Annons

Vilken systemkamera att filma med?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotoankan

Aktiv medlem
Tänkte köpa en ny system kamera med filmfunktion och funderar på vilken jag ska välja för runt 5000kr.

Kommer använda den för att fota i första hand men vill gärna kunna filma nu när vi väntar tillökning.

Har varit inne på Canon 550d, Nikon D3100, Nikon 5100, Sony NEX-5. Kanske finns någon annan modell som jag har missat?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skall du ha autofokus i praktiken vid filmning gäller: Sony NEX, A55,33, Samsung NX serien, Panasonic G/GH/GF serien. Vid stillbildsfotografering med snabba motiv är Sony A55/33 bäst av dessa. Alla ovannämnda får dock stryk av Canons och Nikons kameror med USM eller AF-S objektiv vid AF servo vid stillbildstagning. Man får prioritera. Vad gäller kamera är A55/33 bästa kompromissen men största objektivutbud ffa begagnat har Canon/Nikon. Tänk på att kitgluggen till A55/33 med SAM motor har ljud så att AF blir inte tyst utan tas upp av mikrofonen i video enl recension.
 

fotoankan

Aktiv medlem
Skall du ha autofokus i praktiken vid filmning gäller: Sony NEX, A55,33, Samsung NX serien, Panasonic G/GH/GF serien. Vid stillbildsfotografering med snabba motiv är Sony A55/33 bäst av dessa. Alla ovannämnda får dock stryk av Canons och Nikons kameror med USM eller AF-S objektiv vid AF servo vid stillbildstagning. Man får prioritera. Vad gäller kamera är A55/33 bästa kompromissen men största objektivutbud ffa begagnat har Canon/Nikon. Tänk på att kitgluggen till A55/33 med SAM motor har ljud så att AF blir inte tyst utan tas upp av mikrofonen i video enl recension.
Är det bara fokushastigheten vid stillbildsfotografering på canon och nikon som är bättre än sony nex mfl?

Hur är filmkvalitén och stillbildskvalitén på de olika kamerorna?
 

SvenJonsson

Aktiv medlem
@Fredrik: Men A55 har väl inte manuella inställningar i videoläget om jag kommer ihåg rätt?

Det verkar faktiskt vara bättre komprimering på videon på 4/3 panasonic kamerorna jämte t.ex. Canon 550d. Mindre s.k. "moire" eller artefakter, falska linjer, vad jag sett. Jag har hört bra om NEX serien också men inte sett film från dem.

Det finns nog en hel del att hitta på Vimeo, sök på kameran så hittar du exempelfilmer.

Jag skulle också kika på huruvida kameran har en vikbar skärm eller ej som en väldigt viktig faktor om du inte planerar att köpa till en liten monitor.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Är det bara fokushastigheten vid stillbildsfotografering på canon och nikon som är bättre än sony nex mfl?

Hur är filmkvalitén och stillbildskvalitén på de olika kamerorna?
Aningens bättre brusprestanda på A55, Nikon D5100 och NEX än Canon 550D/600D. Sämre på A33 och D3100 men i linje med Canon 550D/600D. Alla dessa är väldigt bra. Är man proffssportfotograf så är brusprestanda fördelen hos A55 och Nikon D5100 av betydelse annars spelar det i praktiken ingen roll. Fast köper man kamera p g a brusprestanda då skall man ju också köpa dyra ljusstarka zoomar eller fasta brännvidder.

Samsung och Panasonic G & GF ligger ett hack längre ner i brusprestanda vilket kan spela roll i inomhusmiljöer utan blixt. GH1&2 är mitt emellan A33 & D3100 och Samsung & övriga Panasonic.

Vad gäller filmning är Panasonic GH 1&2 vassast på marknaden med bra codec och genomtänkt hantering. A55 har 1080 filer och A33 720. Överiga tror jag filmar i 1080 med reservation för osäkerhet kring D3100. Skippa Canon 1000D och 1100D de är väldigt strippade - billiga men ej prisvärda.

