Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Action-filmning med 7D - IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

HeliDanne

Medlem
Jag har börjat få ordning på mitt fotograferande och tar nu tag i Film-delen på min 7D.

Jag har den något bristfälliga 15-85 IS Gluggen och märker stora fördelar med den vad gäller slutkvaliteten på filmen om man jämför med en optik utan IS men kvaliteten är ju som man betalar för. Vad är era erfarenheter?

Jag filmar 90% handhållet och i förhållandevis bra ljus - närmare bestämt Radiostyrda helikoptrar utomhus. För de icke invigda kan jag tillägga att det är som att filma en bofink i sina livligaste stunder på 5 meters avstånd... Jag filmar mest på ca 50-100mm.

Nu undrar jag vilken optik jag bör satsa på och varför. Skall jag kanske tänka om i min rigg eller har jag missat nåt? Jag har läst att det skall finnas någon typ fokusföljare och att man skall ha liten bländare för att enklare kunna fokusera. Finns det andra tips?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Varförn bristfällig

Jag har börjat få ordning på mitt fotograferande och tar nu tag i Film-delen på min 7D.

Jag har den något bristfälliga 15-85 IS Gluggen och märker stora fördelar med den vad gäller slutkvaliteten på filmen om man jämför med en optik utan IS men kvaliteten är ju som man betalar för. Vad är era erfarenheter?

Jag filmar 90% handhållet och i förhållandevis bra ljus - närmare bestämt Radiostyrda helikoptrar utomhus. För de icke invigda kan jag tillägga att det är som att filma en bofink i sina livligaste stunder på 5 meters avstånd... Jag filmar mest på ca 50-100mm.

Nu undrar jag vilken optik jag bör satsa på och varför. Skall jag kanske tänka om i min rigg eller har jag missat nåt? Jag har läst att det skall finnas någon typ fokusföljare och att man skall ha liten bländare för att enklare kunna fokusera. Finns det andra tips?
Svårt att förstå riktigt vad du menar. På vilket sätt är den toppengluggen bristfällig. Den har bra IS och är skarp samt har snabb AF (vilket du iofs inte har nytta av då du filmar).??? Att den inte är jätteljusstark spelar väl ingen roll då du förmodligen helst bländar ner några steg för att få bättre skärpedjup (vilket ju är ett måste om man vill filma rörliga föremål med en sådan kamera) dessutom kan man ju inte så lätt använda större bländaröppningar om man vill filma optimalt på 1/50 s (som är den slutartid du ska använda vid 24 eller 25 b/s om du inte vill ha stroboliknande rotorer. Behöver du mer tele så är det nog bättre att du köper ett fast tele på 100-200 mm eller satsat på att kompletera med en 70-200 med snabb AF och bra IS.

PS
Ser nu att du nämner blända ner! Du har kanske kört på någon autoinställning tidigare. Ställ in 1/50 s manuell inställning, 100 ISO och blända ner till du få korrekt exponering. Har du inte filmat så tidigare så lär filmerna få ett lyft långt mycket större än ett nytt objektiv.
 

HeliDanne

Medlem
Jag tänker främst på vinjettering och att linjer i kanten blir väldigt krokiga... Det är ruskigt svårt att få bra skärpedjup (vilket iofs. inte är gluggens fel) och autofokusen är "sådär" i videoläget. den missar ofta och lägger fokus både framför och bakom beroende på hur Ljust det är omkring (eller iso - vilket vet jag inte).

Det som jag kan berömma gluggen för är IS:en som gör filmningen otroligt mjuk!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Rutten

Jag tänker främst på vinjettering och att linjer i kanten blir väldigt krokiga... Det är ruskigt svårt att få bra skärpedjup (vilket iofs. inte är gluggens fel) och autofokusen är "sådär" i videoläget. den missar ofta och lägger fokus både framför och bakom beroende på hur Ljust det är omkring (eller iso - vilket vet jag inte).

Det som jag kan berömma gluggen för är IS:en som gör filmningen otroligt mjuk!
AF är rutten och lika långsam med i stort alla objektiv i filmläget! Af fungerar ej under filmning om man inte trycker ner avtryckaren och fokuserar om. Man sabbar då flera sekunder av scenen då kameran letar. Bäst (och egentligen enda vettiga sättet) är att fokusera först och sedan slå över till videoläge och ta scenen. Ett annat alternativ om du har lite extra tillbehör som sökarförstorare (som förstorar upp och skärmar av displayern) är att fokusera manuellt under filmningen. Med en DSLR och utan extra tillbehör för tiotusentals kronor får man planera en del innan man tar sin scen om det ska bli bra. Det är ingen videokamera du har köpt. Sedan kan du undvika de allra vidvinkligaste lägena på det objektivet om du är allergisk mot distorsion.
 
ANNONS