Annons

Rolleiflex och Voigtländet Vito III

Produkter
(logga in för att koppla)

iBoat

Aktiv medlem
Rolleiflex och Voigtländer Vito III

Hej på er!
En granne till mig vill ha hjälp att sälja sin avlidne makes gamla prylar och snäll som man är säger jag inte nej. Jag ska så klart googla och kolla runt själv, men någon här kanske har erfarenhet av dessa kameror.

* Chinon CE-4. Den här kameran är nog rätt ointressant eftersom det var en budgetkamera redan när den kom i slutet på 70- talet

* Rolleicord. Här kan jag inte mycket, mer än att jag har läst att detta var en enklare variant av Rollieflex. Den är ytterst välskött och mekaniken verkar fungera. Har legat i sitt läderfodral i många, många år och ser "ny" ut.

* Voigtländer Vito III. Den här kameran känns otroligt gedigen och även här verkar slutaren och annnan mekanik fungera. Även den är i osannolikt bra skick.

Utöver dessa kameror fanns förstoringsapparat, gamla fotopapper, tork, ett Sigma 100-200 (passande Chinon) och en massa andra prylar. Mannen gick bort för 8 år sedan och en av de senaste prylarna han skaffade fanns också en "spy pen". En digitalkamera som liknar en pinne och har sökare och usb-kabel. Har pluggat in den och den verkar fungera. Vet något vad det är?

Vad den gamla damen vill veta är såklart vad sakerna är värda. Ska som sagt forska sälv, men om någon har vetskap om dessa prylar är jag tacksam för info.
 
Senast ändrad:

J. Patric

Aktiv medlem
Kan du ta en bild på Rolleicorden? Det finns många modeller från 1933-1977.

En Voigtländer Vito III kan man få över 2000 kr för i bra skick.
 

Olle

Aktiv medlem
Jag tycker att det snarare ser ut som Rolleicord V. Va, som jag själv har, har fokuseringsratten på vänster sida (sett bakifrån). Det framgår även av Shabbadangs länk. Har du kollat tillverkningsnumret? Det verkar dock finnas ett fel i länken när det gäller tillverkningsnummer för Va. Enligt en bok jag har skall det vara 1 584 000-1 599 999 och 1 900 001- 1 943 999. Min egen har 1 940 271.

Olle
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag tycker att det snarare ser ut som Rolleicord V. Va, som jag själv har, har fokuseringsratten på vänster sida (sett bakifrån). Det framgår även av Shabbadangs länk. Har du kollat tillverkningsnumret? Det verkar dock finnas ett fel i länken när det gäller tillverkningsnummer för Va. Enligt en bok jag har skall det vara 1 584 000-1 599 999 och 1 900 001- 1 943 999. Min egen har 1 940 271.

Olle
Tack för info.
Är det serienumret som syns på framsidan? Var hittar man tillverkningsnumret?

/Mats
 

Olle

Aktiv medlem
Kärt barn har många namn. :) Det jag kallade tillverkningsnummer kallar man på länken för "Serials" och i min tyska bok för "Kamera-Nummer". Va har numret direkt under logon Rolleicord och V verkar ha det där också, även om jag sett bilder där det inte syns.
Patric kan säkert ge klart besked.

Olle
 

iBoat

Aktiv medlem
Kärt barn har många namn. :) Det jag kallade tillverkningsnummer kallar man på länken för "Serials" och i min tyska bok för "Kamera-Nummer". Va har numret direkt under logon Rolleicord och V verkar ha det där också, även om jag sett bilder där det inte syns.
Patric kan säkert ge klart besked.

Olle
Ja, det borde så klart vara samma sak inser jag nu :) Numret som står under logon på framsidan är 1558753.

/Mats
 

Olle

Aktiv medlem
Numret som står under logon på framsidan är 1558753.
Vilket borde innebära att det är Rolleicord V du har, om man skall tro Shabbadangs länk och mina Rolleiböcker.
Anledningen till att man flyttade fokusratten på Va lär vara att den har utbytbart räkneverk för att man skall kunna använda kameran för andra format än 6x6. Då fick inte fokusratten plats på höger sida längre.

Olle
 

iBoat

Aktiv medlem
Vilket borde innebära att det är Rolleicord V du har, om man skall tro Shabbadangs länk och mina Rolleiböcker.
Anledningen till att man flyttade fokusratten på Va lär vara att den har utbytbart räkneverk för att man skall kunna använda kameran för andra format än 6x6. Då fick inte fokusratten plats på höger sida längre.

Olle
Aha, tack för svar. Spännande det här! Ska skaffa några rullar film till den och testa. Kanske rent av lånar (eller köper) hela mörkrummet av min granne och framkallar och kopierar själv. Det kliar i fingrarna :)
 

J. Patric

Aktiv medlem
Ja, det är en Rolleicord V. Värdet är omkring en tusenlapp, plus/minus någon hundralapp beroende på vad intressenter är villiga att betala på t.ex. Tradera eller eBay.


