Annons

Rolleiflex fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

rayalott

Medlem
Hej!
Har skaffat mig en Rollieflex, har tidigare fotat med en liknande mellanformatskamera.
Eftersom jag inte är så kunnig i fototräsket hoppas jag kunna får hjälp här.
jag har läst lite på nätet och tror att det är en model från 1940 talet...
Compur Rapid står det på den... och hittat något jag tror är serienumret.
Men!
vad innebär:

och... när jag laddade kameran med film... funkade den inte som den andra jag brukade använda.
så jag tittade på lite youtube instruktions filmer... men ingen av dom kamerorna ser ut som min.
Min har inte en "extra" "metallpinne" som filmen ska dras under...

frågan är vad är det för kamera jag köpt egentligen? och vad innebär tessar 1:3,5 f=7,5 cm ??
är det en rolleiflex 3,5 eller 7,5?

som ni förstår har jag noll koll... hoppas någon kan hjälpa mig... blev lite orolig efter allt jag hittat på nätet... att jag kanske köpt helt "fel" modell.

tack på förhand!
 

rayalott

Medlem
Ser den ut så här: http://www.oocities.org/vienna/1244/rollei1/a5.jpg ?

3,5 är största bländaren, så det är det som räknas när man säger Rolleiflex 3,5.

7,5 cm är brännvidden.

hej! ja den ser nästan ut så... den har en liten "triangel" med loggan på "locket".
är det den här du skickade? Standard Rolleiflex 6x6 - New Model K4 640... det är iaf den mest liknande modellen jag hittat.
fått till film-laddningen iaf nu.

men vad är det jag har då... rolleiflex 3,5-.... eller 7,5? efter som det står båda typ...
?
 

Urr

Aktiv medlem
Äldre Rolleiflexer, från 40-talet har Compur Rapid och Jena Tessar. Själv har jag en en från 1953 med Opton-Tessar och synchro-compur. Ännu nyare har Carl Zeiss Tessar. Men skillnaderna är inte så stora. Du har en fin brukskamera i din hand. Använd den!
 

rayalott

Medlem
Äldre Rolleiflexer, från 40-talet har Compur Rapid och Jena Tessar. Själv har jag en en från 1953 med Opton-Tessar och synchro-compur. Ännu nyare har Carl Zeiss Tessar. Men skillnaderna är inte så stora. Du har en fin brukskamera i din hand. Använd den!
hej!
råkade förstöra första rullen...men nu ser det ut att rulla o funka... får se om det blir nåt sen... kan det vara så att gamla kameror läcker in ljus o så? eller vad brukar dom vanligaste problemen vara?

vad innebär "har compur rapid"? det står ju compur rapid på den...

/r
 

Urr

Aktiv medlem
Compur rapid är namnet på slutaren. Många kameror kan få ålderskrämpor, att ljus tränger in kan va ett problem, men det behöver du inte vara rädd för på Rolleiflex. Möjligen kan slutaren behöva rengöras.
 

J. Patric

Aktiv medlem
hej! ja den ser nästan ut så... den har en liten "triangel" med loggan på "locket".
är det den här du skickade? Standard Rolleiflex 6x6 - New Model K4 640... det är iaf den mest liknande modellen jag hittat.
fått till film-laddningen iaf nu.
Visa bild på kameran så blir det enklare att avgöra. Det kan vara så att kameran har fått ett ljusschakt från en Rolleicord efter att originalschaktet gått sönder. Ja, bilden jag länkade till är på en Rolleiflex Standard "neu". Den tillverkades bara en kort tid innan kriget gjorde att man fick spara på resurserna.


men vad är det jag har då... rolleiflex 3,5-.... eller 7,5? efter som det står båda typ...
?
3,5.
 

rayalott

Medlem
va bra! jag får svar på mina frågor! tack! ska strax lägga upp en bild på min nya kärlek!
 

J. Patric

Aktiv medlem
Om ljusschaktet ser ut som på den här Rolleicorden så är det utbytt:

http://farm4.static.flickr.com/3658/3357616269_dd68cbb887.jpg

Det kan ha varit så att originalschaktet gått sönder så att man bytte ut det. Originalet hade ganska mjuk plåt som kunde skadas, och nitar av mjuk aluminium.


Kameran fungerar ungefär likadant som de vanligare rolleiflexmodellerna. När du laddar den med film och har stängt bakstycket så vevar du försiktigt fram filmen tills du ser en etta i rödfönstret. Sedan stänger du rödfönstret och kan börja fotografera. Sedan stoppar veven automatiskt vid varje ny ruta, så du behöver inte använda rödfönstret igen.

Det är en ganska sällsynt kameramodell. Bara 8340 stycken tillverkades mellan 1939-41. :)
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag hade rätt. :)

Namnskylten är också utbytt mot en från 1950-talet. Originalet var plattare, hade DRP och DRGM och serienumret på framsidan av den.
 

rayalott

Medlem
Om ljusschaktet ser ut som på den här Rolleicorden så är det utbytt:

http://farm4.static.flickr.com/3658/3357616269_dd68cbb887.jpg

Det kan ha varit så att originalschaktet gått sönder så att man bytte ut det. Originalet hade ganska mjuk plåt som kunde skadas, och nitar av mjuk aluminium.


Kameran fungerar ungefär likadant som de vanligare rolleiflexmodellerna. När du laddar den med film och har stängt bakstycket så vevar du försiktigt fram filmen tills du ser en etta i rödfönstret. Sedan stänger du rödfönstret och kan börja fotografera. Sedan stoppar veven automatiskt vid varje ny ruta, så du behöver inte använda rödfönstret igen.

Det är en ganska sällsynt kameramodell. Bara 8340 stycken tillverkades mellan 1939-41. :)
hej!
ja locket ser ut somden på bilden... dock ser inte kameran ut exakt så där...
utifrån denna modell... o info om serienr... :
http://www.rolleiclub.com/cameras/tlr/info/early_tlr.shtml
så är det precis som du säger att den är från runt 1939-41... för serienr, hör till dom åren...
får hoppas på att den tar "bra" bilder!
 

rayalott

Medlem
Jag hade rätt. :)

Namnskylten är också utbytt mot en från 1950-talet. Originalet var plattare, hade DRP och DRGM och serienumret på framsidan av den.
hi!

inte undra på att jag inte hittade en bild på en som såg ut exakt som min!!
serienr. är typ ingraverat där man laddar med film
 
ANNONS