Är det möjlighet att filmna som gäller och du kan tänka dig manuell fokus vid filmning duger alla för detta. För en ren stillbildssatsning med filmmöjlighet föreslår jag antingen 550D+18-55 IS för under 6000:- eller de sista exen av Nikon D90 då den till skillnad från D3100/5000/5100 även ger autofokus med äldre objektiv utan motor i objektivet. Med både D90 & 550D får du tillgång till enorma objektivutbud. Köp till en 50/1,8 till dessa så har du ett billigt och bra porträttobjektiv.

Vill du gå filmrutten istället finns idag ett solklart prisvärt alternativ - Panasonic GH1 med 14-140 för 6695:- beg på Scandinavian Photo. 14-140 är den bästa konsumentsuperzoomen på marknaden och kostar (bara objektivet) nytt lika mycket som paketet ovan. Övriga objektiv till Panasonic är dock lite dyra, men bra överlag.
 

fotoankan

Aktiv medlem
Tycker det låter som att Sony SLT-A55 är bästa alternativet om man vill ha en bra stillbildskamera som även filmar bättre än närmaste konkurrentera D5100, D7000, 550D osv.
Dock verkar det inte vara så många som har kameran. Verkar vara canon och nikon som gäller.

Imponerande fokusering för att vara en systemkamera om man kollar den här filmen: http://www.youtube.com/watch?v=UGACITjBIXE&feature=related

När jag har kollat liknande filmer för NEX-5, D5100 osv så håller den på att fokusera hela tiden och bilden blir typ svajig.
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tycker det låter som att Sony SLT-A55 är bästa alternativet om man vill ha en bra stillbildskamera som även filmar bättre än närmaste konkurrentera D5100, D7000, 550D osv.
Dock verkar det inte vara så många som har kameran. Verkar vara canon och nikon som gäller.
Glöm bara inte bort att bland moderna digitalkameror vad gäller stillbild så är faktorerna för bra bilder (i fallande ordning): fotografen, objektivet och sist kameran. F u tredjepartsobjektiv är objektiv till Sonykameror i de bättre klasserna dyrare än Nikon och Canons motsvarigheter utan att ens ta hänsyn till det enorma utbudet av begagnat till dessa två. Men, håller man sig till kitobjektivet, en enklare telezoom och blixt spelar det ingen roll vilket märke man köper - priset blir snarlikt för ungefär samma prestanda och då som du säger har Sony A55 i praktiken mer användbar filmfunktion. Däremot är frågan, om man inte är avancerad filmare om codec och 1080/720 spelar så stor roll egentligen. Filmar inte mycket själv så jag vet inte.
 

fotoankan

Aktiv medlem
Glöm bara inte bort att bland moderna digitalkameror vad gäller stillbild så är faktorerna för bra bilder (i fallande ordning): fotografen, objektivet och sist kameran. F u tredjepartsobjektiv är objektiv till Sonykameror i de bättre klasserna dyrare än Nikon och Canons motsvarigheter utan att ens ta hänsyn till det enorma utbudet av begagnat till dessa två. Men, håller man sig till kitobjektivet, en enklare telezoom och blixt spelar det ingen roll vilket märke man köper - priset blir snarlikt för ungefär samma prestanda och då som du säger har Sony A55 i praktiken mer användbar filmfunktion. Däremot är frågan, om man inte är avancerad filmare om codec och 1080/720 spelar så stor roll egentligen. Filmar inte mycket själv så jag vet inte.
Jag kollar visserligen på vilken codec som används och att det helst ska gå att filma i 1080 men det är inget livsavgörande. Tycker däremot auto-fokuseringen är det som spelar störst roll om man ska kunna filma med kameran på ett vettigt sätt eller ej.

Har nog kommit fram till att valet står mellan Nikon D5100, Canon 550D, Sony SLT-A55 och Sony NEX-5.
Vill gärna ha typ lika mycket zoom som jag hade på min D70, dvs 18-125 och där blir det tyvärr rätt dyrt om man ska ha motsvarande Sony tex. :-(
 

m00ndancer

Aktiv medlem
Jag kollar visserligen på vilken codec som används och att det helst ska gå att filma i 1080 men det är inget livsavgörande. Tycker däremot auto-fokuseringen är det som spelar störst roll om man ska kunna filma med kameran på ett vettigt sätt eller ej.

