Annons

Jag är ny på att filma med kamera, behöver hjälp....

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Med vad spelar ni upp era filmer på datorn? Har alla CS5 & funkar det alltid genom det? Kan jag förminska filerna jag spelar in på något sätt? I så fall, hur?
Har ni något annat bra tt veta när man filmar så skriv gärna & berätta.
Jag har en Canon 5D II
Tack på förhand :0)
 

M7_21

Aktiv medlem
Först, köp gärna boken "Filma HD-video med digital systemkamera" av Kraus & Steinmüller, kostar 227: på Bokus.se (Internet), den är på svenska och vänder sig till fotografer som vill lära sig hur man filmar. Lättläst och bra! Flera företag anordnar info-träffar, var själv på en idag som Canon ordnat på Rajala i Stockholm, de är oftast gratis.

Rent allmänt tycker jag att det finns många fördelar att filma med DSLR, MEN, det finna åtskilliga fallgropar också, bland annat är ännu så länge ljudet ett frågetecken, värmen ett annat osv. Tror nog att den här tekniken behöver ett par år till innan den är fullgod, likvärdig med en videokameras möjligheter.

Bli inte skrämd av detta, börja filma redan nu och testa, det är ju i princip "gratis"! Lycka till!
 

Melmis

Aktiv medlem
Först, köp gärna boken "Filma HD-video med digital systemkamera" av Kraus & Steinmüller, kostar 227: på Bokus.se (Internet), den är på svenska och vänder sig till fotografer som vill lära sig hur man filmar. Lättläst och bra! Flera företag anordnar info-träffar, var själv på en idag som Canon ordnat på Rajala i Stockholm, de är oftast gratis.

Rent allmänt tycker jag att det finns många fördelar att filma med DSLR, MEN, det finna åtskilliga fallgropar också, bland annat är ännu så länge ljudet ett frågetecken, värmen ett annat osv. Tror nog att den här tekniken behöver ett par år till innan den är fullgod, likvärdig med en videokameras möjligheter.

Bli inte skrämd av detta, börja filma redan nu och testa, det är ju i princip "gratis"! Lycka till!
Ljudet funkar helt ok måste jag säga, inget större fel. Värmen, vad menar du med det?
Ett stort problem jag har är att det blir så stora filer när jag filmar, filmade 5 min & filen blev 1,62 GB. Det kanske blir så, jag har noll koll.......
Men jag kunde inte ens lägga över den på datorn då det verkar som den är för stor?????
Vad spelar du upp filmerna på datorn?
 

BempaS

Aktiv medlem
Det borde inte vara problem att lägga över dem i din dator. Kolla först att du har plats på datorn kanske.. Jag skulle rekommendera att använda kortläsare istället ifall du kanske använder USB-kablen mellan kamera och dator.
Filmfilerna är ganska tunga men om datorn är tillräcklig så kan du spela upp klippen med bl a Zoombrowser som du fick med till kameran, i det programmet kan du även klippa filerna dock inte redigera (tror jag..)
 

M7_21

Aktiv medlem
Jag har en Canon 550D och en iMac. Filmar med 1920x (HD) överför filmen till Bridge via USB-kabeln. Öppnar Final Cut Pro och importerar filen till Timeline. Gör en grovredigering, lägger till ev effekter, texter och går sedan till QuickTime Conversion och omvandlar filmen till ProRes 422 HQ eller LT. Allt detta står i boken jag rekommenderade.

Kamerorna är inställda av tullbestämmelser att de ska stängas av efter 29 min 59 sek, dock ej i USA... Sensorn i kameran blir rätt varm efter ett tag, man ska då helst stänga av kameran och låta den svalna lite. Risken blir större för brus om sensorn är för varn bland annat.

1,5 minuter film blev hos mig 548,1 MB så ditt resultat verkar bli samma som för mig. Beträffande ljudet tror jag inte att det var OK om du använde den inbyggda mikrofonen, det blir lätt skrapljud från kameran och hur ska du göra om du måste filma en person som står 3 meter från kameran? Köp en bra löstagbar mikrofon, men det räcker egentligen inte för du har ingen medhörning från kameran, uttag för hörlurar saknas ju tyvärr (iaf än så länge...)

Att jag hänvisade till boken beror på att allt detta är en ren "djungel", det finns så mycket att lära sig om att filma med DSLR att du måste ändå börja från grunden med detta. Går inte på något sätt att jämföra med att ta stillbilder, tyvärr.

Emma, det är rätt svårt i början med att filma med DSLR, men ge inte upp utan testa på med boken, gå på föredrag, skriv till FS igen och fråga på!
 
ANNONS