Annons

Canon 35mm f/2 slut överallt?

Produkter
(logga in för att koppla)

cosima

Medlem
Jag ska köpa ett 35mm-objektiv till min Canon 50D, och har Canons egna som förstahandsval. Det är ett objektiv som är svårt att hitta begagnat, så jag har kollat på vad det kostar nytt.
Problemet är att det är slut i stort sett överallt (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31822), vilket får mig att undra om det är så att det är på väg att bytas ut, eller om det bara är en slump? Någon som har koll?

Bör jag satsa på att köpa det (det finns hos Japanfoto)?

Vänligen
Hannah
 

cosima

Medlem
Nu bara gissar jag, men det KAN ha med jordbävningen i Japan för ett tag sedan att göra.

Du har ju även (det lite dyrare) Sigma 30/1.4...
Nu när jag tänker så långt låter det givetvis väldigt rimligt. Tyvärr blir det väl lätt så att när nyhetsrapporteringen ändrar fokus så tänker man inte längre än näsan räcker (vilket jag skäms för nu i efterhand).

Apropå 30mm-objektivet tvekar jag lite. Priset i sig är inget problem, men jag sålde precis mitt 24mm:s-objektiv då jag tyckte det var för vidvinkligt. Jag tänker mig att 35:an, som blir ~56mm med crop-faktor skall tillgodose mina behov.

Tack för svar! Nu vågar jag nog snart lägga in beställningen.

/Hannah
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
det har varken med jordbävning eller att den skall utgå att göra. Canon tillverkar och leverar objektiv i olika perioder, och sedan i vart fall 2008 har jag erfarenhet av att ibland finns vissa gluggar, och rätt ofta finns de inte i lager hos generalagenten, och då oftast inte ute hos handlarna. Men Japanphoto har ju bra pris på den, så köp den där. Jag har den, och även om den är ganska långt ifrån 35/1.4 i kvalitet (som jag också har), så är den trevlig pga sin lilla storlek och låga pris. Riktigt skarp i mitten, men ganska oskarp i kanterna om man inte bländar ner ganska rejält. Kantoskärpan märks ju lite mindre på en kroppad kamera som 50d, men ändå en hel del. Men det gör det på alternativen 28/1.8 och Sigma 30/1.4 också, och då är ju 35/2 desto mer prisvärd. Utifrån tester så är Sigma 28/1.8 den bästa av dessa, men den är stor och otymplig och någon tusenlapp dyrare än 35/2
 

azek99

Aktiv medlem
Kör med 35/2 och är jättenöjd med det. Instämmer i hb's kommentar om kantoskärpa men det gör inte mig mkt. Smidigt objektiv som kostar rimligt, sitter ofta på min kamera.
 

wfrank

Aktiv medlem
Du kanske ska ta en titt på det helt nya Samyang 35/1.4 om manuell fokus kan vara din grej. Oklart än så länge hur väl det presterar, men deras tidigare objektiv har i flera fall varit absolut toppklass typ "Zeissnivå eller bättre", bortom många Canon L) - och till i sammanhanget lågt pris. Borde finnas i butik vilken vecka som helst.

Sen finns ju alltid Zeiss 35/2 och ett nytt 35/1.4 - men i annan prisklass och även dessa manuella...
 

spotmatic

Aktiv medlem
Jag kör också mycket med ef 35/2. Litet och lätt, ganska så ljustarkt. Hög kontrast och skarpt. Men tappar endel mot kanten i skärpa på stor öppning. Även en del vinjettering finns. Men jag ser mest oskärpan när jag fotar plana föremål. Inte så mycket på vanliga foton. Kan bero på bildfältskröknig.
Jag skulle önska att den hade lite rundare bländare. 5 bländarblad är lite gammalmodigt idag. Ljuspunkter utanför fokus blir lätt lite väl vassa. Annars skapligt snygg oskärpa.

Så i mitt tycke klart godkänt objektiv med en del egenheter som också kan bidra till bilden.
 

Monty

Aktiv medlem
CameraNU i Holland har 35/2 på lager. http://www.cameranu.nl/en/artikel/2746/Canon_EF_35mm_f_2.0.html
Jag (och många andra) har handlat där och blivit mycket nöjda. Fick leverans därifrån senast förra veckan. Leveranstid ca en vecka till södra Norrlands inland. Går utmärkt att mailkommunicera med på Engelska.
€25 tillkommer i frakt och du kan betala med banköverföring, kreditkort eller paypal.
Hamnar på ca 2700:- i dag inkl frakt och kortavgift, vilket är något dyrare än Fotokungen mfl, men inte så värst mycket.
 
ANNONS