Har nog kommit fram till att valet står mellan Nikon D5100, Canon 550D, Sony SLT-A55 och Sony NEX-5.
Vill gärna ha typ lika mycket zoom som jag hade på min D70, dvs 18-125 och där blir det tyvärr rätt dyrt om man ska ha motsvarande Sony tex. :-(
Skall du ha vettig AF vid filmning så faller både Nikon och Canon bort. På de filmexempel jag har sett så verkar SLT-55 vara bäst.
 

fotoankan

Aktiv medlem
Hur står sig Sony A55 mot Canon 550D och Nikon D5100 när det gäller stillbilder? Känns som vettig AF vid filmning är krav när man vill filma lekande barn eller duger 5100 eller 550 med manuell fokus?

Om jag ska välja a55. Ska jag köpa med kit lins eller hoppa den och köpa någon annan? Vad ska man köpa för någon annan i så fall? Vill ha 18 till 105 i alla fall. Funderar på om sigmas 18-200 skulle kunna vara något?
 

m00ndancer

Aktiv medlem
Det där med barn kan jag svara på. Glöm det med manuell fokus eller med den fokusen som är i D5100. Sen vet jag inte vilken som är snabbast av nex och slt.
Bild mässigt har slt-55 samma kvalite som D5100 förutom vid dåligt ljus i alla fall om man tittar på dxo mätningarna. Den är ocksa bättre än 550D. Det som ligger sony i fatet är tillgången på objektiv. Som tur är finns det vettiga objektiv från 3:e part.

Jag skulle nog köpa med kit 18-55 eller bara huset och ett Sigma AF 18-250/3,5-6,3 DC OS HSM
Tystare motor i den när man filmar än kit 18-55 eller 18-200
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hur står sig Sony A55 mot Canon 550D och Nikon D5100 när det gäller stillbilder? Känns som vettig AF vid filmning är krav när man vill filma lekande barn eller duger 5100 eller 550 med manuell fokus?

Om jag ska välja a55. Ska jag köpa med kit lins eller hoppa den och köpa någon annan? Vad ska man köpa för någon annan i så fall? Vill ha 18 till 105 i alla fall. Funderar på om sigmas 18-200 skulle kunna vara något?
Du bör ha extern mikrofon till A55 också för att vara säker på att kameraljud inte fortplantas till filmen.
 

fotoankan

Aktiv medlem
Det där med barn kan jag svara på. Glöm det med manuell fokus eller med den fokusen som är i D5100. Sen vet jag inte vilken som är snabbast av nex och slt.
Bild mässigt har slt-55 samma kvalite som D5100 förutom vid dåligt ljus i alla fall om man tittar på dxo mätningarna. Den är ocksa bättre än 550D. Det som ligger sony i fatet är tillgången på objektiv. Som tur är finns det vettiga objektiv från 3:e part.

Jag skulle nog köpa med kit 18-55 eller bara huset och ett Sigma AF 18-250/3,5-6,3 DC OS HSM
Tystare motor i den när man filmar än kit 18-55 eller 18-200
Verkar bli lite mer pengar än vad jag hade tänkt mig från början. Men jag vill gärna att den ska vara ett alternativ till att köpa en separat videokamera så det verkar som att man behöver kliva upp till de summorna i så fall.

ang utbudet av objektiv är det inget som oroar mig eftersom jag antagligen bara kommer köpa ett eller två objektiv och köra på det. Tänkte mig först ett zoom objektiv och sedan ev en fast normal.
Blir inte objektivet rätt stort om man ska ha 18-250 gämfört med 18-125?
Hur nödvändigt är det med Optisk stabilisator i objektivet när kameran har det inbyggt?
Är det HSM som visar att det är en annan motor?
Blir det inte billigare att köpa tex 18-200 och sedan extern mic om motorljudet stör?

Sony A55 + Sigma 18-250 blir runt 10000kr. Känns lite mycket. Annars kanske NEX-5 med 18-200 varit ett alternativ. Man får en smidig mindre kamera som klarar typ samma sak som A55, eller?
 

m00ndancer

Aktiv medlem
HSM=tystare motor
NEX vs SLT = NEX har ingen sökare alls utan bara en skärm bak. Mycket knöligare att använda men mycket mindre.

Gå in till någon butik t ex MediaMarkt och kläm och känn.

