Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

28 mm vs 200 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

haffy

Aktiv medlem
Hej,

jag har hört på flera ställen att ex ett teleobjektiv trycker ihop bilden, och ett normalobjektiv böjer ut bilder. Drar man det vidare så säger man att ett tele på runt 100mm är bra för porträttfoto, och ett 28mm för landskap eller liknande.
Jag har inte fått ihop detta i mitt huvud, ska försöka förklara hur jag menar.

Om vi kollar på denna bilden (som jag hittade på google), så ser vi vart de olika "objektiven" skär bilden.
Om vi säger att jag vill ha 200mm bilden men bara har med mig mitt 50mm objektiv, kan jag inte bara gå fram så det skär bilden på samma ställen.
Då jag tror att svaret är nej på det, så vill jag veta vad är skillnaden (gärna förklarat med bilder)?

http://4.bp.blogspot.com/_1R2pAAV4qGM/TSHtvGpo8DI/AAAAAAAAH6M/u9Hw_8Bwwig/s1600/perspective+distortion.jpg

Tac för svar, blir snart tokig på att inte förstå.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Olika brännvidder påverkar egentligen inte "hoptryckning" eller motsatsen.

Brännvidden påverkar bara "beskärningen" av motivet.

Om du står på samma ställe och fotograferar samma motyiv med två olika brännvidder så får du två bilder där du ur den som är tagen med kortare brännvidd kan skära ut precis samma utsnitt.

Om du däremot flyttar dig närmare motivet för att få samma utsnitt med den kortare brännvidden kommer perspektivet att förändras. Huvudmotivet kommer att verka större i förhållande till det som liggger längre bort.

Hoptryckningseffekten med ett tele är en upplevelse som du kan få om du beskär en vidvinkelbild hårt också.

Petter ...
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Två (ett) bildexempel. Det är samma bild - olika beskuren.

I den första bilden finns en upplevelse av hoptryck. De olika delarna i motivet är i förhållande till fotografens avstånd till motivet relativt nära varandra.

I den andra bilden finns en upplevelse av djup. De närliggande delarna i motivet är i förhållande till avståndet till fotografen relativt långt från de bortre delarna.

Samma skillnad mellan de två bilderna hade kunnat åstadkommas med olika brännvidd.

Petter ...
 

Bilagor

Melker Humala

Aktiv medlem
Du kan gå närmare för att få samma utsnitt, men du får då inte samma perspektiv.
Du har förmodligen sett den effekten en massa gånger på film.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dolly_zoom
Svinbra länk speciellt animationen med tekannorna visar ju pedagogiskt hur hoptrycknings effekten kommer till. Det blir hoptryckning av kombinationen av längre brännvidd och perspektivförändringen som behövs för samma utsnitt.

M
 

pechblande

Aktiv medlem
och för de som inte orkar läsa så mycket utan hellre tittar på bilder finns HÄR en mycket bra dementi till det som petter hävdar ovan.
 

ceselb

Medlem
I den första bilden finns en upplevelse av hoptryck. De olika delarna i motivet är i förhållande till fotografens avstånd till motivet relativt nära varandra.

I den andra bilden finns en upplevelse av djup. De närliggande delarna i motivet är i förhållande till avståndet till fotografen relativt långt från de bortre delarna.
Nu är du väl ändå ute och cyklar? Exemplet du anger är ju bara beskuret annorlunda, med samma brännvidd. Ingen perspektivförskjutning alltså.

Samma skillnad mellan de två bilderna hade kunnat åstadkommas med olika brännvidd.
Nej, stämmer inte.
 

haffy

Aktiv medlem
Tack för snabba svar. :)

Jag tror jag förstår nu, med ex 100mm så kommer bakgrunden närmare förgrunden om man gämför med ex 35mm.
Då kommer en följdfråga, när är detta bra att använd. Kan tänka mig när man vill få bort onödigt "stök" i bakgrunden?
Men det kanske finns något mer ess man kan ta med sig?

Har gått och funderat på detta ett tag.. Sitter nämligen på ett 24-70mm och funderar på om varför jag ska köpa ett tele.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Nu är du väl ändå ute och cyklar? Exemplet du anger är ju bara beskuret annorlunda, med samma brännvidd. Ingen perspektivförskjutning alltså.


Nej, stämmer inte.
Patrik!
Ta ditt 70-200. Ställ in det på 70 mm. Titta igenom sökaren på någonting ganska långt borta i mitten av sökarbilden. Medan du tittar i sökaren zoomar du till 200. Förklara sedan för mig på vilket sätt perspektivet förändras. Det enda du kommer att uppleva är att utnisttet förändras (att 70 mm bilden blir "beskuren").


Petter ...
 

PMD

Aktiv medlem
och för de som inte orkar läsa så mycket utan hellre tittar på bilder finns HÄR en mycket bra dementi till det som petter hävdar ovan.
I det exemplet ändras perspektivet pga att fotografen flyttar sig mellan varje bild.

