Annons

CF-kort -> Extern HDD

Produkter
(logga in för att koppla)

marer

Ny medlem
Kommer åka på en resa med min kamera och har inte möjlighet att ta med mig min dator. Kan man på något sätt läsa in Kamerans Compact Flash-kort med min externa hårddisk utan en dator som mellanhand? Antingen direkt via kameran (Canon 7d) eller via någon form av CF läsare anpassad för ändamålet.
 

reboot81

Aktiv medlem
Mellanlagringsenhet

Koppla kameran till en hårddisk går inte, men att tömma minneskortet till en portabel hårddisk, även kallad mellanlagringsenhet går. Finns olika modeller, Scandinavian photo har en 250GB för lite drygt 4000kr.

Kolla på prisjakt, "bildlagringsdiskar". Har läst en del positivt om Nexto.
 
Senast ändrad:

reboot81

Aktiv medlem
En liten reflektion från min sida

Det finns många lösningar, men man bör ställa sig frågan vad man är ute efter. Vill man tömma sina minneskort eller vill man skydda sig mot dataförlust?
Att kopiera/bränna/flytta bilder till från minneskort utan att göra backup är enligt mig urbota korkat.
Vid varje flytt finns risker, och att dessutom lägga alla ägg i en korg (på en hårddisk) låter inte som en bra ide.

För mig blir det många minneskort förvarade på olika ställen när jag är på resande fot.

Nästa steg skulle vara en portabel hårddisk som mellanlagringenhet. Dock skulle jag behålla bilderna på minneskorten tills jag återvänt hem.
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag använder min mellan lagringar het som backup på fältet dvs jag har minnes kort som täcker lagringsbehovet. Men sen har jag en Hyperdrive som jag backar upp korten på som förvaras på annat ställe än min eskorten.
 
ANNONS