Annons

Backup för hela datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Scarlet

Aktiv medlem
Nu sitter jag med flera stycken av Adobes svindyra program, inklusive ett Windows utan backup.

Jag har haft en datorkrasch en gång, där försvann massor av bilder så jag vill inte vara med om detta mer. Så alla mina bilder ligger på dubbla externa hårddiskar idag med sync toy som hjälp.

Men finns det någon backup till hela datorn så att man kan köra in både sitt operativsystem och sina program en gång till om oturen är framme. Eller eventuellt på en ny dator.

Eller är jag helt ute och cyklar i tankarna. Men som sagt - en datorkrasch stämmer till eftertanke och gör att åtminstone jag undrar hur jag skall förebygga.
 

Scarlet

Aktiv medlem
Jaha!

Men hur fungerar det. Ligger det i bakgrunden hela tiden och uppdaterar sig eller kör du det själv över till en extern hårddisk lite då och då?
 

frwe

Aktiv medlem
Tanken är väl med liknande program att när du har installerat färdigt allt och är nöjd med datorn så tar du en systembackup som du sedan kan läsa tillbaka när som helst. Har du börjat få problem med datorn är inte ett sådant program lösningen, då är det mycket bättre att installera om allt från början.

Är du orolig att det någon gång skall bli problem kan du ju ta systembackup med jämna mellanrum och när du får problem läser du tillbaka den senaste backupen som fungerade bra men då får du ju sitta på minst dubbla backuper ständigt och jämnt.

/FW
 

Scarlet

Aktiv medlem
Kör du Vista/Win 7 så har ju det inbyggda backupverktyget allt som behövs för en image-backup.
Ja för sig själv ja, men för program som jag installerat själv.

Har aldrig ens testat men jag trodde nog att den extra hårddisken som finns på datorn som återställare endast var för Windows Vista.

Jag har precis börjat första klass märker jag. När du säger image-backup då menar du???
 

pellepang

Aktiv medlem
Teknikmagasinet har en "dockningsstation" (plexgear) där man sätter in en originaldisk och en mottagardisk i och sedan klonas originaldisken med ett knapptryck.

Jag klonar hela c: och förvarar den på säker plats i huset. Om jag får en krasch så e de bara att sätta in kopian o tuta o köra. Alla program o inställningar finns precis som på original C:.

En gång i månaden klonar jag om kopian så de e upp to date. Detta har räddat mig många gånger när jag fått virus o annat skit. Man slipper hålla på o sanera datorn, bara att byta disk o köra på som vanligt.
 

flossy666

Aktiv medlem
CloneZilla, http://www.clonezilla.org .

I princip bränner du en cd-skiva som du laddar ner från länken ovan. Sen ansluter du en USB-disk du vill använda till datorn, startar om datorn och låter den starta upp på skivan. Där ifrån får du en steg för steg-guide för hur du backar hela datorn på precis det sätt du vill. Skulle din interna hårddisk brinna upp eller motsvarande stoppar du bara i en ny, bootar datorn på cd-skivan, men väljer restore istället för backup.
Var noga med att använda en dedikerad usb-hårddisk till sådan här typ av kloning, som du förvarar på ett säkrare ställe än bredvid whiskyglaset vid datorn.

CloneZilla är vansinnigt kompetent, uppgraderas med stöd för ny hårdvara frekvent, är helt gratis och källkoden är öppen. Somliga tycker däremot den är lite väl avancerad. Är man bara lite datorvan är det inga konstigheter att ta sig igenom steg för steg-guiden, men nån one-click solution är det inte.

Håll dig undan från att lita på windows egen systemåterställning. Den är skräp ännu så länge.

Kloningen gör man inte särskilt ofta. Vissa föredrar månadsvis och andra gör det bara efter viktiga mjukvaruinstallationer.

Glöm inte att det här inte ersätter en vanlig filbackup på viktiga filer, som bör ske mycket oftare, helst dagligen automatiserat. Men det var inte riktigt det du frågade om.
 

john23

Aktiv medlem
Teknikmagasinet har en "dockningsstation" (plexgear) där man sätter in en originaldisk och en mottagardisk i och sedan klonas originaldisken med ett knapptryck.

Jag klonar hela c: och förvarar den på säker plats i huset. Om jag får en krasch så e de bara att sätta in kopian o tuta o köra. Alla program o inställningar finns precis som på original C:.

En gång i månaden klonar jag om kopian så de e upp to date. Detta har räddat mig många gånger när jag fått virus o annat skit. Man slipper hålla på o sanera datorn, bara att byta disk o köra på som vanligt.
Jag hittar inte den på Teknikmagasinet, vad heter den mer? Finns länk

Tack på förhand
 

ztenlund

Aktiv medlem
Att den inbyggda systemåterställningen inte alltid är så lyckad må ju vara. Det är inte alltid man har en återställningspunkt som passar ens, men vad detta skulle ha att göra med en komplett backup till en vhd-fil förefaller oklart... Det är två helt skilda saker och det ena är inte att betrakta som någon backup överhuvudtaget.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag baserar det på erfarenhet.
Jag har jobbat som it-konsult i 15 år.
Cool. I princip lika länge som mig alltså. (Jag har dessutom hunnit med att ansvara för den nordeuropeiska IT-driften för världens största rederi i cirka nio år också, och har i min mobiltelefon tillgång till minst tre dussin MVP'er och cirka ett halvdussin personer med källkodsaccss till Microsofts produkter).

Men, jag trodde vi skulle diskutera vad som var problemet var med systemåterställning, och inte jämföra CV'n?

Så, vad är objektiviteten? vad du TYCKER rör mig inte i ryggen om du inte har några bra case studies att backa upp det med.
 
ANNONS