Annons

Blåsa liv i en gammal Zeiss? (Super Ikonta)

Produkter
(logga in för att koppla)

Stockholm2009

Aktiv medlem
Morsning!
Jag har fått äran att förvalta min svärfars Zeiss Super Ikonta IV. Prima skick, superfin - men...
Tröööög... Fokusera är oerhört segt!

Vad är lämpligt att göra? Finns tips på "gör-det-själv"-lösning? Om jag bör lämna in på service, sker sådant på ett rimligt sätt utan att det blir en tung investering?

Tacksam för tips!!
 

Stockholm2009

Aktiv medlem
Lite komplettering!
Slänger in ett par bilder på kameramodellen och objektiv (fast "mitt" objektiv är mycket mer välbehållen än den på närbilden :)
Modellen är bestyckad med en Tessar 75mm/3,5 och Compur Synchro 1-500. Vad jag förstår är det inte ovanligt att smörjmedlet keckar ihop i gamla klenoder som inte varit på service lite då och då.

Vore kul att få den att funka bättre. Jag är inne i en Tri X-period och det vore toppen att ta med Ikontan ut i fält! Som det är nu är det helt enkelt hyperfokalt som gäller, det är för trögt att ställa in fokus så det får vara. Så... lösning sökes!
 

Bilagor

J. Patric

Aktiv medlem
Den kan vara värd att lämna in på service. Det kostar kanske en tusenlapp att få den servad hos LP-Foto. Visst går det att göra det själv, men det är ganska komplicerat om man inte gjort det förut, och Super-Ikonta är en känslig kamera att meka med eftersom fokuseringen är kopplad till avståndsmätaren.
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Nja...detta är inte en "egentlig" super-ikonta utan en sk Mess-ikonta om jag inte ser fel. Avståndsmätaren är väl inte kopplad utan man får läsa av avståndet och överföra det till objektivet manuellt. Rätta mig om jag har fel?

Om jag inte har fel så är det en enkel sak att fixa, tar några minuter att gänga ut frontelementet och göra rent och smörja upp. Jag har gjort det på dussinet kameror.

Att du ska fixa den är helt klart, dessa saker ska brukas! Sen om du vill lägga en större slant på att lämna in den till en riktig verkstad eller lämna den till nån lekman som undertecknad eller fixa den själv är ju bara en fråga om vad du är beredd att betala och hur viktig den är för dig.

För närvarande lönar det sig knappast att lämna in en sådan har kamera, den är ifs inte billigaste varianten utan tvärt om bästa från zeiss vid denna tiden, men det finns mycket smidigare och mer snabbjobbade kameror från samma tid (och tidigare) som erbjuder samma bildkvalitet och i många fall bättre för 500-1000kr om de är fungerande och i fint skick.
Men den kanske har ett affektionsvärde?
 

Stockholm2009

Aktiv medlem
Tack för bra svar!

Nja...detta är inte en "egentlig" super-ikonta utan en sk Mess-ikonta om jag inte ser fel. Avståndsmätaren är väl inte kopplad utan man får läsa av avståndet och överföra det till objektivet manuellt. Rätta mig om jag har fel?

Om jag inte har fel så är det en enkel sak att fixa, tar några minuter att gänga ut frontelementet och göra rent och smörja upp. Jag har gjort det på dussinet kameror.
(...)
Fabian,
Avståndsmätaren är kopplad (man ställer in skärpan i sökaren och för objektivet med en och samma ratt) och modellbeteckning m m tyder på att det är en Super Ikonta IV. Hur ser du på en lekmans möjlighet att börja mecka och operera i en sådan optik?
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Hur ser du på en lekmans möjlighet att börja mecka och operera i en sådan optik?
Då är det knepigare, går inte att säga närmre utan att man kikat närmre på konstruktionen i detalj, men det verkar från de bilder jag kollat på som om det sitter en arm under objektivet som kopplar till den främre linsens vridning i sin snäcka. Då handlar det bara om att lösgöra denna så man kan skruva ut frontlinsen och göra rent snäckan.

Det finns enklare "fusklösningar" som innefattar bensin eller liknande vilket man lägger att par droppar på snäckan när den är så utskruvad som den tillåter och därefter gängar lite fram och tillbaka så man sas, tvättar på det sätte. Brukar fungera bra 4/5 gånger men den 5e gången får man in skit i slutaren eller mellan linselementen och då får man ta lös hela slutaren. Ingenting blir förstört av det men servicebehovet blir mycket större, från en enkel sak till en hel slutarservice vilket tar lite längre tid.
 

P.V

Medlem
Jag skickade min super ikonta till l-foto i vansbro. Han rengjorde den och smörjde den och nu funkar den utmärkt.

Pieter
 

Urr

Aktiv medlem
Jag har haft problem med frammatningen på min Super Ikonta IV. Tyvärr har den ramlat sönder. Annars är det en mycket fin kamera och optik . Se min recension här på Fotosidan för lite tips!
 
ANNONS