Annons

Feedback på min första "sälj"-sida.

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus77

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis tagit mig mod till att lägga upp en portfolio och erbjuda mina bilder till försäljning. Jag har inte sålt bilder någon gång tidigare och skulle därför vilja ha en del tips av er som drygar ut kassan med bildförsäljning, eller eventuellt lyckas skrapa ihop pengar till utrustning..

Hur fungerar utformningen och budskapet på min sida? Vad bör jag välja för bilder? Bör jag välja andra typer av bilder? Saknas någon väsentlig information, tycker ni? Var kan man marknadsföra sig bäst när det gäller den nivån jag ligger på?

Sidan finns här: http://www.mpfoto.info.se

Tacksam för kommentarer och tips. Att bilderna kanske inte håller tillräcklig klass är ju givetvis en risk, men det lär jag väl märka. ;) Det är mer principen jag undrar över.

Mvh, Magnus
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Något jag reagerade på direkt:
"Bilderna duger i allmänhet för tryck i upp till A4-format i högsta fotokvalitet"

Byt ut "duger" mot "håller". "Duger" låter lite för försiktigt och nedvärderande.

mvh Christer
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Du kallar dig för bildbyrå men såvitt jag kan se är du ensam fotograf.

Jag tycker målgruppen känns lite otydlig. "Bildbyrå" är ambitiöst, men samtidigt riktar du dig i texten mycket till privatpersoner som vill hänga bilder på väggen. Jag tycker det är överflödigt att specifikt nämna att den tjänsten riktar sig till privatpersoner, företag har inte heller tomma väggar :)

Vill du sälja till privatpersoner tror jag du behöver en tydlig prislista, paketpriser med allt inkluderat.

Du nämner inte heller om du har f-skattsedel och överhuvudtaget lite om affärsvillkoren.

Vad är den fotografiska inriktningen? Naturbilder? Berätta det!

Mycket fina bilder.
 

Magnus77

Aktiv medlem
Jim: Jag har också funderat mycket på hur jag ska formulera mig.. Om jag ska låta mindre "pretatiös", vad ska jag kalla min verksamhet? Jag ska nog ta ditt råd med att omstrukturera hela inriktingen mot privatpersoner istället...

Ja, naturbilder är kanske min inriktning.. ;) Jag vet inte själv riktigt - men de bilder jag valde ut var åt det hållet, så det är nog det som gäller.

Vad är en rimlig prislista?? Fasta kostnader + vilken marginal? Tänker på att det kan ju bli en del släktingar och vänner som är intresserade också, och då vill man inte skinna dem på pengar, samtidigt som man måste sätta en viss "standard."

Glömde nästan: Tack för omdömet gällande bilderna!
 

Millacamilla

Aktiv medlem
tumnaglar

Hallå där!
En tanke är att lägga upp tumnaglar på bilderna. Det gör att man får en bra översikt, för att sedan kunna klicka på dem för att se dem i större format. Som sidan är utformad nu blir det en massa scrollande upp och ner...

Håller med om en tydlig prislista, det måste du ha! Håller också med om att det är mycket fina naturbilder :)
//Milla
 

KGS

Aktiv medlem
Hade inte tänkt lägga mej i den här diskussionen, men jag måste bara berömma bilderna i din portfolio. Snyggt!

Varför inte erbjuda ännu större format, en del av de där bilderna skulle vara snygga som affischer o man sitter inte sååå nära när man kollar affischer, säkert att det inte håller för 70x100?

Gissar att det är ett getingbo att försöka sälja bilder om än aldrig så bra, men lycka till!
 

gors

Aktiv medlem
Snygga bilder, men presentationen tycker jag att du ska göra om från grunden.

Det känns som om du valt ett ljummet mellanting mellan överblick (många bilder per sida) och bildupplevelse (bilderna är ändå lite halvstora).

