Annons

Hjälp med bälgkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

sofinor

Medlem
Jag har fått en gammal bälgkamera, en Zeiss Icon, troligen från fyrtiotalet. Den verkar fungera, så nu tänkte jag helt enkelt ge mig i kast att försöka ta lite bilder med den. Jag kan ingenting om analoga kameror, och undrar lite försiktigt om någon vet hur jag ska gå tillväga.

Jag har listat ut att kameran tar 6x9-formatsbilder med 120-film. Jag är främst intresserad av att fota utomhus i sol/moln.

1. Vilken typ av 120film ska man köpa? Låg eller hög ISO? Vad är skillnaden? Hur många bilder får man på en rulle?

2. Kameran har ingen ljusmätare. Hur vet man vad man ska ställa in slutaren och bländaren på? Antar att man får testa sig fram, men finns det några generella regler att utgå ifrån? Kan som sagt ingenting om detta.

3. Några andra tips eller glada tillrop?


Tacksam för all hjälp jag kan få!
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Kodak Tri-X 120-film fungerar till det mesta. Tri-X är en svartvit film med en ljuskänslighet på iso400; den tål även ganska kraftiga felexponeringar. Du får åtta exponeringar på en rulle.

Har du en digital systemkamera kan du alltid ljusmäta med den, och sedan föra över de värden du får med den till din analoga kamera.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg
 

Dewi

Aktiv medlem
Om du tar ute i dagsljus kan du använda regeln Sunny 16, vilket i stort sett betyder att du ställer slutaren efter ISO och bländaren på 16 i solsken, 11 vid lätt molnigt, 8 vid molntäckt och 5,6 i skuggan.

Negativfilm klarar överexponering bättre än digitalt.
 

Urr

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vilken modell du har. Berätta gärna! Jag har själv några stycken Zeiss Ikon. Min erfarenhet är att gamla bälgkameror ofta har begränsat med slutartider. Om du t ex ska fota i solsken i snön så passar medelkänslig film 100-200 Iso bäst. De är mer eller mindre tänkta och byggda för film med 50-100 iso. Har du en kamera med t ex 1/200 sek som kortaste tid och bländare 22 som minsta bländare så är blir 400 Iso film överexponerad,. (Vilket går att justera vid framkallningen.)

Men vilken film som helst är annars okej. Tri-X är givetvis ett mycket bra val. Det blir då till att köra 1/200 och bländare 22 i solljus mitt på dagen i medljus. Obs att det kan skilja upp till tre steg sedan till motljusbilder.
 

Urr

Aktiv medlem
En sak till som är bra att veta är om kameran har spärr för dubbelexponering eller inte. Spärras avtrycket när du tryckt av eller inte om du spänner slutaren (med spaken på objektivet) på nytt? En bild kameran eller uppgifter om kamerans, objektivets och slutarens namn, kan ge vägledning annars.
 

sofinor

Medlem
Tack för alla tips! Jag har inte kameran hos mig där jag sitter nu, men jag kan återkomma med modell osv om någon dag.

När det kommer till skärpan så antar jag att man får ställa in objektivet på det avstånd som man har till objektet man ska fota, stämmer det? Någon sökare finns ju inte på kameran, men på objektivet finns markeringar från 1,2 meter till ∞.
 

Urr

Aktiv medlem
Jo, du ska ställa in avståndet så som själv är inne på. Däremot tror jag inte att kameran saknar sökare. Om det inte finns en glugg att titta i, en genomsiktsökare kan det finnas en uppfällbar ram på kamerahuset, alternativt en sk kristallsökare som sitter vid objektivet.
 

wangblad

Aktiv medlem
Fotografering i dagsljus på liten bländaröppning funkar nog. Då får du dessutom ett väldigt stort skäpdjup så avståndet behöver inte vara exakt rätt inställt du får skärpa ändå. Det finns skärpdjupstabeller att hitta på nätet. Ett gulfilter kan bättra på resultatet.
 

Urr

Aktiv medlem
Det är helt rätt om bländaren. Gulfiltret stjäl ljus och kan med fördel användas, både för att förbättra bildresultatet och om kortare slutartider saknas.
 

wangblad

Aktiv medlem
Vad säger du Urban...det är väl bäst att inte ställa in avståndet på oändligt även om motivet ligger långt bort. Jag brukar köra på 10-20 m såvida inte det finns nåt i förgrunden på kortare av stånd som kräver skärpa.
 

sofinor

Medlem
Ok, på själva objektivet står det Zeiss Ikon Telma samt Nettar-anastigmat 1:6,3 F = 7,5 cm.
På baksidan står det Nettar 515/16. Slutartiden kan man ställa in på 25, 50, 100, 125, B och T. Bländaren går från 6,3 till 22. Sökare finns ju, precis som ni sa, som en uppfällbar ram på kameran.
 

Urr

Aktiv medlem
Informationen om kameran tyder på att det är en 30-talsmodell. Den kom 1937. I så fall saknar den antagligen också blixtanslutning. Däremot har du fel när du påstår att kameran tar bilder i format 6x9, den ger 12 kvadratiska bilder i format 6x6 på 120 film. Det är brännvidden 75 mm som skvallrar om detta.
 
Senast ändrad:
ANNONS