Annons

Hur ställa skärpan på 5DMKII

Produkter
(logga in för att koppla)

PEH61

Medlem
Har svårt att få till skärpan i filmning men min 5D MKII. Jag tycker skärmen ger en värdigt dålig bild och även med en förstoringslupp som jag nyss köpt blir det inte bättre. Jag försöker köra med bländare 8-16 och objektiven som jag provat är Canons 16-35 och 50 /f1,8II. Filmkvaliten är jag jättenöjd med om bara skärpan träffar rätt. Filmade ett bröllop i helgen och hälften av alla klipp inomhus är oanvändbara pga skärpan. Hur gör ni för att kunna se var skärpan ligger? Finns det bättre hjälpmedel?
 

T_M

Aktiv medlem
Jag brukar använda + förstoringsglaset som finns högst upp till höger... tryck in flera gånger för att zooma in och ut med samma knapp.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Fast om du försöker använda bländare f/8-16 innomhus är det förmodligen inte skärpan som är ditt problem, det krävs massor av ljus för att kunna använda bländare f/8 om ljuset inte finns skruvar kameran upp ISO maximalt vilket ger väldigt gryniga bilder (är det vad du kallar för oskärpa möjligen?).

Annars är rådet att använda förstoringsglaset det bästa, viss koll kan du även få genom att kontrollera avståndsskalan på objektivet (om motivet är två meter från dig skall skalan inte stå på oändligheten till exempel).
 
ANNONS