Annons

Crashplan som backuplösning - uppladdningshastighet

Produkter
(logga in för att koppla)

Alagazam

Avslutat medlemskap
Just nu testar jag Crashplan som backuplösning online. Min plan är att lägga hela mitt bildarkiv online för att ha en alternativ backup till dem jag gör lokalt hos mig.

Det jag just nu funderar över är den långsamma uppladdningshastighet som tjänsten erbjuder. Jag sitter på ett nät med en kapacitet på 100 Mbit upp och ned. Trots det når jag inte högre snitthastighet vid uppladdning än cirka 0,6 Mbit.

Är det någon som har andra erfarenheter, eller som har haft samma låga hastighet som jag men lyckats "skruva" på några parametrar för att öka hastigheten?
 

j2^

Aktiv medlem
Du delar bandbredd med MILJONER andra användare. Det är ungefär den snitfarten du får.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Du delar bandbredd med MILJONER andra användare. Det är ungefär den snitfarten du får.
Det är en förklaring.

Samtidigt uppger andra användare att de når avsevärt högre hastigheter.

Jag startade tråden för att se om det finns alternativa förklaringar.

Crashplan säger att de inte har någon egen reglering av inflödet. Om alla användare kulle få 0,5-0,6 Mbit då borde det bero på något.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Testa vilken hastighet du har från dig först http://www.bredbandskollen.se/
Fast det säger bara vad hastigheten till Bredbandskollens servrar är och inte vad den är till CrashPlans. Då menar jag inte specifikt deras egen uppkoppling utan transportsträckan dit.

Dessutom så fungerar den tjänsten inte alls för mig. Jag får helt vansinniga siffror som överstiger de tekniskt möjliga i mitt fall när det gäller nedladdning. Fråga mig inte varför, men jag har prövat ibland då och då på kul och det brukar alltid vara samma visa.
 

j2^

Aktiv medlem
Crashplan säger att de inte har någon egen reglering av inflödet.
...vilket ju faktiskt ÄR problemet. Om de begränsade alla till, säg, 3-5Mbps så skulle ju _de flesta_ få betydligt högre hastigheter.

Eller ge alla en högre tokentilldelning för sina första X GB per dygn, och därefter strypa deras tokens..
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Fast det säger bara vad hastigheten till Bredbandskollens servrar är och inte vad den är till CrashPlans. Då menar jag inte specifikt deras egen uppkoppling utan transportsträckan dit.

Dessutom så fungerar den tjänsten inte alls för mig. Jag får helt vansinniga siffror som överstiger de tekniskt möjliga i mitt fall när det gäller nedladdning. Fråga mig inte varför, men jag har prövat ibland då och då på kul och det brukar alltid vara samma visa.
Jo, det vet jag. Transportsträckan i sig går inte att mäta med Bredbandskollen.

Däremot vet jag att jag når uppåt 10 Mbit vid uppladdning till olika webbhotell. Skillnaden mot de 0,6 jag får mot Crashplan blir tyvärr för stor i det läget.

Det är mycket möjligt att det helt enkelt inte går att få högre uppladdningshastighet, men innan jag slår fast det vill jag se om någon annan har andra erfarenheter. På nätet finns trådar där användare pratar om betydligt högre uppnådda hastigheter.
 

PMD

Aktiv medlem
Crashplan har ju tjänsten "Seeded Backup". Har du kollat om du kan få den i Sverige?
 

j2^

Aktiv medlem
Personligen resonerar jag ju dessutom lite som "Vilken roll spelar det _egentligen_ om det tar ett par månader att föra över initialdumpen?"
 

offetoffe

Aktiv medlem
Det finns en inställning i CrashPlan som minskar uppladdningshastigheten, det är bara att ändra så går det lite snabbare. Kolla under Inställningar -> Nätverk

/Olof

www.rymark.com
 

offetoffe

Aktiv medlem
Kan hålla med om att det inte går särskilt snabbt.. men när man väl är i fas så funkar det bra..
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Det finns en inställning i CrashPlan som minskar uppladdningshastigheten, det är bara att ändra så går det lite snabbare. Kolla under Inställningar -> Nätverk

/Olof

www.rymark.com
Det finns inställningar som begränsar uppladdningen beroende på hur mycket man använder datorn. Jag har dock valt att inte ha några hastighetsbegränsningar där.

Tänker du på några andra inställningar, eller är det den du menar?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vill du vara med och testa?

Hej Magnus!

Jag skall faktiskt precis provköra Crashplan för en av tidningarna jag jobbar åt. Det finns en funktion där jag gärna skulle vilja testa (prestanda, smidighet), det här att köra backup till en disk som står hemma hos någon bekant.

Jag kan sätta upp en disk här hemma hos mig som du kan köra lite till, det kan vara intressant att se om det går fortare - då skall det ju inte lagras hos dem, det är bara kontakten mellan oss de sköter. Jag har 100 Mbit symmetrisk lina, men som är nedstrypt till runt 30-35 Mbit av min relativt gamla brandvägg.

Just den här aspekten att köra backup hem till någon man känner känns som en av Crashplans finesser, det blir ju en slags "VPN för de som tycker VPN är för krångligt". Tidigare har det ju funnits märkesspecifika liknande lösningar, som att när man har en Netgear Stora-nas så kan den automatiskt säkerhetskopiera sig till en annan liknande enhet som står hemma hos en kompis och där kontakten sköta via deras tjänst https://www.mystora.com

MVH
/martin
 

j2^

Aktiv medlem
Hej Magnus!

Jag skall faktiskt precis provköra Crashplan för en av tidningarna jag jobbar åt. Det finns en funktion där jag gärna skulle vilja testa (prestanda, smidighet), det här att köra backup till en disk som står hemma hos någon bekant.

Jag kan sätta upp en disk här hemma hos mig som du kan köra lite till, det kan vara intressant att se om det går fortare - då skall det ju inte lagras hos dem, det är bara kontakten mellan oss de sköter. Jag har 100 Mbit symmetrisk lina, men som är nedstrypt till runt 30-35 Mbit av min relativt gamla brandvägg.

Just den här aspekten att köra backup hem till någon man känner känns som en av Crashplans finesser, det blir ju en slags "VPN för de som tycker VPN är för krångligt". Tidigare har det ju funnits märkesspecifika liknande lösningar, som att när man har en Netgear Stora-nas så kan den automatiskt säkerhetskopiera sig till en annan liknande enhet som står hemma hos en kompis och där kontakten sköta via deras tjänst https://www.mystora.com

MVH
/martin
Jag kör det i den konfigurationen tillsammans med några bekanta (ja, jag har min data på _många_ ställen). Det är inga problem att mätta en lina då.
 

MrDip

Aktiv medlem
Kan hålla med om att det inte går särskilt snabbt.. men när man väl är i fas så funkar det bra..
Håller med, jag kör det på 4 kontorsmaskiner och 2 hemma, har inte stött på några problem.
Har testkört ett par återställningar u.a, uppskattar att man kan köra så täta inkrement.
 
ANNONS