Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket minneskort och hur stort?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotoankan

Aktiv medlem
Har beställt en Sony A33 och funderar på vad jag ska köpa för SD-kort till. Antar att det måste vara rätt snabbt samt behöver vara rätt stort om man ska kunna filma ibland.
 

fotoankan

Aktiv medlem
Beställde ett Transcend Ultimate SDHC 16GB Class 10 från SweBurn.com

Hittade någonstans att 16GB skulle räcka till ca 2 timmar film i högkvalité-formatet och nästan 3 timmar i mp4 på en A33 vilket duger gott för min del.
 

j2^

Aktiv medlem
Har beställt en Sony A33 och funderar på vad jag ska köpa för SD-kort till. Antar att det måste vara rätt snabbt samt behöver vara rätt stort om man ska kunna filma ibland.
Att filma kräver _betydligt_ mindre av minneskortet vad gäller hastighet än vad stillbildsfotografering gör. Kameran är ju dessutom begänsad till 29min59sek per klipp på grund av EU-tullregler.
 

fotoankan

Aktiv medlem
Att filma kräver _betydligt_ mindre av minneskortet vad gäller hastighet än vad stillbildsfotografering gör. Kameran är ju dessutom begänsad till 29min59sek per klipp på grund av EU-tullregler.
Dessa EU regler. Misstänker att det finns sätt att gå runt det dessutom. Men 30min räcker för min del.
 

Karl2

Aktiv medlem
Har minneskort med klass 4, som fungerat väl tills nu. Men med flera pixlar för stillbild och med HD för filming räcker inte snabbheten för klass 4 längre till. För filming krävs minst klass 6 ( enligt Gigantti) För stillbilder i råformat kan kortet med klass 4 leda till en skrivtid till minneskortet om 10 sek för varje bild. Klass 10 (30 MB/s) rekommenderas och har ett vettigt pris. Helst ännu snabbare minneskort 45 MB/s . De snabba korten verkar för tillfället vara ransonerade och svårare att få tag på. Priserna går också nedåt hela tiden, så det kan vara skäl att vänta med någon större investering i minneskort.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Priserna går också nedåt hela tiden, så det kan vara skäl att vänta med någon större investering i minneskort.
Risken är väl att man då får vänta ganska länge... Prisfallet har pågått så länge minneskretsar öht har existerat och kommer nog att pågå så länge vi lever.

Köp det du behöver när du behöver det.
 
ANNONS