Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bälgkamera att använda

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej,
nu har jag ägt en Voigtländer "e-messer" 6x9 i ett drygt år. Negativen och diorna blir fantastiska. Det är stor skillnad mot småbild. Men kameran är gammal och jag har problem med både slutartider, skärpan och ljusläckor när solen skiner, så jag letar efter något nytt. Det är en fördel för mig att kameran ser smått antik ut. Folk blir intresserade och det blir lättare att fotografera.

vad tror ni, skulle passa in på de här kraven?

- 6x9 är fint, men jag skulle också trivas med 6x6 eller 6x4,5 om negativen är skarpa
- kopplad mätsökare
- bländaröppning kring 4 eller större
- inte mycket större än min Nikon F3
- den ska fungera

Allra gladast blir jag om ni kan hjälpa mig att hitta något med en gång, men då får jag väl lägga ut en köpannons.

tack på förhand
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Tack för tipset! Jag får börja spara idag. Om jag sparar in en fika i veckan tar det inte mer än 5-10 år. Så i mellantiden kanske en Zeiss Ikon. Du vet inte var man hittar sådana?
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Tack för tipset! Jag får börja spara idag. Om jag sparar in en fika i veckan tar det inte mer än 5-10 år. Så i mellantiden kanske en Zeiss Ikon. Du vet inte var man hittar sådana?
Tradera. Fast nackdelen med Tradera är ju att man aldrig riktigt vet i vilket skick kameran är i. Testa gärna att lägga upp en köpesannons här på Fotosidan; det brukar kunna ge napp.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej igen,

jag lade faktiskt ut en annons redan. Får se om den ger effekt. Tradera har jag köpt många saker på, men blocket kanske är bättre för kameror som man vill kunna pröva ordentligt.

Jag förstår inte att de här bälgkamerorna inte är mer populära. Eller är de det?
 

J. Patric

Aktiv medlem
En Zeiss Ikon "Super Ikonta" eller "Ikonta" med Compur-Rapid eller Synchro-Compur-slutare, antireflexbehandlat Zeiss-Opton Tessar vore nog det bästa köpet, om den fungerar som den skall. På tyska eBay brukar man kunna hitta dem, och betala kan man göra via IBAN över internetbanken.

Det finns andra märken som är lika bra, men av erfarenhet vet jag att man då ofta måste justera dem. Jag har en östtysk Ercona II med Zeiss 3,5/105 Zeiss Tessar (antireflexbehandlat) som är DDR-versionen av Ikonta. Har haft en till. Båda fick jag dock justera skärpan på (först med mattskiva i filmplanet, sedan minimal justering med film och pyttesmå stegs vridningar med fokuseringen för att få exakt skärpejustering. Nu fungerar båda kanon, och sålde den ena.

Voigtländer Bessa I med Color-Skopar är också utmärkt. Tyvärr brukar de ha Prontor-S/SVS-slutare som är bra när de fungerar, men oftare har problem än Compur.

Agfa Record II och III är bra, men Agfa använde dåligt bälgmaterial så bälgarna har i 95% av fallen små hål som måste täppas med akrylfärg/svart nagellack eller bytas.De övriga fem procenten med bra bälgar är från de sista årens produktion. Dessutom använde Agfa ett fett för fokuseringsgängan som stelnat med tiden.
 
ANNONS