Nex har ingen inbyggd blixt utan den följer med och skall hängas på vid bruk,
 

fotoankan

Aktiv medlem
Hur är film och bild kvalité om man jämför NEX-5 och A55?

Någon som har någon invändig mot att man behöver gå upp till A55 jämfört 550D eller D5100 för att få en systemkamera som filmar vettigt med AF?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Verkar bli lite mer pengar än vad jag hade tänkt mig från början. Men jag vill gärna att den ska vara ett alternativ till att köpa en separat videokamera så det verkar som att man behöver kliva upp till de summorna i så fall.

ang utbudet av objektiv är det inget som oroar mig eftersom jag antagligen bara kommer köpa ett eller två objektiv och köra på det. Tänkte mig först ett zoom objektiv och sedan ev en fast normal.
Blir inte objektivet rätt stort om man ska ha 18-250 gämfört med 18-125?
Hur nödvändigt är det med Optisk stabilisator i objektivet när kameran har det inbyggt?
Är det HSM som visar att det är en annan motor?
Blir det inte billigare att köpa tex 18-200 och sedan extern mic om motorljudet stör?

Sony A55 + Sigma 18-250 blir runt 10000kr. Känns lite mycket. Annars kanske NEX-5 med 18-200 varit ett alternativ. Man får en smidig mindre kamera som klarar typ samma sak som A55, eller?
Man kan visserligen sätta på tredjeparts 18-200 på NEX med adapter då NEX5+18-200 Sony kostar 10.000:- men vad vitsen i storlek är med denna kolloss med objektiv får någon svara mig. Gällande superzoom så behöver du i o f s inte bildstabilisator i objektivet med A55 eftersom det sitter i sensorn som även ger dignalen till sökaren. Stabiliseringen i objektivet är lite bättre med OS dock. Du behöver HSM motor även med extern mikrofon vid filmning.
 

fotoankan

Aktiv medlem
Man kan visserligen sätta på tredjeparts 18-200 på NEX med adapter då NEX5+18-200 Sony kostar 10.000:- men vad vitsen i storlek är med denna kolloss med objektiv får någon svara mig. Gällande superzoom så behöver du i o f s inte bildstabilisator i objektivet med A55 eftersom det sitter i sensorn som även ger dignalen till sökaren. Stabiliseringen i objektivet är lite bättre med OS dock. Du behöver HSM motor även med extern mikrofon vid filmning.
Känns inte som att motorljudet är en sån stor grej för min del, eftersom det handlar om att filma småklipp när ungarna leker eller liknande. Men eftersom jag tycker 18-50 kitlinsen som medföljer har för lite tele så är frågan vilken man ska skaffa i stället? 18-125 räcker, men om man får mer tele för samma pengar och storlek så kan det vara intressant.

Så vad rekommenderas för billigare objektiv om vi skippar det här med HSM motor och OS?
 

m00ndancer

Aktiv medlem
Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC
Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di II
Men jag har ingen aning om kvalitén...

Tyvärr så är det ju så att i många fall när det gäller optik så får man vad man betalar för.
Sony Alpha SLT-A55 + 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6 för c:a 10 om du kan få tag på det låter mycket roligare, dessutom är kvaliten troligen bättre än de objektiv som nämnts ovan.

Googla på recensioner. Kolla här på fotosidan om det finns recensioner.

Jag kände på slt-a55 idag och den känns riktigt bra med gott om manuella kontroller så man inte behöver gå in i meny systemet så ofta för att ändra saker. Nex-5 däremot blir väldigt framtung och obalanserad med mindre kanppar och snap-on blixt. blääää

Inte samma sak som en 60D eller D90 men bättre än en 550D.
 

fotoankan

Aktiv medlem
Hade ett sigma 18-125 till min d70 och jag böt aldrig objektiv. Vad är fördelen med att ha 18-55 + 55-200 när det finns 18-200? Då måste man byta objektiv flera gånger per tillfälle om man vill ha variation på bilderna.
Jag är nog för mycket amatör och bekväm för att vilja byta objektiv hela tiden. Möjligtvis att jag har ett fast med lågt bländarvärde för att klara svag belysning inomhus bättre.

Vad får man på d90 som a55 saknar?

Vad skulle ni säga är de stora skillnaderna mellan min gamla d70 och a55?
 
ANNONS