Satsa på antingen eller. Gör större bilder och presentera en åt gången om du vill ge surfaren en starkare bildupplevelse. Det blir lite urvattnat som det är, ögonen hoppar från den ena bilden till den andra. Eller satsa på ännu bättre överblick med små "tumnaglar" som leder till större bilder.

Dessutom: Bilderna har olika ramar. Finns det någon särskild anledning?

Och så en struntsak: när man klickar på "english" så översätts inte all text på sidan.

I övrigt håller jag med tidigare inlägg i det mesta. Ord som "bildbyrå" och "bildbank" är alldeles för pretentiösa i sammanhanget.

Allt du behöver säga är att du är en naturinriktad fotograf som tar fina bilder, och här är några av dem. Om du vill köpa en att ha på väggen så går det bra.

I övrigt ser det fint ut. Helhetsintrycket är trots allt positivt.
 

Liza

Aktiv medlem
Bara en observation. På Svenska finns det 150 bilder - på Engelska finns det 200 ? Fina bilder men du bör nog välja att presentera dig som enskild fotograf.
 

Magnus77

Aktiv medlem
Tack för all er feedback! Som ni kanske märker har jag inte sysslat med försäljning av bilder tidigare. Det finns tydligen en hel del som kan förbättras/förändras och jag ska ta en titt på det hela.
 

haze

Aktiv medlem
Jättefina bilder!

Men vem som helst kan ju ladda hem dem och använda i webformat helt gratis. Det finns ju ett antal webbsidor idag så du får lite svårt att hålla koll på ev stölder. Kanske en tonad copyright-text tvärs över svårredigerade delar eller skydda dina html-filer från kopiering.

Tycker också som många andra att när bildantalet växer så måste du klickbara tummar och kategorier annars orkar ingen söka.
 

Magnus77

Aktiv medlem
Har gjort några mindre ändringar, men fortsätter. En del länkar behöver också fixas.

Hur fungerar systemet med miniatyrer istället? Känns det lättare och mer överskådligt nu?

mpfoto

Svårt att skriva en vettig prislista.. Några förslag på vad man ska lägga sig på för pris till privatpersoner? Ska man erbjuda inramade helhetslösningar kanske?
 

staffanlo

Medlem
hej..
skriv inte enl. BLF eller lägre, då vill ju alla köpare av bilderna ha ett lägre pris än det BLF rekommenderar..
sälj aldrig bort bildrätten...
lycka till med försäljningen bilderna
/staffan
 

Magnus77

Aktiv medlem
Staffan: Jag tänkte mer på att privatpersoner inte vill/ske behöva betala enligt BLF, men det stämmer att jag nog måste göra det tydligare i texten.

Jag är enormt tacksam för all hjälp och feedback, och jag hoppas att andra som har samma tankar som jag, har nytta av det som står i denna tråd.
 

MR Dan

Aktiv medlem
Vad hände sedan? Ser att sidan inte ligger uppe, har du en ny? 2003 var ett tag sedan men visst går det att väcka liv i gamla trådar väl?
 

Magnus77

Aktiv medlem
Hej, Dan!

Nej, det hände väl inte så mycket sedan. Jag vaknade väl upp en morgon med en släng av självkritik kanske. Det gick så illa att jag fått förtroendet att lära andra att fotografera istället...

Skämt åsido så har jag totalt glömt mina bildsäljarambitioner och de flesta bilder som låg uppe var naturbilder som miljoner andra fotografer tagit bättre och säljer på andra sajter.

Egentligen så är bilderna jag har på min fotosidanprofil rätt så representativa för mina ambitioner idag även om jag säkert har fler "klassiskt perfekta" naturbilder i bildarkivet hemma.

Som fotolärare tänker jag ibland på ett elakt amerikanskt citat: "Those who can, do. Those who can't, teach." Jag håller givetvis inte med men det är en rätt så dråplig kommentar ändå, speciellt när ett sådan här glömd tråd dyker upp.

Ibland säljer jag något foto till vänner och bekanta dock, så helt åt pipan är det väl inte...
 
ANNONS