera Quick Time.

Detta är i alla fall mina erfarenheter (har själv en S95) men någon med mer koll kanske kan reda ut begreppen.
Ja, så är det, filerna visas i Quicktime och jag behöver dem för ett program: Windows Movie Maker som inte tar Quicktime. Så då kan man konvertera osv, men det behöver jag aldrig med andra digitala kameror, de levererar rätt filformat direkt. Men jag kan inte allt det här, det måste finnas ett enklare sätt att få rätt format från början (hoppas jag).
/ebh
 

AFJ

Aktiv medlem
Ja, så är det, filerna visas i Quicktime och jag behöver dem för ett program: Windows Movie Maker som inte tar Quicktime. Så då kan man konvertera osv, men det behöver jag aldrig med andra digitala kameror, de levererar rätt filformat direkt. Men jag kan inte allt det här, det måste finnas ett enklare sätt att få rätt format från början (hoppas jag).
/ebh
Windows Live Movie Maker för Win 7 klarar av att redigera filerna från en S95.

Om du kör en äldre version så finns det säkert gratis konverteringsprogram att ladda ner på nätet som kan göra om MOV till något som WMM klarar av.

Vad som är "rätt" format kan ju alltid diskuteras men det förefaller väl som allt fler digitalkameror använder sig av samma format som S95 gör.
 

ebh

Aktiv medlem
Windows Live Movie Maker för Win 7 klarar av att redigera filerna från en S95.
Tack! Skall strax prova det.
Nyfiken, finns det ev andra trick, tips, för filmandet med S95, -Gör så här! bra tips.
Alltid kul att lära sig nytt.
/ebh
 
ANNONS