Annons

Närbildslins på makro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peterrrrr

Aktiv medlem
Har ett Tamron 60 macro, ibland känner jag att jag vill komma ännu mer när insekten/blomman. Funkar det bra att använda en närbildslins på ett makro?
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Det bör det göra, men jag skulle hellre rekommendera dig mellanringar. Det bör ge mindre kvalitetsförlust.

Problemet kan dock vara att du måste gå så nära att motivet tar i frontlinsen. Jag vågar inte ge dig ett säkert svar på det.
 

Peterrrrr

Aktiv medlem
Det bör det göra, men jag skulle hellre rekommendera dig mellanringar. Det bör ge mindre kvalitetsförlust.

Problemet kan dock vara att du måste gå så nära att motivet tar i frontlinsen. Jag vågar inte ge dig ett säkert svar på det.
Fast mellanringar gör väl inte närgränsen bättre?

Det är ingen fara med frontlinsen, det finns marginal med objektivet från början :)
 

Maria Wilhelmson

Aktiv medlem

skogsbaronen

Aktiv medlem
Mellanringar kortar närgränsen, men kortar också bortre gränsen. Hela fokusområdet förskjuts alltså. Med mellanringar kanske du bara kan fokusera på, säg, 0,2-8m, och utan kan du kanske fokusera på 0,4-oändligheten. Som exempel alltså, inga riktiga siffror =)

Telekonvertrar förlänger brännvidden men behåller fokusområdet precis som innan.

Båda går att använda till macro.
 

ArneB

Aktiv medlem
Det går utmärkt att kombinera makroobjektiv, mellanringar, telekonverter och närbildslins - om man vill. Bildkvaliteten beror naturligtvis på de olika delarna, bilden blir inte bättre med konverter och/eller närbildslins, men behöver inte bli påtagligt sämre heller. Det blir svårare med komposition och skärpeinställning när man kommer närmare. Men det är roligt också.
 

Skalmann

Aktiv medlem
Vad funkar bäst i eran uppfattning? Har nämligen även jag Tamrons 60/2.0. Finns det en teleconverter som skulle passa (använder en Sony SLT A55)? Sonys TC verkar bara funka med ett fåtal objektiv såvitt jag förstått. Annars vore lite större brännvidd helnajs.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har en Nikkor 60/2.8 och funderar i samma banor.

- mellanringar, jag tror att med ett 60mm så kommer man för nära så att objektet ska vara inne i objektivet för att få skärpa (har väl idag runt 5cm vid 1:1, kanske skulle mellanringar fungera om man hade ett längre arbetsavstånd

- närbildslins, har aldrig använt någon, men sätter den ner kvalitén så är jag tveksam, för kan man lika gärna beskära bilden

- teleconverter, jag har en Kenko 1.4, och ska göra ett försök med den. är dock inte nöjd med den på telet då den ger en något sämre skärpa, att en beskärning av bilden oftast blr bättre, men jag ska göra ett försök

- kanske är mellanringar på ett 100-150mm makro en bättre väg att gå, men det är väl så att då får man ha mer ringar för att uppnå samma effekt som för ett kortare objektiv, men det kanske finns chans att har något arbetsavstånd kvar då?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har gjort lite test idag. Den översta bilden är en beskuren så att storleken blir samma som jag använt ett Kenko 1.4. Den andra bilden är med Kenko 1.4 och den sista bilden är väl så "bra" det kan bli med 1.4Kenko och ett 60/2.8 objektiv. Alla bilderna är tagna med största möjliga bildyta 1:1. de två sista är då alltså inte beskurna något
 

Bilagor

Lars Hedin

Aktiv medlem
Närbildslinser fungerar bäst på objektiv med lite längre brännvidd. Om man köper närbildslins bör det vara en akromatisk typ, som består av flera linser. Annars blir kvalitetsförlusten stor.

Teleconvertrar passar ibland inte direkt på macroobjektiv. Linserna tar i varann. En mellanring mellan objektivet och teleconvertern löser det problemet.

Mellanringar är nog det första jag rekommenderar om du vill komma närmare.

Hälsningar
Lars Hedin
 

Olle

Aktiv medlem
- mellanringar, jag tror att med ett 60mm så kommer man för nära så att objektet ska vara inne i objektivet för att få skärpa (har väl idag runt 5cm vid 1:1, kanske skulle mellanringar fungera om man hade ett längre arbetsavstånd
Med makroobjektiv är nog risken att fokus hamnar inuti objektivet mycket liten. Det är när man använder mellanringar med vidvinkelobjektiv eller zoomobjektiv där kortaste brännvidden är vidvinkel, som det kan hända. Detta p g a att såna objektiv måste använda s k retrofokus för att inte komma ivägen för spegeln.

- närbildslins, har aldrig använt någon, men sätter den ner kvalitén så är jag tveksam, för kan man lika gärna beskära bilden
Om man använder två-eller flerlinsiga s k akromatiska närbildslinser behöver inte kvaliten bli sämre än med mellanringar. Men av egen erfarenhet vet jag att inte alla akromatiska närbildslinser passar ihop med alla makroobjektiv.

Olle
 
ANNONS