Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Balda Baldix bälgkamera 6x6

Produkter
(logga in för att koppla)

torkon1012

Medlem
Jag har just köpt denna förvånansvärt lilla mellanformatskamera med ett enligt uppgift mycket bra objektiv. Allt tycks fungera, men det är ett problem glaset i sökaren är mjölkaktigt och därmed svårt att se genom. Jag har försökt rengöra de yttre glasytorna, det blev inte mycket bättre. Vågar jag ta isär kamerans överdel för att rengöra insidorna? (Jag har aldrig tidigare försökt mig på en sådan operation.) Det jag läst mig till på internet är att det kan vålla problem efteråt. Amerikanen Matt Denton har en utmärkt webbsida om gamla bälgkameror, men för att komma i kontakt med honom måste jag gå med i Facebook och det lockar mig inte.
Har du rengjort sökaren vore jag tacksam för en utförlig beskrivning hur du gått tillväga. Helst på denna kameramodell.
Torbjörn
 
ANNONS