Perspektiv är en egenskap hos verkligheten och påverkas inte av vilken brännvidd man använder när man fotograferar.

Petter har alltså helt rätt. Det är jätteenkelt att förvissa sig om den saken genom att från en och samma plats använda ett zoomobjektiv för att ta flera olika bilder med olika brännvidder.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
...
funderar på om varför jag ska köpa ett tele.
Mina exempelbilder ovan kan användas för att förklara principen på skillnad mellan två brännvidder. I praktiken kan man dock inte beskära hur hårt som helst i en bild eftersom bildkvaliteten då bara räcker för mycket små utskrifter. Om du vill uppnå den efffekt jag visade med den övre av bilderna. Alltså om du vill komma närmare. Om du vill "maska" av omgivningen. Och koncentrera bilden lite mer. Och ändå ha full upplösning. Då behöver du ett tele.

Petter ...
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
och för de som inte orkar läsa så mycket utan hellre tittar på bilder finns HÄR en mycket bra dementi till det som petter hävdar ovan.
Bilderna på den länken dementerar inte alls mitt inlägg.

Jag förklarade med mina bilder hur brännvidden gör skillnad om fotografen står kvar på samma plats .

Länken förklarar skillnad på kombinationen av olika brännvidd och förflyttning av fotografen.

Wikipedialänken i ett annat inlägg förklarar hur perspektivet förändras när fotografen förflyttar sig.


Tillsammans ger dessa tre olika förklaringar en ganska komplett förklaring av brännvid, perspektiv och vad kombinationen av dessa två kan ge.

Petter ...
 

haffy

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vad som hände med en till synes enkel fråga, men detta har jag hittat på egen hand.
Blir ingen större skillnad på motivet men bakgrunden komemr närmare med tele.

Är det någon mer skillnad, är det något sätt man kan tänka på när man väljer objektiv för ett visst motiv.

Tips mottages varmast !

Två bilder bifogade där jag ser stor skillnad på illustrationen men ingen påverkas på personen (som iofs inte kan stå stilla).
 

Bilagor

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Vet inte riktigt vad som hände med en till synes enkel fråga, men detta har jag hittat på egen hand.
Blir ingen större skillnad på motivet men bakgrunden komemr närmare med tele.

Är det någon mer skillnad, är det något sätt man kan tänka på när man väljer objektiv för ett visst motiv.

Tips mottages varmast !

Två bilder bifogade där jag ser stor skillnad på illustrationen men ingen påverkas på personen (som iofs inte kan stå stilla).
Du har alltså gjort som i den högra illustrationen. Du har flyttat dig för att med olika brännvidd ändå få huvudmotivet i samma storlek. Kan med fördel användas för att få bakgrunden oskarp vid porträttfoto.
Om du hade haft ett större avstånd mellan motivet och bakgrunden skulle du uppleva större skillnad i dina exempel. Men redan nu ser man tydligt hur grenen (?) blir tjockare med längre brännvidd, och maskorna i gallret blir större i samma grad.

Petter ...
 
Senast ändrad:

smilfinken

Aktiv medlem
Två bilder bifogade där jag ser stor skillnad på illustrationen men ingen påverkas på personen (som iofs inte kan stå stilla).
Bakgrunden förändras (ser ut att komma närmare, skulle jag säga) enligt den högra serien i illustrationen. Det blir också suddigare med längre brännvidd, tycks det mig. Allt enligt gängse teori, väl?
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Det har förklarats tidigare i tråden och det har länkats till bra förklaringssidor. Men låt mig ändå försöka.

Nedan visar jag en skiss över hur olika brännvidd påverkar bildvinkeln - alltså hur stort synfält som kameran får. Med lång brännvidd blir det litet synfält. Med kort brännvidd blir det stort.

Om du dessutom flyttar kameran så förändras perspektivet.

Dina bilder på mannen framför blommorna är exempel på kombinationen av dessa fenomen. Genom att flytta bakåt och använda längre brännvidd kan huvudmotivet hållas konstant medan bakgrunden förändras. Ju längre bort från huvudmotivet som bakgrunden är desto större blir skillnaden.


Petter ...
 

Bilagor

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Här är två bilder från idag som visar på perspektivförändring vid olika avstånd till motivet.

Första bilden är tagen från Kungsbron i Stockholm med Bonnierhuset som motiv
Andra bilden är tagen ungefär 400 meter närmare. Från Barnhusbron. Bonnierhuset är ytterligare 400 meter längre bort.

Bonnierhuset är ungefär lika stort i båda bilderna, men lägg märke till omgivningen, och framförallt bussen och lyktstolpen med skylten. Bilden förändras totalt med perspektivet.
I det här fallet finns det saker framför huvudmotivet som ändras.

Den första bilden är ett exempel på en bild tagen med lång brännvidd
Den andra bilden tagen med normal brännvidd.


Petter ...
 

Bilagor

ANNONS