Annons

Windows Movie Maker -> Pinnacle Studio Plus -> Uppgradering???

Knight Palm

Aktiv medlem
.
Med min första digitalkamera som kunde spela in videoklipp, Canon S230, så var klippen som längst 30 sekunder långa i VGA-formatet 640x480 pixels. Dock 3 minuter med 320x240pixels QVGA, vilket tillsammans med QQVGA gav en begränsande låg upplösning för praktisk användning. (Av någon anledning skippde Canon den högre upplösningen VGA på den senare modellen A80, ty 30 sek långa klipp blev för frustrerande korta.)

Filmklippen sparades i Apples QuickTime-format och kunde enkelt editeras med MS Windows Movie Maker som hade de önskvärda basfunktionerna.

Med en hem-pc följde programmet Pinnacle Studio SE 7.10, till vilken jag senare köpte en uppgradering till Studio Plus 10.8. Programmet mest känt för instabilitet och sina idoga krascher, men med många funktioner, import- och exportmöjligheter. Visserligen kunde man köpa till stöd för MPEG-4/DivX, men nya format har tillkommit, t.ex. MPEG4 AVC H.264 och AVCHD(/lite).

Nero Vision är v9 ett annat alternativ, där en fördel är att man har flera ljudspår att mixa från, samt att stöd för AVCHD finnes. Ser att nu erbjuder Ahead ytterligare ett alternativ, nämligen Nero Video Premium HD.

I dagsläget använder jag gamla versioner av Movie Maker (ty XP), Pinnacle Studio och Nero Vision. Mest nöjd är jag med resultaten från Pinnacle Studio. Behöver dock bättre stöd för import/export av modernare mer komprimerande videoformat.

Skulle visserligen kunna fortsätta med Movie Maker, men det kräver ett nyare operativsystem. Sådant kommer, eftersom videoredigerande kräver mer datorkraft, än vad min nuvarande laptop och strömsnåla Atom-baserade dator tillhandahåller.

Valet står mellan att uppgradera till Studio v15 alt. Nero v10. Eller är alternativen från Adobe och Sony även värda att undersöka närmare?

Ser att Adobe erbjuder 30% rabatt på Elements-kombon fram till den 17 maj. Hur står sig Premiere Elements v9 mot Pinnacle Studio v15? (Är misstänksam mot rabatteringen, alt. en utgående version eller konkurrensmässigt en dålig produkt?)

Ser att även Sony har en nerladdingsbar testversion. Hur är Vegas Movie Studio HD Platinum 10 sett i jämförelse med de övriga?

P.S:
-Är det inte tid att skaffa en Mac säger kompisarna...

Ref:
 

jimmiegrunde

Aktiv medlem
Frågar du hur Sony Vegas Movie Studio HD Platinum 10 är jämfört med de övriga?
Isf skulle jag påstå att det är överlägset bättre än alla utom Premiere Elements, då jag aldrig testat just Elements.

Jag använder Vegas till att redigera klipp från min Canon 550D och det funkar hur bra som helst. Dock måste jag konvertera originalklippen till ett mer redigeringsvänligt codec än det .h264 codec som Canon använder sig av.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Verkar resurssnål

Frågar du hur Sony Vegas Movie Studio HD Platinum 10 är jämfört med de övriga?
Isf skulle jag påstå att det är överlägset bättre än alla utom Premiere Elements, då jag aldrig testat just Elements.

Jag använder Vegas till att redigera klipp från min Canon 550D och det funkar hur bra som helst. Dock måste jag konvertera originalklippen till ett mer redigeringsvänligt codec än det .h264 codec som Canon använder sig av.
Använder Sony Vegas 10 och redigerar filer från 600D och 7D på en bärbar dator som kostade 4 lax (en Packard Bell inköpt förra sommaren). Inga som helst problem att redigera utan konvertering.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Re: Verkar resurssnål

Kikade på systemkraven och det verkar som Adobe är mest resurskrävande, medan som här tidigare nämnts Sony är resurssnålast. Det verkar vara en fördel, i och med att en befintlig laptop kan användas.

Låter bra att höra att ni är nöjda med Vegas-programmet. Borde själv frigöra utrymme på hårddisken samt ladda ner en testversion. Annars är nog Pinnacle en favorit av gammal vana, men tänker kika på alternativen innan jag bestämmer mig.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Bildspel?

Har nu provat lite med Vegas testversion. Skulle först redigera en skarp video, men tidsnöd tvingade mig till att återvända till Studio, där jag redan har favorit-templates, känedom om övergångar etc.

Så den första egentliga övningen blev ett bildspel, där jag verkligen gillar möjligheten att hantera multipla spår, till skillnad mot min tidigare Pinnacle Studio version. Bildövergångarna blir också bra. Vegas har kraschat några gånger, men recovery-funktionen återskapar det mesta. Renderingsalternativen till olika utformat verkar vara tillräckligt många.

Vad anser ni om att väga in aspekten att kunna göra bildspel spelar för roll vid val av videoredigeringsprogram? Vilka program använder ni för att knåpa ihop ett musiksatt bildspel?
På vilket format sparar ni bildspelet? MPEG1?

P.S.
Återstår att knåpa ihop en video för utvärdering inom testperioden av programmet, eftersom det ju är huvudsyftet med mina behov.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Varför tappar jag ljudet med kodek för Windows Media 9

.
Exempel med ett musiksatt bildspel på 4min 13sek:
♦ MPEG-1 60MB 1280x720-25p (flest artefakter)
♦ MPEG-2 121MB DVD kvalitet 720x576-50i (bra, men sammanflätningsdefekter i bildväxlingarna)
♦ MPEG-2 608MB HD kvalitet 1280x720-50p (snyggaste bildväxlingarna, minimala artefakter)
♦ MPEG-4 24MB MainConcept 1280x720-25p 768kbps (mycket artefakter)
♦ MPEG-4 188MB Sony AVC 1280x720-25p 8Mbps (inga artefakter, bästa kompromiss)
♦ MS WMV 88MB Windows Media 9 (inga artefakter, längst tid att rendera, tappar ljudet!)

Kodek: H264 - MPEG-4 AVC (part 10) (avc1)
Är en bra kompromiss, som ger utmärkt bildkvalitet, med bra och mjuka bildväxlingseffekter, hyfsat kompakt bildfil för att ändå vara i HD-kvalitet och som funkar att ladda upp till Google Picasa.
 
ANNONS