Spännande det här! Ska skaffa några rullar film till den och testa. Kanske rent av lånar (eller köper) hela mörkrummet av min granne och framkallar och kopierar själv. Det kliar i fingrarna :)
Det är det värt! Det är en fin kamera och Xenar är ett knivskarpt objektiv. Vito III är också en högkvalitetsklassiker, fast småbild. Din granne hade god smak. :)

Denne snubbe jämförde sin Rolleicord Vb (med samma objektiv) med sin digitala Canon Xti (EOS 400D):

http://www.youtube.com/watch?v=9vccKXWWrtQ

http://www.youtube.com/watch?v=X8lWLEtC8wY
 

iBoat

Aktiv medlem
Ja, det är en Rolleicord V. Värdet är omkring en tusenlapp, plus/minus någon hundralapp beroende på vad intressenter är villiga att betala på t.ex. Tradera eller eBay.




Det är det värt! Det är en fin kamera och Xenar är ett knivskarpt objektiv. Vito III är också en högkvalitetsklassiker, fast småbild. Din granne hade god smak. :)

Denne snubbe jämförde sin Rolleicord Vb (med samma objektiv) med sin digitala Canon Xti (EOS 400D):

http://www.youtube.com/watch?v=9vccKXWWrtQ

http://www.youtube.com/watch?v=X8lWLEtC8wY
Tackar för bra info. Har skaffat några rullar till Vito III, men 120-filmen var tyvärr slut hos min fotohandlare. Det är lite mer än 30 år sedan jag stod i mörkrummet på Grafiska skolan, men det ska bli kul att testa igen. Förstoringsapparaten var av märket Opemus och när jag skulle prova den smulades sladdarna sönder när man tog i dem. En massa kemi och fotopapper fanns också, men det borde ha passerat bäst-före-datum för många år sedan.
 

iBoat

Aktiv medlem
Ja, det är en Rolleicord V. Värdet är omkring en tusenlapp, plus/minus någon hundralapp beroende på vad intressenter är villiga att betala på t.ex. Tradera eller eBay.




Det är det värt! Det är en fin kamera och Xenar är ett knivskarpt objektiv. Vito III är också en högkvalitetsklassiker, fast småbild. Din granne hade god smak. :)

Denne snubbe jämförde sin Rolleicord Vb (med samma objektiv) med sin digitala Canon Xti (EOS 400D):

http://www.youtube.com/watch?v=9vccKXWWrtQ

http://www.youtube.com/watch?v=X8lWLEtC8wY
Jag ska göra motsvarande test och har skaffat några rullar negfilm. Har kollat i bruksanvisningen, men blir osäker ändå. Filmen matas fram som den ska, men det hörs nästan ingenting när jag trycker av! För visst ska man spänna slutaren med spaken som sitter under objektivet och sedan trycka av? Eller ska man hålla den spaken inne när man trycker av? Tacksam för svar.
/Mats
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag ska göra motsvarande test och har skaffat några rullar negfilm. Har kollat i bruksanvisningen, men blir osäker ändå. Filmen matas fram som den ska, men det hörs nästan ingenting när jag trycker av! För visst ska man spänna slutaren med spaken som sitter under objektivet och sedan trycka av? Eller ska man hålla den spaken inne när man trycker av?

Du gör rätt. Synchro-Compur är en centralslutare som är mycket tyst. Det finns heller ingen spegel som slår upp som i enögda spegelreflexer. Det ska inte låta mycket högre än som om du släpper ett gem på ett bord. Ett svagt *klick*, *zing* eller *zett* brukar höras. Med slutartider från 1/5 sek till 1 sek så hörs förstås även ett surr från bromsverket. :)

Spaken fungerar som både slutarspännare och avtryckare. Åt ena hållet för att spänna, och åt andra hållet för att trycka av. Avtrycket du har är ett smidigt tillbehör som sitter inskruvat i trådutlösargängan. Det ger ett mjukt avtryck.
 

sk8r

Aktiv medlem
Egentligen fina grejer alltsammans, man inget speciellt värde idag skulle jag säga. 1000-1500:- absolut max för rubbet.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Egentligen fina grejer alltsammans, man inget speciellt värde idag skulle jag säga. 1000-1500:- absolut max för rubbet.
Leker du troll eller hänger du inte med i prisutvecklingen? Priserna för dessa typer av samlarkameror har varit ganska konstant de senaste decennierna, medan priserna för Rollei har börjat gå upp ganska rejält internationellt.
 

iBoat

Aktiv medlem
Nu ska jag ut i parken med Voigtländern, Rollien och Nikon D3 och ta samma motiv för ett test. Ska bli intressant att se hur mycket 60 års utveckling har betytt för bildkvalitén. Någon ljusmätare har jag inte så det får bli de inställningar som Nikon säger...
 
ANNONS